دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۱۶۴

نوکیا اینترنت را به ماه می‌برد

ناسا قراردادی با نوکیا امضا کرده تا اینترنت 4G را در سطح ماه برای فضانوردان فراهم کند. به گزارش مهر به نقل از انگجت، ناسا تصمیم دارد هنگامی که در ۲۰۲۴ میلادی به ماه سفر می‌کند، ابزاری کارآمد و قابل اعتماد برای برقراری ارتباط میان فضانوردان در اختیار داشته باشد و در همین راستا از شرکت نوکیا کمک خواسته است. ناسا اعلام کرد ۱۴.۱ میلیون دلار در اختیار این شرکت قرار می‌دهد تا شبکه اینترنت موبایل 4G روی سطح ماه بسازد. به گفته جیمز روتر نائب رییس ناسا، سرویس اینترنت موبایل روی سطح ماه می‌تواند ارتباط میان ایستگاه‌های ماه و فضانوردانی که مشغول کاوش سیاره هستند را فراهم کند. او در این باره می‌گوید: نوکیا می‌تواند با سرمایه‌گذاری ناسا ارتقای فناوری‌های موجود برای استفاده در محیط ماه را بررسی کند. این قرارداد بخشی از بودجه ۳۷۰ میلیون دلاری آرتمیس است که ناسا آن را به تازگی اعلام کرده است. بخش اعظم این بودجه در اختیار شرکت‌هایی مانند اسپیس ایکس و «یونایتد لانچ آلیانس» قرار می‌گیرد.

تبلیغات پنهانی در اینستاگرام محدود می‌شود

اینستاگرام در پی تحقیقات دیده‌بان رقابت انگلیس، متعهد شد تبلیغات پنهان از سوی اینفلوئنسرها در این اپلیکیشن اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو را محدود کند. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، فیس‌بوک ایرلند که اینستاگرام را در انگلیس اداره می‌کند، متعهد شده است تغییراتی را صورت دهد و سازمان رقابت و بازارهای انگلیس وعده مذکور را تغییر رفتار مهمی از سوی یک پلتفرم شبکه اجتماعی بزرگ توصیف کرده است. دیده‌بان رقابت انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با تغییرات اینستاگرام، پست کردن یک تبلیغات در این پلتفرم بدون اینکه به عنوان تبلیغات مشخص شود، دشوار خواهد شد.» فیس‌بوک که شرکت مادر اینستاگرام است، از همکاری با سازمان رقابت و بازارهای انگلیس در جهت افزایش شفافیت مربوط به ارسال تبلیغات از سوی اینفلوئنسرها استقبال کرد. سازمان رقابت و بازارهای انگلیس درباره اینکه بسیاری از اینفلوئنسرها محتوای مربوط به شرکتها را در اینستاگرام پست می‌کنند بدون اینکه مشخص کنند برای این کار پول یا مشوقهای دیگری دریافت کرده‌اند، تحقیقاتی را انجام داده بود. اینفلوئنسرها اگر برای ارسال چنین پستها یا خدماتی پول یا مشوقهای دیگر دریافت می‌کنند، از این پس باید تایید یا فاش کنند. اینستاگرام از فناوری استفاده خواهد کرد که مشخص می‌کند چه زمانی کاربران به وضوح روشن نمی‌کنند که تبلیغات ارسال می‌کنند.

ظرفیت باتری آیفون 12  کمتر از حد انتظار

آیفون 12 و 12مینی تاییدیه سازمان تنظیم مقررات برزیل را دریافت کرده‌اند و در مستندات مربوطه، ظرفیت باتری این دو گوشی هوشمند مشخص شد. به گزارش دیجیاتو‌، با توجه به اسناد این سازمان، آیفون 12 مینی با باتری 2227 میلی‌آمپرساعتی و آیفون 12 با باتری 2815 میلی‌آمپرساعتی در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. براساس اعلام اپل، پیش‌سفارش آیفون 12 و آیفون 12 پرو از روز جمعه 25 مهرماه در ایالات متحده آغاز شده است. کوپرتینویی‌ها در تلاش هستند تا گوشی‌های هوشمند جدید خود را برای عرضه به بازار آماده کنند. یکی از کارهایی که قبل از عرضه گوشی به بازار لازم است به انجام برسد، دریافت تاییدیه از سازمان تنظیم مقررات است. در مستندات تاییدیه‌، ظرفیت باتری‌های دو مدل گوشی آیفون 12 و 12مینی درج شده است. آناتل برزیل سازمانی هم‌رده با کمیسیون ارتباطات فدرال است که باتری گوشی‌های آیفون 12 پرو و 12 پرو مکس را نیز تایید کرده است. با این وجود هنوز ظرفیت باتری این دو گوشی اعلام نشده است. اپل، ظرفیت باتری گوشی‌های آیفون را در لیست مشخصات دستگاه اعلام نمی‌کند و به جای آن طول عمر باتری دستگاه را به صورت تخمینی ذکر می‌کند. مثلا اپل در رویداد رونمایی اعلام کرد که باتری آیفون 12مینی می‌تواند تا 15 ساعت از پخش فیلم پشتیبانی کند. در مستندات مربوطه به این موضوع نیز اشاره شده که مدل‌های مختلف آیفون 12 از شبکه 4G و شبکه 5G ریز موج 60 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند. همچنین هر چهار مدل تنها در امریکا از فناوری mmWave که سرعت بالایی دارد، پشتیبانی می‌کنند. به نظر می‌رسد که اپل، گوشی‌ آیفون 12 پرو را در هند و برزیل تولید خواهد کرد. در حال حاضر مدل‌های مختلف آیفون در هر دو کشور تولید می‌شوند ولی شایعه‌هایی مبنی بر تولید مدل‌های آیفون 12 در هند تا سال 2021 مطرح شده است.

هواوی قطعات خودرو می‌سازد

طبق گزارشی جدید هواوی سرمایه‌گذاری در حوزه توسعه، تولید، فروش و سرویس‌های قطعات خودرو و سیستم‌های هوشمند دیگر را گسترش داده است. به گزارش مهر به نقل از گیزموچاینا، شرکت هواوی تکنولوژی برندی شناخته شده در صنعت محصولات الکترونیکی مصرفی است و علاوه بر آن تجهیزات مخابراتی نیز می‌سازد. اما اکنون به نظر می‌رسد هواوی به زودی وارد بازار خودروسازی نیز می‌شود. اخیرا هواوی نسبت به صنعت خودروسازی علاقه نشان داده بود اما هیچگاه از فناوری 5G برای خودرو یا فناوری خاصی مخصوص وسایل نقلیه پشتیبانی نکرده بود. اما به نظر می‌رسد در حال حاضر هواوی به دنبال گسترش فعالیت‌های خود در حوزه توسعه، تولید، فروش و سرویس‌های قطعات اتومبیل و دیگر سیستم‌های هوشمند خودرو است. سرمایه‌گذاری هواوی در صنعت خودروسازی در حال افزایش است.

 

ارسال نظر