دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۶۶۸

اروپا از رشد شرکت‌های بزرگ فناوری در بازار جلوگیری می‌کند

اتحادیه اروپا سعی دارد با وضع قوانینی سرعت رشد شرکت‌های بزرگ فناوری و قدرت سلطه آنها بر بازار را کنترل کند. به گزارش مهر به نقل از گیزموچاینا، اتحادیه اروپا تصمیم دارد با تصویب یک قانون جدید از گسترش بیش از حد پلتفرم‌های آنلاین یا قدرت گرفتن بی رویه آنان برای مقابله با رقبایشان، جلوگیری کند. به گفته مارگرت وستاگر، کمیسیونر رقابت این اتحادیه، قانونگذاران خواهان تحقیقاتی در رفتارهای پیشین پلتفرم‌ها، جریمه‌ها و شبهات درباره رفتارهای غیرقانونی شرکت‌های بزرگ فناوری هستند. همچنین رقبای شرکت‌های بزرگ با موانع زیادی روبرو هستند از جمله آنکه مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا شکایات بررسی و با رفتارهای ضدرقابتی مقابله شود. این تاخیرها خساراتی جبران‌ناپذیر به کسب‌وکارشان می‌زند. علاوه بر آن مقامات اتحادیه اروپا تصمیم دارند هفته آینده پیشنهاداتی را منتشر کنند که به قانونگذاران اجازه می‌دهد درباره شرکت‌هایی که سریع رشد می‌کنند و قدرت سلطه در بازار می‌یابند، تحقیقاتی انجام دهند. نمونه‌ای از این موارد گوگل و فیس‌بوک هستند. وستاگر در این باره اعلام کرد این روشی آینده‌نگرانه برای اجرای قوانین رقابت در بازار است. به بیان دیگر ملزومات شرکت‌های بزرگ‌تر برای عرضه عمومی سهام خود در بورس سختگیرانه‌تر از رقبای کوچک‌تر خواهد بود. حتی ممکن است این ملزومات شرکت‌های بزرگ را مجبور کند اطلاعات را با رقبایشان یا قانونگذاران اتحادیه اروپا به اشتراک بگذارند.

۴۰ درصد خانه‌های روستایی جهان اینترنت ندارند

گزارش جدید اتحادیه بین‌المللی مخابرات نشان می‌دهد که ۴۰ درصد خانه‌های روستایی در سراسر جهان فاقد دسترسی به اینترنت هستند. به گزارش مهر به نقل از زد‌دی‌نت، بر اساس همین گزارش میزان دسترسی به اینترنت در خانه‌های شهری تقریباً دو برابر میزان دسترسی به اینترنت در خانه‌های روستایی است. این آمار که مربوط به سال ۲۰۱۹ است نشان می‌دهد حدود ۷۲ درصد از خانه‌های شهری در سراسر جهان به اینترنت دسترسی دارند. اما این رقم در مورد خانه‌های روستایی به حداکثر ۳۸ درصد می‌رسد. گزارش یادشده حاکی است میزان دسترسی به اینترنت در مناطق شهری کشورهای در حالت توسعه ۲.۳ برابر بیشتر از میزان دسترسی به اینترنت در نقاط روستایی است. در مقابل این شکاف در کشورهای توسعه‌یافته بسیار کمتر است و به ترتیب ۸۷ و ۸۱ درصد از خانه‌های شهری و روستایی در این کشورها به اینترنت دسترسی دارند. گزارش یادشده نشان می‌دهد ۱۷ درصد از جمعیت مناطق روستایی جهان در مناطق فاقد پوشش تلفن همراه زندگی می‌کنند و ۱۹ درصد از کل مناطق روستایی تحت پوشش خدمات تلفن همراه تنها به نسل دوم خدمات مخابراتی سیار دسترسی دارند که پوشش اینترنت بسیار ضعیفی را در دسترس قرار می‌دهد.

هشدار ۳۲ گروه به بایدن درباره انحصارگری شرکت‌های فناوری

۳۲ گروه و سازمان از بایدن خواسته‌اند تحت تاثیر شرکت‌های فناوری بزرگ قرار نگیرد. به گزارش مهر، ۳۲ سازمان فعال در حوزه آنتی‌تراست (ضدانحصار) و حمایت از مشتریان، حمایت از کارگران و گروه‌های مرتبط در نامه‌ای از جو بایدن رییس‌جمهور انتخابی امریکا خواسته‌اند، هرگونه تاثیرپذیری از شرکت‌های بزرگ فناوری را رد کند. در اوایل ماه جاری فاش شد تعداد مدیران ارشد شرکت‌های فناوری از منتقدان آنها در تیم انتخابی بایدن بیشتر است و این امر نشان‌دهنده تأثیرگذاری عده‌ای خاص در سیاست‌های دولت خواهد بود. در این نامه از بایدن خواسته شده مدیران ارشد، لابی گران و مشاورانی که با شرکت‌های بزرگی مانند فیس‌بوک، آمازون، گوگل، اپل و مایکروسافت همکاری می‌کنند را از تیم خود حذف کند. این گروه‌ها معتقدند روش‌های تجاری شرکت‌های مذکور در نهایت به مشتریان و اقتصاد امریکا خسارت می‌زند. در بخشی از نامه آمده است: ما معتقدیم دولت شما باید با تهدیدهای انحصارگری از سوی شرکت‌های بزرگ مقابله کند. اما به هرحال زمانی می‌توان چنین انتظاری داشت که دولت شما با طرفداران این شرکت‌ها همکاری نکند. 

 

ارسال نظر