سقوط 6 رتبه‌ای اینترنت ایران در دو ماه

۱۳۹۹/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۶۳۲
سقوط 6 رتبه‌ای اینترنت ایران در دو ماه

با شیوع بیماری کرونا و لزوم استفاده از آموزش مجازی و رونق کسب‌و‌کارهای آنلاین، تعداد مشترکان اینترنت ثابت به‌صورت قابل توجهی افزایش یافت و هم‌اکنون شاهد آن هستیم که افراد بیشتری از خدمات آموزش مجازی استفاده و از طریق اینترنت ثابت نسبت به دریافت آن اقدام کرده‌اند. افزایش استفاده کاربران از اینترنت، به‌نحوی کیفیت و سرعت را برای کاربران کاهش داده و گزارش سرعت اینترنت جهان در اکتبر نشان می‌دهد رتبه ایران در رده‌بندی جهانی سرعت اینترنت ثابت یک پله سقوط کرده است و در مقایسه با ماه آگوست نیز اینترنت موبایل ایران، 6 رتبه سقوط کرده است، در حال حاضر متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران تا ماه اکتبر سال جاری میلادی، ۲۶.۹۳ مگابیت‌برثانیه است که رتبه ایران را به ۷۸ از میان ۱۳۹ کشور رسانده است. سرعت اینترنت از مواردی است که همواره برای کاربران دغدغه بوده و یکی از فاکتورهای کیفی خدمات اینترنتی محسوب می‌شود. در ایران در حالی که تا چندین سال پیش برخی معتقد بودند فناوری اطلاعات و اینترنت، جزو کالاهای لوکس است و اینترنت ۱۲۸ کیلوبیتی برای دسترسی مردم کافی است، اکنون دیگر کمتر کسی از اهمیت استفاده از اینترنت غافل است و فناوری اطلاعات به پدیده‌ای ضروری در زندگی افراد تبدیل شده است. این روزها وضعیت حاکم بر کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا، باعث مجازی شدن بسیاری از کسب‌و‌کارها، آموزش در دانشگاه‌ها و مدارس شده و این تغییر رویکرد در اعداد و ارقام مربوط به وضعیت استفاده از ICT در کشور قابل مشاهده است. تعداد کل مشترکان کشور در حوزه ارتباطات (تلفن ثابت و همراه و اینترنت پهن باند ثابت و همراه) در سال ۹۸ در پایان شهریورماه، ۲۱۷ میلیون و ۵۶۸ هزار نفر بود اما امسال در 6 ماه اول سال ۹۹ به بالغ بر ۲۴۰ میلیون و ۳۶۵ هزار مشترک رسیده است. با شیوع اپیدمی بیماری کرونا و افزایش میزان استفاده مردم از خدمات اینترنت، بسیاری از مشترکان از عملکرد مراکز تماس و پاسخگویی اپراتورهای ارایه‌دهنده خدمات اینترنت ناراضی هستند. این مشترکان می‌گویند که بابت اعلام مشکل خدمات اینترنت خود و نیز دریافت پاسخ از سوی کارشناسان پاسخگوی مراکز تماس، به ناچار دقایق زیادی را در صف انتظار، منتظر پاسخگویی اپراتور صرف می‌کنند و در موارد متعددی نیز یا با قطع ارتباط بدون دریافت نتیجه قابل قبول مواجه می‌شوند یا ترجیح می‌دهند این ارتباط را به دلیل افزایش میزان زمان انتظار، قطع کنند. طبق اطلاعات وب‌سایت Speedtest که شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند. در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل در تمامی کشورها، ۳۱.۹۵ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود، ۱۱.۳۲ مگابیت‌برثانیه بود. متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت پهن‌باند ثابت نیز در تمامی کشورها، ۷۴.۲۳ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود، ۴۰.۷۹ مگابیت‌برثانیه اعلام شد. طبق گزارش این وب سایت متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در سراسر جهان در ماه اکتبر ۳۹.۱۸ و سرعت آپلود اطلاعات آن ۱۱.۶۳ مگابیت‌برثانیه بوده است. همچنین متوسط سرعت دانلود اینترنت ثابت در سراسر جهان ۸۷.۸۴ و سرعت آپلود آن نیز ۴۷.۱۶ مگابیت‌برثانیه ثبت شده است که هر دو این شاخص‌ها در مقایسه با ماه گذشته میلادی (سپتامبر) افزایش یافته‌اند.

      سرعت اینترنت ایران در مسیر نزولی

‎اینترنت موبایل ایران در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ با متوسط سرعت دانلود ۲۷.۵۳ مگابیت‌برثانیه در رتبه ۷۰ قرار داشت، در بخش اینترنت پهن‌باند ثابت نیز ایران با متوسط سرعت دانلود ۱۸.۴۱ مگابیت‌برثانیه، جایگاه ۱۲۲ جهانی را کسب کرده بود. در حال حاضر متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۶.۹۳ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۱.۶۳ مگابیت‌برثانیه است که رتبه ایران را به ۷۸ از میان ۱۳۹ کشور رسانده و در مقایسه با رتبه ۷۰ در ژانویه سال جاری میلادی، حاکی از سقوط 8 رتبه‌ای و در مقایسه با ماه آگوست، حاکی از سقوط 6 رتبه‌ای است. این در حالی است که در ماه گذشته میلادی سرعت اینترنت موبایل ایران ۲۷.۰۲ مگابیت‌برثانیه و رتبه ۷۷ فهرست مذکور را به خود اختصاص داده بود. طبق این آمار، اینترنت موبایل ایران در حال حاضر از کوبا و گوآتمالا کندتر و از کوزوو و کاستاریکا سریع‌تر است.

