خودتحریمی‌ معضل کسب‌وکارهاست

۱۳۹۹/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۶۹۵

رییس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با انتقاد از نگاه لوکس به حوزه فناوری اطلاعات و ایجاد محدودیت برای پلتفرم‌های داخلی گفت: ما تحت تحریم‌های ظالمانه امریکا هستیم و از طرف دیگر مجموعه قوانین و مقررات در داخل کشور هم به شکل خودتحریمی عمل می‌کند و اینها موانعی است که باید برداشته شود. آزاد معروفی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر لزوم تعامل بخش خصوصی با دولت از طریق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بیان کرد: با توجه به نقش دولت به عنوان مجری قوانین و از طرف دیگر با توجه به اینکه بخش بزرگی از اقتصاد ما در دولت و حاکمیت شکل گرفته، ‌نیاز داریم که در این اکوسیستم کسب‌وکار، تعامل ویژه با دولت داشته باشیم که این اتفاق هم در سازمان نظام صنفی افتاده است و از باب مطالبه‌گری از دولت، این انتظارات را در سازمان نصر جلو می‌بریم. وی در ادامه با بیان اینکه قضیه خودتنظیم‌گری از مطالبات و برنامه‌های صنف است، افزود: شیوه و نگاه سنتی در تنظیم مقررات توسط دولت باید به سمت خودتنظیم‌گیری توسط بخش خصوصی پیش برود که در اثر رقابت و منافع مشترک این اتفاق می‌افتد. دولت باید این واقعیت را بپذیرد که در اکوسیستم بازار و کسب‌وکارها، لزومی به این همه مجوز، تصدی‌گری و تنظیم بازار توسط آنها وجود ندارد و این اتفاق می‌تواند توسط خود صنعت و صنف به دلیل منافع مشترک بین بخش خصوصی در حوزه آی‌سی‌تی، شکل بگیرد.

    تحریم، کرونا و تغییر دولت

چالش‌های پیش روی حوزه آی‌سی‌تی

معروفی با اشاره به چالش‌های پیش روی حوزه آی‌سی‌تی در قالب سه ضلع شامل تحریم، کرونا و تغییر دولت، بیان کرد: این چالش‌ها در حال حاضر پیش روی اعضای کسب‌وکارها به‌طور عام و به‌خصوص در حوزه فعالیت تمام شرکت‌های حوزه فاوا فارغ از عضویت یا عدم عضویت در سازمان نظام صنفی وجود دارد. کمیته سنا برای رفع این مشکلات در صنعت فاوا تشکیل شده که علاوه بر سندیکای صنعت مخابرات و اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران که بیشتر به عنوان تولیدکننده و صادرکننده شناخته می‌شوند، در کنار سازمان نظام صنفی که بزرگ‌ترین مجموعه از تامین‌کنندگان را در حوزه آی‌سی‌تی تشکیل می‌دهد در تلاش است که این موانع را با هم افزایی از پیش رو بردارد. رییس کمیسیون اینترنت چیزها و ‌کلان داده با بیان اینکه تحریم‌ها بر تولید، واردات و صادرات، تاثیرات زیادی بر حوزه آی‌سی‌تی گذاشته‌اند، گفت: سازمان نظام صنفی به عنوان بزرگ‌ترین تشکل حوزه آی‌سی‌تی که بالغ بر ۱۸ هزار عضو دارد و در سه حوزه تولید، واردات و صادرات نقش عمده‌ای دارد، مطالبه‌گری مربوط به این موضوع را پیش می‌برد. البته مشکلات ارزی تنها در حوزه واردات نیست، بلکه تولیدکنندگان ما هم بخش عمده یا حداقل مواد اولیه مورد نیاز خود را از این طریق به دست می‌آورند و در حوزه صادرات هم به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی در خصوص چگونگی تبادل ارز وجود دارد. معروفی با اشاره به نقش کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی در رفع مشکلات تحریمی، اظهار کرد: این کمیسیون تلاش کرده مشکلات را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و همچنین قسمت امنیت سازمان فناوری اطلاعات منتقل کند، برای اینکه موضوع واردات چه برای تولیدکنندگان و چه واردکنندگان به سمتی برود که محدودیت‌ها و موانع کمتر شود. ما تحت تحریم‌های ظالمانه بزرگی هستیم که توسط امریکا به ایران تحمیل شده و تاثیرات بزرگی بر این حوزه گذاشته است، از طرفی در داخل کشور هم مجموعه قوانین و مقرراتی داریم که به شکل خودتحریمی عمل می‌کند و اینها موانعی است که باید برداشته شود. رییس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه مشکلات حوزه آی‌سی‌تی باید توسط اندیشمندان این حوزه و جوانانی که وارد این مجموعه‌ها می‌شوند، بررسی شود، افزود: ما باید با شیوه‌های جدیدی مشکلات را مدیریت کنیم و با تفکرات والای موجود، موانع را از پیش رو‌برداریم. لازم است در حوزه کم کردن قوانین و مقررات و مقررات‌زدایی، ‌اختصاص سهم از مسائل ارزی و مسائل دیگری که در حوزه واردات در بخش تولید و تامین تجهیزات در داخل کشور مورد نیاز است، مطالبه‌گری صورت گیرد. بخش صنفی نیز با بانک مرکزی، گمرکات، وزارت صمت، ‌وزارت ارتباطات و نهادهای مربوطه در تعامل خواهد بود و مطالبه‌گری خود را ادامه خواهد داد.

