ضرورت توجه به حکمرانی فضای مجازی در بازی‌های رایانه‌ای

۱۳۹۹/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۹۷۷

طبق آمار، سهم بازی‌های رایانه‌ای در بازار 4300 میلیارد تومان است که قسمت عمده آن یعنی حدود ۹۵ درصد به بازی‌های خارجی اختصاص دارد. به گزارش تسنیم، یکی از اهم موضوعات در مساله حکمرانی فضای مجازی ایران، مباحث حکمرانی در بازی‌های رایانه‌ای و حمایت از تولید و ترویج بازی‌های رایانه‌ای ملی است. سهم عمده بازار بازی‌های رایانه‌ای در ایران به بازی‌های خارجی اختصاص دارد. طبق آمار بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در سال 98، سهم بازی‌های رایانه‌ای در بازار4300 میلیارد تومان اعلام شده است که قسمت عمده آن یعنی حدود 95 درصد به بازی‌های خارجی اختصاص داشته است و تنها 5 درصد آن مربوط به بازی‌های ایرانی است. مطابق این آمار، حدود یک سوم حجم بازار (1600 میلیارد تومان) به نرم افزار و مابقی (2 هزار و 700 میلیارد تومان) به بازار سخت افزار و کنسول بازی‌ها اختصاص دارد. این آمار نسبت به 2 سال قبل بیش از 4 برابر شده است. ارزش بالای بازی‌های رایانه‌ای در اقتصاد ایران در حالی است که هنوز مسوولان و مدیران ارشد نظام تصوری درباره تولید بازی‌های رایانه‌ای داخلی ندارند و به ضرورت برنامه‌ریزی جهت تولید و طراحی این بازی‌ها در کشور پی نبرده‌اند. یکی از نهادهایی که می‌تواند در بحث تولید بازی‌های رایانه‌ای ملی ورود کند، معاونت علمی ریاست‌جمهوری است که این نهاد می‌تواند با ایجاد شتاب‌دهنده‌ها در حوزه بازی‌های رایانه‌ای به توسعه این بخش اهتمام داشته باشد. بطور کلی به نظر می‌رسد اگر همان توجهی که اوایل دهه 90 به بحث بازی‌های رایانه‌ای شد بار دیگر در کشور صورت گیرد، حتماً می‌توانیم در این حوزه بهتر عمل کرده و این صنعت را قدرتمند کنیم و جلوی هجمه فرهنگی در این بخش را بگیریم و حتی به صادرات بازی فکر کنیم. 

 

ارسال نظر