دورکاری ادامه‌دار شرکت‌های فناوری در پساکرونا

۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۰۸۲
دورکاری ادامه‌دار شرکت‌های فناوری در پساکرونا

کرونا الگوهای کاری را برای همیشه تغییر داده و دورکاری هم برای مدیران و هم کارمندان تبدیل به ترند شده است به گونه‌ای که حتی پس از پایان بحران کرونا، بیشتر کارمندان دیگر علاقه‌ای ندارند تا در دفاتر حضور داشته باشند. آینده شرکت‌های فناوری نیز دیگر شباهتی با چیزی که تا پیش از همه‌گیری کرونا می‌شناختیم، ندارد. از زمان شیوع ویروس کرونا، شرکت‌های فناوری امریکا، دفترهای خود را تعطیل کرده و از کارمندان خواسته‌اند برای مدتی یا برای همیشه در خانه کار کنند. وب‌سایت بیزینس اینسایدر به چگونگی برنامه‌ریزی بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری برای آینده کار پرداخته است. این شرکت‌ها، در ماه‌های پیش رو، سال آینده یا حتی دیرتر از آن، دفاتر خود را دوباره باز می‌کنند؛ اما بعید است که زندگی اداری برای کارمندانی که بازگشت به محل کار را انتخاب می‌کنند، مانند گذشته باشد. برخی شرکت‌ها ممکن است فضای فیزیکی دفاتر خود را تغییر دهند تا از شیوع بیماری جلوگیری کنند. برخی دیگر ممکن است نوع دفاتر خود را تغییر دهند؛ حتی در بعضی موارد ممکن است شرکت‌ها در محل زندگی و نوع دستمزد کارمندان خود تجدید نظر کنند.

از لحظه‌ای که شرکت‌های مختلف به خاطر شیوع ویروس کرونا نیروهای خودشان را دورکار کردند، افقی جدید و حقایقی تازه از وضعیت کار در جهان مدرن پیش روی کارفرمایان پدیدار شد. درحالی که برای سال‌های زیاد اکثر کارفرمایان معتقد بودند «ضروری است که در دفتر کار حضور داشته باشید»، ولی حالا معلوم شده حضور افراد خیلی هم ضروری نیست. جلسات اسکایپی و زوم هم خیلی راحت جایگزین جلسه‌های حضوری شده‌اند و بسیاری از امور اداری به صورت منظم توسط نرم‌افزارها و پلتفرم‌های مدیریتی قابل انجام هستند، طوری که حتی شرایط جدید باعث شده سازمان‌ها بیشتر از همیشه به سمت مدرنیزه شدن و دیجیتالی کردن بسترهای ارتباطی و اداری حرکت کنند. 

  توییتر در حال آماده‌سازی  برای  نیروی کار «غیرمتمرکز» 

نیروی کار غیر متمرکز برای چندین سال رویای «جک دورسی»، مدیرعامل توییتر بوده و به همین دلیل اوایل سال جاری به کارمندان این شرکت گفته شده که می‌توانند برای همیشه از خانه کار کنند. در نتیجه احتمالا توییتر نسبت به شرکت‌‌های دیگر تصویری واضح‌تر از برنامه‌های کاری خود داشته باشد. این شرکت قبلا برنامه‌هایی برای بومی‌سازی حقوق براساس محل کار پرسنل در نظر گرفته بود و فضای اداری دفتر سانفرانسیسکو را اجاره داده بود. براساس گزارش اخیر واشنگتن پست، حتی قبل از همه‌گیری کرونا، برخی مدیران توییتر کار در خانه و جلسات مجازی را به صورت آزمایشی اجرایی کرده بودند. در بخش‌های دیگر توییتر، تیم‌هایی روی بهینه‌سازی جلسات ویدئویی کار می‌کنند؛ مثلا استفاده از اشارات دست برای زمان‌هایی که قصد صحبت کردن دارند یا نیاز به خروج از جلسه دارند یا ابداع عبارات جدیدی مانند «ELMO» که به معنای «دیگر کافی است! بیایید ادامه دهیم» برای بازگشتن جلسه به مسیر اصلی، از کارهایی است که این تیم‌ها انجام داده‌اند.

