چشم امید به کاهش فشار تحریم‌ها و قیمت ارز

۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۷۱۵

در ایالات متحده، نامزد ریاست‌جمهوری با اکثریت آرایی که در روز انتخابات به دست می‌آورد، پیروز نمی‌شود بلکه این آرای الکترال هستند که رییس‌جمهوری را تعیین می‌کنند و هر نامزدی که دست‌کم ۲۷۰ الکترال کالج از مجموع ۵۳۸ رای الکترال را به دست آورد، رییس‌جمهوری خواهد بود. جو بایدن، نامزد دموکرا‌ت‌ها تا روز جمعه، ۲۶۴ رای الکترال به دست آورد که با پیروزی در هر کدام از ایالت‌های باقی‌مانده پیروز انتخابات خواهد شد. تاثیر پیروزی بایدن دموکرات بر ترامپ جمهوری‌خواه، همین حالا هم بر بازارهای ارزی خود را نشان داده و قیمت ارز در روزهای گذشته با کاهش مواجه شده است، همانطور که بسیاری از کارشناسان اقتصادی، چنین تاثیری را حداقل به‌صورت کوتاه‌‌مدت بر بازارهای مالی محتمل می‌دانستند.در ساعات اولیه پس از پایان رای‌گیری در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در بسیاری از ایالت‌های کلیدی از دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری کنونی این کشور رای کمتری کسب کرده بود. اما در ساعات و روزهای بعد جو بایدن فاصله خود را به طرز چشمگیری کاهش داد و به تدریج در ایالت‌های کلیدی از دونالد ترامپ پیش افتاد. جو بایدن و دونالد ترامپ هم برای غلبه بر یکدیگر به کسب ۲۷۰ رای الکترال نیاز دارند. کل آرای الکترال در اغلب ایالت‌ها به نامزدی تعلق می‌گیرد که بیشترین رای را در آن ایالت کسب کرده است.

    تاثیر نتیجه انتخابات آمریکا 

در سرنوشت نفت ایران

«تعادل» به بررسی توییت‌هایی که در روزهای گذشته، فعالان اقتصادی درباره تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر وضعیت اقتصادی کشور نوشته‌اند، پرداخت. پدرام سلطانی عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، نوشت: در انتخابات ۱۹۷۶ آمریکا، قیمت نفت ایران در سرنوشت انتخابات آمریکا نقش‌‌آفرین بود و در انتخابات۲۰۲۰ آمریکا، نتیجه انتخابات آمریکا در سرنوشت نفت ایران. ‌از آن زمان تاکنون قدرت اثرگذاری نفت ایران افول اما قدرت اثرگذاری انتخابات آمریکا صعود کرده است. مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز با اشاره به پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، گفت: پیروزی بایدن منجر به کاهش فشار تحریم‌ها خواهد شد. در کوتاه‌مدت بازارهای مالی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و کاهش نسبی قیمت ارز محتمل است. امیدوارم با استفاده از تجربه‌های گذشته و پرهیز از تخیلات، برای حل مشکلات بدون فرصت‌سوزی در جهت اصلاح ساختاری اقتصاد و دیپلماسی خارجی اقدام کنیم. در صورت حضور او شاید در کوتاه‌مدت گشایش‌هایی از جنس ورود بیشتر ارز به کشور یا فروش افزون‌تر نفت رخ دهد ولی مشکلات اقتصاد ایران ساختاری است و باید در داخل کشور حل شود. سیامک قاسمی، کارشناس مسائل اقتصادی اما در واکنش به پیروزی بایدن اظهار کرد: اگر به انتخابات آمریکا فارغ از منافع شخصی و حتی ملی‌مان نگاه کنیم، چیزهای زیادی برای یاد گرفتن دارد. ‌بایدن یا ترامپ هیچ کدام اینجا را سوییس نمی‌کنند، اما ما غیر از عضو جامعه ایران، عضوی از جامعه جهانی هم هستیم، باید ببینیم چه چیزی به نفع آینده جهان است. لیبرالیسم یا پوپولیسم؟ محمود صادقی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در توییتر نوشت: ‎در اینکه جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجی مستقلی دارد و مشکلات ما بیشتر ریشه در مشکلات داخلی، به‌ویژه ضعف و اختلال در ساختارها دارد، تردیدی نیست؛ اما در اینکه اگر در واشنگتن به جای یک عهدشکن، یک فرد وفادار به تعهدات بین‌المللی انتخاب شود، در مناسبات ما تأثیر دارد، هم تردیدی نیست. ‎نتیجه انتخابات آمریکا هرچه باشد، نباید موجب نزاع بین جناح‌های سیاسی در داخل شود. فرد پیروز هرکه باشد، اگر به برجام برگردد، نشانگر آن است که سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا بر ایران ناکام مانده و این یک موفقیت تاریخی برای کل نظام خواهد بود.

