ارسال بیش از ۱۱ میلیارد پیام در شبکه شاد

۱۳۹۹/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۹۹۶

ایرنا| شبکه شاد با توجه به نیاز به آموزش دانش‌آموزان در دوران تعطیلی مدارس به فرصتی تبدیل شده تا روزانه پیام‌‌های آموزشی و پرورشی در میان اهالی نظام تعلیم و تربیت رد و بدل شود، به‌طوری که از ابتدای تاسیس شاد تاکنون بیش از ۱۱ میلیارد پیام در آن ارسال شده است. آموزش دانش‌آموزان پس از شیوع ویروس کرونا از اسفند سال ۹۸ تاکنون بیشتر به صورت مجازی و در بستر شبکه شاد تداوم داشته است. هرچند که بسیاری از دانش‌آموزان در نقاط سفید کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا می‌توانند از آموزش حضوری برخوردار باشند اما عده زیادی از دانش‌آموزان در شهرهای بزرگ با توجه به لزوم جلوگیری از تجمعات انسانی ناگزیر باید در فضای مجازی به تحصیل خود را ادامه دهند. کوچ از فضای فیزیکی مدرسه و آموزش سنتی به فضای مجازی هر چند که در ماه‌های اول با دشواری‌هایی همراه بود اما در نهایت استفاده از این روش آموزشی با رفع مشکلات عمده فنی شبکه شاد برای بیشتر دانش‌آموزان ممکن شد. شبکه آموزشی شاد با فراهم کردن محیطی ایمن و آموزشی و پرورشی در فضای مجازی به عنوان مدرسه همراه دانش‌آموزان به دستور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش یک ماه پس از شیوع ویروس کرونا در کشور یعنی در فروردین ۹۹ راه‌اندازی شد. وزارت آموزش و پرورش از همان روزهای ابتدایی تعطیلی با شعار «آموزش تعطیل نیست» آموزش از راه دور را دستور کار قرار داد. این وزارتخانه با کمک نهادهایی مانند صدا و سیما و وزارت ارتباطات و همچنین فعالیت معلمان شروع به آزمودن روش‌های مختلف کرد. دانش‌آموزان در روش‌های مختلف تعیین‌شده به ویژه مدرسه تلویزیونی با خلاءهای آموزشی بسیاری از جمله تعامل نداشتن معلم و دانش‌آموز و کمبود زمان تدریس روبرو بودند اما شبکه دانش‌آموزی شاد توانست این مشکلات را تا حد ممکن حل کند و در نهایت هم با توجه به نظارت بر این محتوای رد و بدل شده در این شبکه، دانش‌آموزان را از آسیب‌‌های موجود در فضای مجازی دور نگه می‌دارد. اکنون پس از گذشت هفت ماه از فعالیت شبکه شاد تمام معاونت‌های آموزش و پرورش کانال اختصاصی خود را راه‌اندازی کرده‌اند و مطالب مورد نیاز دانش‌آموزان را روزانه ارایه می‌کنند. تاکنون بیش از ۱۱ میلیارد پیام و ۱.۴ میلیارد فایل در شاد ارسال شده است. بر اساس آمار وزارت آموزش و پرورش، در حال حاضر ۱۲ میلیون و ۳۵۷ دانش‌آموز، ۷۱۵ هزار و ۶۴ معلم و ۱۱۲ هزار و ۵۷۶ مدیر در شبکه شاد مشغول فعالیت هستند. همچنین از یک هفته گذشته، بیشترین فعالیت مربوط به دانش‌آموزان استان‌های قم ۸۳.۹ درصد، استان مرکزی ۸۳ درصد و کرمانشاه ۷۹.۶ درصد و کمترین فعالیت مربوط به استان‌های هرمزگان ۴۷.۸ درصد، فارس ۴۷.۶ درصد و سیستان و بلوچستان ۲۹.۲ درصد است.