    امکان دورکاری کارکنان گوگل  تا تابستان سال آینده

گوگل خرداد ماه اعلام کرد که تا تابستان سال آینده کارمندان نیاز نیست به دفتر مراجعه کنند. هدف از این‌کار جدای از شیوع کرونا کمک به کارکنانی بود که باید به تحصیل از راه دور بچه‌هایشان نیز کمک می‌کردند. گوگل تغییراتی دیگری نیز برای کمک به والدین شاغل اعمال کرده که یکی از آنها، هشت هفته مرخصی اضافی برای سرپرستان خانوار است. در حال حاضر این دسته از کارمندان گوگل در کل ۱۴ هفته مرخصی در سال دارند که می‌توانند به صورت ساعتی نیز از آن استفاده کنند. علاوه بر این، گوگل به کارمندان خود ۱۰۰۰ دلار برای راه‌اندازی دفتر خانگی کمک مالی می‌کند.

    پاداش ۲۰۰۰ دلاری فیس‌بوک  برای راه‌اندازی دفتر خانگی 

فیس‌بوک اعلام کرده کارمندان تا خرداد ۱۴۰۰ از راه دور به کار خود ادامه می‌دهند؛ اما بسیاری ممکن است به‌صورت دایمی دورکار شوند. با این حال اگر کارمندان دورکار بخواهند به منطقه‌ای غیر از خلیج سانفرانسیسکو نقل مکان کنند، احتمالا از ماه ژانویه (دی) حقوق‌شان کاهش پیدا خواهد کرد. مارک زاکربرگ در ماه مه‌ (اردیبهشت) گفته بود که انتظار دارد ۵۰ درصد از کارمندان فیس‌بوک طی دهه آینده دورکار شوند. با توجه به اینکه کارمندان فیس‌بوک به این زودی‌ها به دفتر «منلو پارک» شرکت باز نمی‌گردند؛ این شرکت مزایایی برای کارمندانی که قصد ایجاد دفتر خانگی دارند در نظر گرفته است. شرکت دو ماه قبل اعلام کرد که علاوه بر پاداش ۱۰۰۰ دلاری کار در خانه که اسفند ۱۳۹۸ پرداخت شد، ۱۰۰۰ هزار دلار کمک هزینه اضافی برای راه‌اندازی دفتر کار خانگی در اختیار کارمندان قرار خواهد داد. همچنین فیس‌بوک برنامه‌هایی برای والدین شاغل دارد؛ از جمله آنها می‌توان به ۱۰ هفته مرخصی استحقاقی برای کارکنانی اشاره کرد که نیاز به مراقبت جدی از کودک یا بستگان نزدیک خود دارند. به علاوه، طبق گفته لس آنجلس تایمز، فیس‌بوک قصد دارد تا به عملکرد همه کارکنانش در سال ۲۰۲۰ نمره بالایی بدهد؛ این نمره بالا معمولا با پاداش برای آن کارمند همراه خواهد بود.

   آمازون مزایای زیادی به والدین کارمند می‌دهد

آمازون خرداد ماه اعلام کرد که کارمندان می‌توانند تا ۱۹ دی امسال به دورکاری ادامه دهند؛ البته به شرطی که کار آنها در خانه به‌طور موثر انجام شود. سخنگوی آمازون در مصاحبه‌ای به«بیزنس اینسایدر گفت که آمازون برای آن دسته از کارمندانی که ترجیح می‌دهند در دفتر کار کنند روش‌های ایمنی مانند فاصله فیزیکی، افزایش نظافت و بررسی دما را در نظر گرفته و به همه کارمندان محافظ صورت و ضدعفونی‌کننده دست می‌دهد. آمازون برای پاسخ به همه‌گیری کرونا، مزایای جدیدی برای کارمندان در نظر گرفته است. این شرکت برای تدریس خصوصی به کودکان تخفیف در نظر گرفته و تا ده روز در ماه یارانه مراقبت از کودکان به کارمندان پاره‌وقت و تمام‌وقت آمازون و «Whole Foods» پرداخت می‌کند که به گفته شرکت بیش از ۹۰ هزینه‌ها را پوشش می‌دهد. به نظر می‌رسد در حالی که بسیاری از شرکت‌های فناوری در آینده دفاتر فیزیکی خود تجدید نظر می‌کنند، آمازون به برنامه‌های توسعه‌ای خود در مکانی غیر از دفتر مرکزی سیاتل، ادامه می‌دهد. این شرکت اخیرا از سرمایه‌گذاری ۱.۴ میلیارد دلاری برای توسعه دفاتر خود در شش شهر ایالات متحده و استخدام ۳۵۰۰ کارمند جدید خبر داده است.

