دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۸۳۴

مایکروسافت جاسوسی شرکت‌ها از کارمندانشان را دشوار کرد

مایکروسافت تغییراتی را در ابزار امتیاز بهره‌وری خود که از طریق اپلیکیشن مایکروسافت ۳۶۵ عرضه شده، ایجاد کرد تا جاسوسی شرکت‌ها از کارمندانشان دشوار شود. به گزارش مهر به نقل از اینوستورپدیا، شیوع ویروس کرونا و دورکاری میلیون‌ها کارمند در سراسر جهان تلاش شرکت‌ها برای کنترل و نظارت شدید بر عملکرد کارکنانشان از راه دور را به‌شدت افزایش داده است. ابزار امتیاز بهره‌وری مایکروسافت به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا میزان و نحوه استفاده کارمندانشان را از برنامه مایکروسافت ۳۶۵ زیرنظر بگیرند و به هر یک از آنها امتیاز دهند. اما منتقدان می‌گویند این ابزار حریم شخصی و امنیت کارمندان را به خطر انداخته و جاسوسی شرکت‌ها از کارکنانشان را تسهیل کرده است. مایکروسافت در واکنش به این انتقادها جلوی دسترسی مدیران شرکت‌ها به جزییات فعالیت هر کارمند در محیط آفیس ۳۶۵ با احراز هویت آنها را گرفته است. از این پس اطلاعات استفاده هر کارمند از این اپلیکیشن به‌صورت گمنام قابل مشاهده است و شرکت‌ها در نهایت می‌توانند تصویری کلی از میزان بهره‌وری کارکنان خود در زمان استفاده از این نرم افزار به دست آورند.

اتصال ۳۰   میلیارد دستگاه  به اینترنت اشیا

ظرف پنج سال آینده تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا با رشدی سریع به بیش از ۳۰ میلیارد واحد می‌رسد. به گزارش مهر به نقل از آر‌تی‌اینسایت، در سال ۲۰۲۰ تعداد دستگاه‌ها و وسایل مرتبط به اینترنت اشیا مانند خودروها، لوازم خانگی هوشمند، تجهیزات و ابزار صنعتی و غیره از تعداد ابزار غیرمتصل به اینترنت اشیا مانند گوشی‌ها، لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌ها پیشی گرفت. یافته‌های موسسه IoT Analytics نشان می‌دهد تا پایان سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۱.۷ میلیارد وسیله و ابزار مختلف در سراسر جهان به اینترنت متصل خواهند شد که از این تعداد ۱۱.۷ میلیارد وسیله یعنی حدود ۵۴ درصد از آنها به اینترنت اشیا وصل می‌شوند. اینترنت اشیا نسل سوم اینترنت است که از طریق آن شبکه‌ای مرتبط از تقریباً تمامی ابزار و اشیا الکترونیک ایجاد می‌شود. موسسه

 IoT Analytics بر این باور است که رشد استفاده از حسگرها و ابزار و لوازم الکترونیک هوشمند خانگی و تجاری عامل اصلی این تحول است. استفاده از مچ‌بندهای ورزشی هوشمند و دیگر ابزار خانگی قابل اتصال به اینترنت نیز در سال‌های اخیر رشد کرده و در بسیاری از شهرها نیز شاهد استفاده از زیرساخت‌های هوشمندی هستیم که به اینترنت اشیا متصل می‌شوند. در سال ۲۰۲۰ بازار محصولات اینترنت اشیا ارزشی بیش از ۴۲۳ میلیون دلار داشت که انتظار می‌رود این رقم با رشدی قابل توجه تا سال ۲۰۲۵ به ۲.۵ میلیارد دلار برسد.

استفاده فیس‌بوک از واتس‌اپ برای تبلیغات

واتس‌اپ از زیرمجموعه‌های فیس‌بوک که تا به حال از نمایش پیام‌های تبلیغاتی خودداری کرده بود، بزودی رویه‌اش را تغییر می‌دهد. به گزارش مهر به نقل از انترپرنور، فیس‌بوک، پیام‌رسان آن و نیز اینستاگرام بطور گسترده پیام‌های تبلیغاتی برای کاربران نمایش می‌دهند و فیس‌بوک از این طریق میلیاردها دلار درآمد دارد. واتس‌اپ با نزدیک به دو میلیارد کاربر تا به حال در این زمینه فعال نبود. ولی فیس‌بوک قصد دارد از ظرفیت تبلیغاتی واتس‌اپ نیز استفاده کند. در این میان نگرانی‌هایی در مورد نقض حریم شخصی کاربران واتس‌اپ برای نمایش پیام‌های تبلیغاتی به وجود آمده است. فیس‌بوک حجم زیادی از اطلاعات شخصی کاربران را در اختیار دارد و ممکن است از این اطلاعات برای شخصی‌سازی پیام‌های تبلیغاتی استفاده کند. تبلیغات واتس‌اپ در قالب بنر در محیط این اپلیکیشن قابل مشاهده هستند و برخلاف برخی پیام‌رسان‌های دیگر به شکل پیام چت برای افراد ارسال نمی‌شوند. کاربران در صورت لمس این بنرها به سایت‌های تبلیغاتی هدایت می‌شوند. احتمالاً با اولین به‌روزرسانی جدید واتس‌اپ کاربران شاهد این تغییرات خواهند بود.

افشای اسرار شرکت هلیکوپترسازی  با حمله باج‌افزاری

شرکت هلیکوپترسازی سوییسی کوپتر تازه‌ترین قربانی یک حمله باج‌افزاری است که به افشای اسرار این شرکت در وب تاریک منجر شده است. به گزارش مهر به نقل از زد‌دی‌نت، هکرها با نفوذ به شبکه داخلی این شرکت هلیکوپترسازی، فایل‌های آن را رمزگذاری کرده و مانع از دسترسی کارکنان و مدیران این شرکت به داده‌های کاری و شخصی خود شدند. پس از آنکه کوپتر تعامل با هکرها و پرداخت پول به آنها را رد کرد، آنها داده‌های خصوصی این شرکت را در اینترنت منتشر کردند. معمولاً بخشی از این نوع اطلاعات سرقت‌شده روی اینترنت به اشتراک گذاشته می‌شود تا مالکان داده‌های مذکور برای پرداخت باج قانع شوند. اطلاعات شرکت کوپتر روی یک وبلاگ در بخش تاریک وب به اشتراک گذاشته شده که متعلق به گروه لاک بیت است. از جمله فایل‌های مذکور می‌توان به اسناد کار، اطلاعات داخلی پروژه‌ها و برخی داده‌های مربوط به صنایع دفاعی و هوافضا اشاره کرد. ظاهراً این حمله هکری با نفوذ به یک برنامه وی‌پی‌ان انجام شده که فعال کردن آن با استفاده از یک کلمه عبور ضعیف انجام می‌شده است. هکرهای گروه لاک بیت قبلاً هم حملات باج‌افزاری متعددی را به شرکت‌های دیگر تجاری انجام داده‌اند.

 

ارسال نظر