    شاد پاسخی مهم به یک نیاز بومی

وزیر آموزش و پرورش شبکه شاد را پاسخ بومی به یک نیاز اساسی و مهم می‌داند که همه معلمان را پوشش می‌دهد. حاجی میرزایی در این باره گفته است: «سامانه شاد اکنون به بزرگ‌ترین ارایه‌کننده خدمت در کشور تبدیل‌شده که بیش از ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز و همه معلمان و مدیران را پوشش می‌دهد.عموم فرهنگیان و دانش‌آموزان می‌دانند شبکه شاد پاسخی به یک نیاز جدی بود که از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا اجرای آن آغاز شد و تاکنون در جهت بهبود ظرفیت‌های شاد اقدام شده و سرورها نیز در حال افزایش است.مشکل اصلی شاد در حال حاضر موضوع انتقال و دریافت اطلاعات در برخی از ساعات روز است که با توزیع ساعات درسی در طول هفته و روز، مجموعه همراه اول نیز برای تقویت زیرساخت‌ها تلاش می‌کنند.» همچنین 

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اینترنت شبکه شاد رایگان است، گفته بود: «دسترسی نداشتن به این شبکه به دلیل مسائل فنی بوده که با اضافه کردن سرورهای جدید در حال رفع شدن است.» سید حسن الحسینی، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسوول شبکه آموزشی شاد هم به ایرنا گفت: «آموزش معلمان برای استفاده از تمام ظرفیت شاد برای کار آموزش آنها مهم است؛ چرا که پیش‌بینی می‌شود در آذر ماه حجم ترافیک به دو برابر وضع موجود برسد. بنابراین معلمان باید بتوانند با تمام ظرفیت‌‌های توسعه‌ای شاد و فضای مجازی آشنا شوند تا کار آنها با سهولت پیش رود.» مشاور وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: «در حال حاضر ۱۲ میلیون و ۱۳۵ هزار دانش‌آموز در شبکه شاد ثبت شده‌اند که از این میان، تعداد دانش‌آموزان فعال که در زمانی حداقل پنج ساعت در هفته به آپلود، دانلود و شرکت در کلاس درس مشغولند، به عددی بالای ۱۰ میلیون نفر رسیده است.» وی افزود: «همچنین بیش از ۷۰۰ هزار معلم تاکنون در شبکه شاد احراز هویت شده‌اند و حدود یک و نیم میلیارد فایل و ۶ میلیارد و ۳۴۵ میلیون پیام در این بستر جابه‌جا شده است.» مسوول شبکه آموزشی شاد در ادامه درباره برخی مشکلات این سامانه هنگام استفاده کاربران از جلمه کندی سرعت اینترنت اظهار کرد: «سرعت این سامانه با توجه به حجم اینترنت مصرفی شبکه شاد به حدود ۳۳۰ گیگابایت در ثانیه رسیده که رکورد خوبی برای بزرگ‌ترین اپلیکیشن داخلی است.» مسوول شبکه آموزشی شاد همچنین درباره مشکل برخی از معلمان در ورود به شبکه شاد در سال تحصیلی جدید به دلیل جابه‌جایی کلاس یا مدرسه گفت: «تقریبا می‌توان ادعا کرد که معلم بلاتکلیف برای ورود و فعالیت در شبکه شاد نداریم. هر کس از سامانه یا گروه کلاسی خود خارج شده یا به هر دلیلی نمی‌تواند وارد شود، باید با شماره تماس ۴۳۰۸۱ تماس بگیرد.» الحسینی افزود: «حدود ۳۰۰ نفر به عنوان پشتیبان پاسخگوی تمام کاربران شبکه شاد هستند و باید مشکلات فنی آنها را رفع کنند.» وی عنوان کرد: «همچنین کاربران شاد در صورت بروز مشکلات فنی می‌توانند با فناوری‌‌های اطلاعات منطقه و استان ارتباط برقرار کرده تا آنها در جهت رفع اشکالات شبکه شاد برآیند و مشکلات آنها را به صورت موردی حل کنند.»

 

ارسال نظر