   انتقاد از وجود نگاه لوکس به کالاها

 و   زیرساخت‌های حوزه آی‌سی‌تی

معروفی با انتقاد از وجود نگاه لوکس به کالاها و زیرساخت‌های حوزه آی‌سی‌تی بیان کرد: برای همه تعجب‌برانگیز است که چنین نگاهی در حاکمیت وجود دارد. موضوع کرونا و سه‌گانه مشکلات موجود، به‌شدت نیاز به آی‌تی را در تمام دنیا و خصوصا در کشور ما با توجه به شرایط موجود، بیشتر کرده است. حوزه‌های آموزشی چه در آموزش و پرورش، چه در دانشگاه‌ها به دلیل نیاز به آموزش از راه دور، حوزه کسب‌وکارها و بخش دولتی تحت عنوان دورکاری و بسیاری از کسب‌وکارهای جدید که در بستر آی‌تی شکل گرفتند، این نیاز را آشکار می‌کند. در حال حاضر بخش عمده‌ای از مایحتاج مردم از طریق این مجموعه‌ها انجام می‌شود که اگر بستر مناسبی برای ارایه خدمات نداشته باشند، مردم ناچار به حضور در فضای بیرون و ارتباط فیزیکی می‌شوند و این پاندمی کرونا را گسترش خواهد داد. وی با اشاره به افزایش فوتی‌های کرونا در روزهای گذشته، بیان کرد: شاهدیم که مبتلایان کرونا روزبه‌روز بیشتر می‌شوند. مطالبه ما از دولت و حاکمیت این است که نگرش لوکس به آی‌تی را در خود تغییر دهند و به فضای مجازی به مثابه راهی برای به حداقل رساندن پاندمی کرونا نگاه کنند، برای اینکه ارتباط مردم به حداقل برسد، مایحتاج روزمره و مسائل آموزشی فرزندان، مسائل دورکاری با فراهم کردن زیرساخت‌های اساسی حوزه آی‌تی فراهم شود. زیرا فناوری اطلاعات می‌تواند در این شرایط به کم شدن گسترش پاندمی کرونا کمک شایسته‌ای کند. رییس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای افزود: در فراهم کردن اولویت‌ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت، می‌بینیم که فناوری اطلاعات جزو اولویت‌های ۲۲ و ۲۳ قرار می‌گیرند، در حالی که این نگرش باید تغییر عمده‌ای کند. اگر نظر و دیدگاه وزارت صمت تغییر نکند، باعث گسترش پاندمی در کشور می‌شود و بسیاری از کسب‌وکارها تعطیل خواهند شد، آموزش‌ با تغییر و مشکل روبرو می‌شود، دانش‌آموزان از تحصیل بازمی‌مانند و انگیزه‌ها برای تحصیل کم می‌شود. بنابراین دولت و حاکمیت با توجه به این قضایا، باید درک درستی از وضعیت داشته باشد که نیازمندی‌های ما در حوزه آی‌سی‌تی اگر حیاتی نباشد، به عنوان نیازهای اساسی تلقی می‌شود. عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با تاکید بر اهمیت حمایت از کسب‌وکارهای نوپا بیان کرد: در مقابله با موضوعاتی مانند فیلترینگ باید به گونه‌ای هوشمندانه عمل شود که باعث ضربه به کسب‌وکارها نشود. همانطور که سازمان نظام صنفی در رویدادهای آبان ماه سال گذشته، بعد از ملتهب شدن فضا و قطعی اینترنت، بیانیه رسمی داد و موضع خود را تعیین کرد و با سازمان فناوری اطلاعات و وزارت ارتباطات درباره این موارد به تفصیل صحبت شد. معروفی با اشاره به ایجاد محدودیت برای پلتفرم‌های داخلی بیان کرد: برخوردهای سلبی غیر از اینکه کسب‌وکار را محدود کند، چیز دیگری به همراه ندارد و این باعث نگرانی می‌شود. کسانی که تلاش کردند پلتفرم‌هایی مشابه سرویس‌های خارجی که به دلیل تحریم‌ها در اختیار ما نیست، تولید کرده و مخاطب و محتوای زیادی فراهم کردند، با چنین برخوردهایی آسیب می‌بینند. ما در صنف همه توان‌مان را برای رفع موانع به کار می‌گیریم.

 

ارسال نظر