یک میلیاردنفر در جهان هویت قانونی ندارند

۱۳۹۹/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۳۲۶

بانک جهانی در گزارشی اعلام کرده است که کمتر از یک میلیارد نفر از جمعیت جهان هیچ‌گونه هویت قانونی ندارند و نمی‌توانند ثابت کنند چه کسی هستند از همین رو قادر به دسترسی به حیاتی‌ترین ملزومات زندگی از جمله خدمات بهداشتی نیستند، حال استارت‌آپ AID: Tech راهکاری پیاده‌سازی کرده که از طریق آن می‌توان هویت افراد را بر بستر بلاک‌چین ثبت کرد. به گزارش پیوست، تضمین هویت قانونی از جمله ثبت تاریخ تولد همه افراد تا سال ۲۰۳۰ یکی از اهداف توسعه مداوم (SDG) سازمان ملل متحد است. این سازمان بانک جهانی را ترغیب کرد تا در سال ۲۰۱۴ سیستم شناسایی برای توسعه (ID4D) را راه‌اندازی کند. داده‌های جدید این بانک نشان می‌دهد که بیشتر از ۹۸۷ میلیون نفر در جهان هیچ هویت قانونی ندارند که نسبت به ۱.۵ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۶ کاهش قابل توجهی یافته است. اکثر این افراد در کشور‌های کم درآمدی زندگی می‌کنند. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد، در کشورهایی با درآمد کم تقریبا ۴۵ درصد از زنان و ۲۸ درصد از مردان این کشور‌ها هویت قانونی ندارند. این وضعیت برای تقریبا ۸۰ میلیون نفری که به دلیل جنگ یا محاکمه در سال گذشته مجبور به ترک میهن خود شدند از این نیز بدتر است. چرا که در چنین  شرایطی مستندات هویتی معمولا مفقود می‌شوند اما با این وجود برای تایید یک درخواست پناهندگی تایید هویت اهمیت بالایی می‌یابد. در اصل یک هویت قانونی تنها به افتتاح حساب بانکی محدود نمی‌شود؛ دسترسی به خدمات درمان و حق رای دادن و درنهایت اثبات زنده بودن نیز به این مساله بستگی دارد. حال جوزف تامپسون کارآفرین حوزه تکنولوژی با ایجاد استارت‌آپ AID: Tech راه‌حلی برای این موضوع ارایه کرده است. آنان با ارایه یک اپلیکیشن دیجیتال شرایطی را فراهم کرده‌اند تا به مردم اجازه دهد بدون مستندات رسمی یک هویت قانونی فردی ایجاد کنند.

     راه‌حلی با گوشی هوشمند

اپلیکیشن پامپسون برای نگهداری از دستکاری و مداخله در هویت دیجیتال کاربر از تکنولوژی بلاک‌چین بهره‌برده است و این هویت را تنها در اختیار دارند ID قرار می‌دهد. راه‌حلی دیجیتال از این مساله منشأ می‌گیرد که بسیاری در اقتصاد‌های در حال توسعه با استفاده از گوشی‌های هوشمند امور مالی خود را مدیریت می‌کنند. مطالعه‌ای روی ۱۵ کشور در حال توسعه نشان داد که ۶۰۰ میلیون نفر از دارندگان گوشی هوشمند از حساب بانکی برخوردار نیستند. بسیاری از این افراد از اپلیکیشن‌‌های پرداخت دیجیتالی برای مدیریت پول خود استفاده می‌کنند و از این تراکنش‌ها می‌توان برای تایید هویت آنها به صورت دیجیتالی نیز استفاده کرد. 

     شفافیت بیشتر برای خیریه‌ها

تامپسون زمانی خودش با این مساله دست و پنجه نرم کرد که در یک ماراتن ۶ روزه در صحرای آفریقا شرکت کرد. او ۱۲۲ هزار دلار برای خیریه پول جمع کرد اما وقتی که از خیریه خواست تا نحوه مصرف این پول را به او توضیح دهند نهاد خیریه پاسخی ارایه نکرد، زیرا این خیریه امکان دنبال کردن هر پول اهدایی به صورت جداگانه را نداشته است. او می‌گوید: «من فعال حقوق بشر یا چیزی شبیه به این نیستم، اما فکر کردم که راه بهتری برای شفافیت و دنبال کردن پول وجود دارد». درنتیجه تامپسون و تیمش «موتور شفافیت» را ساختند که به خیریه‌ها اجازه می‌دهد پولی که برای پروژه‌ها ارسال می‌کنند را دنبال کنند. با دیجیتال کردن تراکنش‌ها مراکز خیریه نه تنها رسیدن پول به دست نیازمندان را مشاهده می‌کنند بلکه استفاده از بلاک‌چین باعث شده تا امنیت سیستم نیز افزایش پیدا کند.

    اولین نوزاد بلاک‌چین

در این دوره تامپسون متوجه رفع مساله هویت قانونی شد. یکی از موضوعاتی که او با آن مواجه می‌شد ثبت تاریخ تولد یک کودک است. از آنجایی که طبق قانونی در برخی کشور‌ها، برای ثبت تاریخ تولد فرزند نیازبه کارت شناسایی پدر است، زنانی که کارت شناسایی ندارند با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. تامپسون می‌گوید: «ما پروژه‌هایی در تانزانیا داریم که اولین نوزاد جهان روی بلاک‌چین متولد شده است. مادری که کودک را به دنیا آورد مالک داده‌های مربوط به فرزند است. درنتیجه او در حال ساخت یک نمایه اعتباربخشی به داده‌ها است. او از این طریق می‌توانست اقدام به دریافت داروی مناسب برای کودک خود کند.» استارت‌آپ AID: Tech به تازگی پروژه‌ای را آغاز کرده است که به ۲ میلیون نفر در این زمینه کمک خواهد کرد. همچنین در اوگاندا، نیجریه و جنوب شرقی آسیا نیز روی فراگیری مالی فعالیت می‌کند. حالا این استارت‌آپ توجه خود را متوجه کمک به دسترسی ۴۰ میلیون اروپایی به خدمات مالی کرده است. سال گذشته تامپسون و AID: Tech به دلیل تاثیر نوآوری روی مبارزه با فساد و کارآفرینی اجتماعی از سوی بنیاد اسکواب جایزه تحول‌آفرین سال را دریافت کردند.

 

ارسال نظر