در بخش اینترنت پهن‌باند ثابت در ماه ژانویه سال جاری، ایران با متوسط سرعت دانلود ۱۸.۴۱ مگابیت‌برثانیه، جایگاه ۱۲۲ جهانی را کسب کرده بود. در حال حاضر در حوزه اینترنت ثابت، متوسط سرعت دانلود در ایران، ۱۹.۰۸ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود ۱۱.۳۵ مگابیت‌برثانیه است که رتبه ایران را با ۹ رتبه سقوط نسبت به ماه آگوست، به ۱۲۸ می‌رساند و در مقایسه با ژانویه نیز 6 رتبه سقوط صعود را تجربه کرده است. این در حالی است که ماه گذشته ایران با سرعت اینترنت ثابت ۲۰.۶۷ مگابیت بر ثانیه در رتبه ۱۲۰ قرار داشت و اکنون 8 پله سقوط کرده است. طبق این آمار، اینترنت موبایل ایران در حال حاضر از میانمار و مالی کندتر و از آنتیگوا و باربودا و فیجی سریع‌تر است.

    سقوط یک پله‌ای چین 

در فهرست اینترنت پرسرعت موبایل

طبق اطلاعات وب‌سایت اسپیدتست، در صدر فهرست سرعت اینترنت موبایل کره جنوبی با سرعت دانلود ۱۴۵.۰۳ مگابیت‌برثانیه قرار دارد. این کشور در ماه قبل نیز بالاترین سرعت اینترنت موبایل (۱۲۱ مگابیت‌برثانیه) را در اختیار کاربرانش قرار داده بود. در رده دوم کشور امارات متحده عربی با سرعت ۱۲۹.۶۱ مگابیت‌برثانیه قرار دارد که جایگاه آن نسبت به ماه قبل یک پله رشد کرده است. اما چین که در ماه سپتامبر اینترنت موبایلی با سرعت ۱۱۳.۳۵ مگابیت‌برثانیه ارایه کرده بود در ماه اکتبر با کاهش سرعت روبه رو شده و با یک پله سقوط در رده سوم قرار گرفته است. سرعت اینترنت موبایل این کشور ۱۲۴.۳۹ مگابیت‌برثانیه ثبت شده است. در رده چهارم نیز قطر با سرعت ۱۰۸.۴۴ مگابیت قرار دارد که جایگاه آن نسبت به ماه قبل تغییر نکرده است. اما در رده پنجم استرالیا با سرعت اینترنت ۸۸.۳۵ مگابیت قرار گرفته که نسبت به ماه سپتامبر ۵ پله رشد کرده است. در رده‌های ششم، هفتم و هشتم نیز به ترتیب کشورهای هلند (با سرعت ۸۸.۱۳ مگابیت‌برثانیه)، نروژ (۸۷.۳۷ مگابیت‌برثانیه) و عربستان سعودی (با سرعت ۸۴.۶۴ مگابیت‌برثانیه) قرار دارند. جالب آنکه هر سه این کشور در رده‌بندی ماه جاری یک پله سقوط کرده‌اند.

    سنگاپور و هنگ‌کنگ

سردمداران اینترنت پرسرعت ثابت

مانند ماه‌های گذشته سنگاپور همچنان بالاترین سرعت اینترنت موبایل جهان را در اختیار کاربرانش قرار داده است. سرعت اینترنت ثابت این کشور در ماه اکتبر ۲۲۹.۴۲ مگابیت بر ثانیه گزارش شده است. این شاخص اینترنت سنگاپور ماه گذشته ۲۲۶.۶۰ مگابیت‌برثانیه ثبت شده است. در این فهرست رتبه‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم مانند ماه گذشته به ترتیب به کشورهای هنگ کنگ (۲۱۵.۱۹ مگابیت‌برثانیه)، رومانی (۱۸۸.۵۵ مگابیت‌برثانیه)، سوییس (۱۸۶.۴۰ مگابیت‌برثانیه) و تایلند (۱۸۳.۵۸ مگابیت‌برثانیه) اختصاص دارد. در رتبه ششم این فهرست دانمارک با سرعت ۱۷۹.۸۱ مگابیت‌برثانیه قرار دارد. رتبه این کشور نسبت به ماه قبل یک پله رشد کرده است. اما کشور آندروا با سرعت ۱۷۸.۱۹ مگابیت‌برثانیه در رده هفتم قرار گرفته است. سرعت اینترنت ثابت این کشور نسبت به ماه گذشته ۹ پله صعود کرده است. در رده‌های هشتم و نهم نیز به ترتیب فرانسه (۱۷۷.۹۳ مگابیت‌برثانیه) و مجارستان (۱۶۹.۵۲ مگابیت‌برثانیه) قرار دارند.

 

ارسال نظر