    دورکاری کارمندان سیلزفورس و اسلک

سیلزفورس اوایل سال جاری یک کتابچه ۲۱ صفحه‌ای در مورد اینکه چگونه می‌توان دوباره فضاهای کاری را به صورت ایمن بازگشایی کرد منتشر کرد. این طرح شامل بازنگری در مواد داخلی دفتر، افزودن جداکننده‌های شیشه‌ای و تعیین فاصله اجتماعی حتی در آسانسورها است. سیلزفورس در حالی برخی دفاتر خود در کانادا، اروپا و آسیا را دوباره باز می‌کند که ممکن است همه کارمندان آن تا مرداد ۱۴۰۰ دورکار باشند. همچنین سیلزفورس در شرایط کرونایی مزایایی برای والدین شاغل در نظر گرفته است. این شرکت ماه مرداد اعلام کرد که والدین در شرایط فعلی مجاز به دریافت شش هفته مرخصی هستند و به آنها یارانه مراقبت از کودک پرداخت می‌شود. در این طرح سیلزفورس به والدین شاغل حداکثر تا ۱۰۰ دلار در روز و به مدت پنج روز در ماه تا دی ماه یارانه پرداخت می‌کند. همچنین شرکت اسلک در ماه ژوئن (خرداد) اعلام کرد که به کارمندان خود این امکان را می‌دهد تا برای همیشه از راه دور کار کنند و گفت که قصد دارد کارمندان بیشتری به صورت دورکار دایمی استخدام کند. همچنین این شرکت تاریخ بازگشایی دوباره دفتر خود را اعلام کرد و گفته که این دفتر «کاملا متفاوت» خواهد بود. امکانات کمتری مانند تهیه غذا و بار قهوه، تمرکز کمتر روی جلسات حضوری با همکاران و گزینه‌های بیشتری برای کارهای انفرادی متمرکز، از جمله اقدامات اسلک برای این دفتر است.

    وضعیت کارکنان اپل پس از پایان کرونا

بعضی کارمندان اپل در حالی به محل کار خود بازگشته‌اند که برخی دیگر هنوز از راه دور کار می‌کنند و مدیرعامل این شرکت اعلام کرده که این روش، آزمایشی موفقیت‌آمیز برای شرکت بوده است. تیم کوک ماه گذشته در مصاحبه‌ای در The Atlantic Festival گفت، برخی موارد را می‌توان به صورت مجازی به خوبی مدیریت کرد اما کار از راه دور اصلا قابل مقایسه با کنار هم بودن به صورت فیزیکی نیست. کوک در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت که کارمندان اپل می‌توانند تا اوایل سال ۲۰۲۱ کار خود را در خانه انجام دهند. کوک در این مصاحبه گفت: «شرایط بعد از آن بستگی به موفقیت در کشف واکسن و درمان دارد.» وی در ادامه اضافه کرد که دفاتر اپل مانند آکاردئون عمل می‌کنند و به آنها اجازه می‌دهد تا با توجه موارد ابتلا به ویروس، باز و بسته شوند.

    دستورالعمل محل کار ترکیبی  در مایکروسافت

براساس دستورالعمل جدید مایکروسافت که «محل کار ترکیبی» نام دارد، کارکنان فقط باید نیمی از هفته کاری را در دفتر حضور داشته باشند. برخی کارمندان در صورت تایید مدیر می‌توانند به صورت دایمی دورکار شده و نقل مکان کنند؛ اما پس از آن باید میزکار خود در دفتر را به‌طور کامل ترک کنند. با این وجود برخی از کارمندان نمی‌توانند دورکار باشند؛ مثلا اگر فردی در بخش سخت‌افزار یا بخش آموزش حضوری کار می‌کند، باید حتما در دفتر حضور داشته باشد. مایکروسافت هم بخشی از هزینه ایجاد دفتر کار در منزل را بر عهده گرفته است.

 

ارسال نظر