    انتخاب ترامپ و پولی شدن کسری بودجه، بدترین سناریو است

محمد صادق الحسینی، اقتصاددان ایرانی نیز در توییتر نوشت: بازارهای ایران (بورس در پنج ماه اول و ارز تابه‌حال) بدترین سناریوها (ترامپ و پولی شدن کسری بودجه) را در یک سال آینده پیشخور کرده‌اند و به این جهت قیمت‌ها در کل بازارهای دارایی از حدود تعادلی بالاتر رفتند. از حالا به بعد هر اتفاق و اقدام مثبت در اقتصاد ایران (مثلا فروش اوراق بیشتر یا افزایش نرخ بهره) یا اتفاق مثبت خارجی (مثل انتخاب بایدن یا عدم قبول نتایج توسط ترامپ یا تغییر رفتار کشورها با ایران به‌دلیل شل شدن پای ترامپ) سبب تخلیه بیشتر حباب در بازارهای دارایی می‌شود. برخی برای حفظ ثروت موهومی‌شان که در رالی بازارها در این یک سال خلق شد، حاضرند بدترین اتفاقات در اقتصاد کشور بیفتد: انتخاب ترامپ، عدم افزایش نرخ بهره، عدم فروش اوراق، که این دو مورد آخری به هم مرتبطند. این مکانیسم شکل‌گیری گروه‌های زامبی در اقتصاد است. شکل‌گیری گروه‌های زامبی به این بزرگی که برای تحقق سناریوهای خطرناک لابی عمومی می‌کنند و از بدنامی هم نمی‌ترسند در تاریخ اقتصاد ایران کم‌سابقه است. این زنگ خطر بزرگی است که دوستداران و دلسوزان ایران باید به آن توجه و درباره‌اش مطالعه کنند. او همچنین خاطرنشان کرد: هر کدام از این اتفاقات مثبت می‌تواند در کوتاه‌مدت، اثری بسیار بزرگ و عجیب (و حتی بیش از حد) روی بازارها داشته باشد. مثلا حدس من این است روزی که بایدن انتخاب شود، نه روزی که قسم بخورد، سبب سقوط نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان خواهد شد. ‌اثر فروش اوراق و نرخ بهره هم بسیار بالاست. آینده ایران بسیار روشن و همزمان بسیار تاریک است. دو اقدام فروش اوراق و افزایش نرخ بهره ( سپس جدایی بودجه ارزی از ریالی) می‌تواند شروع تورم‌های پایین ایران باشد. همانطورکه عدم فروش اوراق و سرکوب بهره می‌تواند شروع ونزوئلایی شدن باشد. من روی آینده روشن ایران شرط می‌بندم و تلاش می‌کنم.

  از پیروزی کدام کاندیدا در آمریکا خوشحال شویم؟

میثم هاشم‌خانی، یکی دیگر از تحلیل‌گران اقتصادی با طرح این سوال که باید ‌از پیروزی ترامپ خوشحال بشویم یا بایدن؟ در توییتر نوشت: ‌با لحاظ منافع «جهانی» (به‌ویژه در زمینه تبعیض نژادی، تبعیض جنسیتی و تخریب محیط زیست)، قطعا از انتخاب بایدن خوشحال می‌شوم و از انتخاب ترامپ ناراحت، ‌اما به لحاظ منافع ایران، مرددم که تفاوت خاصی بین بایدن و ترامپ باشد. زیرا مهم‌ترین نیازهای ما برای تامین منافع ملی اقتصادی‌مان در حوزه بین‌المللی، ‌اول این است که منافع ملی اقتصادی‌ را دقیق و شفاف تعریف کنیم، دوم اینکه اهداف دیپلماسی اقتصادی‌مان را دقیقا مشخص کنیم و با صراحت در سطح دنیا اعلام کنیم. سوم اینکه در راستای اهداف دیپلماسی اقتصادی‌مان، از تعامل اقتصادی برنده‌برنده با تک‌تک کشورها استقبال کنیم؛ چه با کشورهای همسایه، چه با چین و هند و روسیه، چه با آمریکا و اروپا و چه با سایر کشورها. ‌طبیعتا هر سه این موارد، بستگی به خود ما دارد و مستقل از ترامپ یا بایدن است. محمد امینی رعیا، کارشناس اقتصادی و مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی، با بیان اینکه عملکرد نهادهای نظرسنجی در انتخابات آمریکا تعجب‌آور نیست، در توییتر عنوان کرد: آنها هم مانند رسانه‌های غربی، در پازل دموکرات‌ها بودند و خوب هم بازی کردند. در هر انتخاباتی، عده‌ای دوست دارند به نامزد پیروز رای بدهند. این نهادها هم طوری خروجی دادند که این قشر احساس کنند پیروز قطعی بایدن است. مساله مهم ما، عملکرد داخلی‌هاست، از کارشناسان تا مسوولان. کسانی که تحلیل‌هایشان عمدتا از ترجمه رسانه‌های جریان اصلی غرب و تحت تاثیر آن است. قبل از نتایج، بایدن را پیروز قطعی با اختلاف می‌دانستند و کلا فکر می‌کنند دموکرات‌ها بهترند. دموکرات‌ها با پنبه سر می‌برند، تنها تفاوتشان این است.

 

ارسال نظر