تسریع روند جایگزینی پول نقد با پرداخت‌های دیجیتال

۱۳۹۹/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۹۱۲
تسریع روند جایگزینی پول نقد با پرداخت‌های دیجیتال

سیستم‌ها و فرایند‌هایی که سال‌ها و حتی دهه‌ها بازار مالی را قبضه کرده بودند حالا با رشد و توسعه تکنولوژی در سایه قرار گرفته‌اند. به پول کاغذی دقت کنید. اسکناس زمانی روش اصلی پرداخت محسوب می‌شد و حالا با پیدایش گزینه‌های سریع و امن دیگر استفاده از این روش پرداخت کاهش یافته است. بسیاری کاهش استفاده از اسکناس را ناشی از پاندمی کرونا می‌دانند که البته نمی‌توان نقش آن را در افزایش استفاده از روش‌های دیجیتال انکار کرد. اما روند کاهش استفاده از پول نقد مدت‌ها و از سال‌ها قبل آغاز شد. اتحادیه تجاری فایننس در انگلستان که در سال ۲۰۱۷ برای بخش بانکداری و خدمات مالی این کشور ایجاد شد طی تحقیقاتی نشان داد که در سال ۲۰۱۹ سهم پول نقد کمتر از یک چهارم تمامی پرداختی‌هایی است که در این کشور صورت می‌گیرد.

کووید ۱۹ یکی از فاکتور‌هایی است که باعث کاهش استفاده از اسکناس شده و نباید این موضوع را تنها ناشی از بحران حاضر دانست. از فاکتور‌های دیگر می‌توان به تغییر رفتار مردم به سمت خرید اینترنتی و آنلاین با گذشت زمان اشاره کرد. درواقع همانطور که وب‌سایت آی‌تی پروپورتال اشاره می‌کند، خرید بدون تماس به یکی از روش‌های رایجی تبدیل شده که از طریق آن نیازی به پرداخت نقدی وجود نخواهد داشت. این موضوع موجب افزایش شکل‌گیری پلتفرم‌های انتقال پول دیجیتالی پول شده است. این پلتفرم‌ها با از بین بردن هزینه‌های اضافی پول نقد روشی آسان، سریع و ایمن را به عنوان جایگزینی برای اسکناس معرفی کرده‌اند. بدون شک تحولی که امروزه شاهد آن هستیم جایگاه اسکناس را در جامعه متزلزل کرده است اما چشم‌انداز کلی چگونه است و صنعت امور مالی چگونه پاسخ خواهد داد.

    بیشترین  بهره 

برای سازمان‌هایی که  راه‌حل دیجیتال دارند

در شرایط فعلی و به دلیل پاندمی کووید۱۹ و قرنطینه، مشتریان مجبورند از گزینه‌های دیجیتال استفاده کنند و حضور در بانک و ادارات امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل فین‌تک‌ها که در واقع ارایه‌دهندگان اصلی فضای دیجیتال محسوب می‌شوند با تسهیل تراکنش‌های آنلاین از طریق خدمات پرداخت دیجیتال به فریاد مشتریان رسیده‌اند. همچنین به دلیل تعطیلی مکان‌های فیزیکی، شرکت‌هایی که به صورت دیجیتالی در زمینه ارایه وام فعالیت می‌کنند توانستند بهتر از همتایان خود به درخواست‌های وام مشتریان پاسخ دهند. طیف کاربران نیز نسبت به قبل گسترش یافته‌ است. امروزه شاهدیم که نه تنها کاربران جوان بلکه حتی مسن‌ترها نیز به استفاده از خدمات دیجیتال روی آورده‌اند و تعداد کاربرانی که در دهه چهارم و پنجم زندگی خود هستند نیز افزایش یافته است. محدودیت‌ها باعث شده است تا نسل مسن که معمولا در استفاده از روش‌های جدید احتیاط می‌کنند نیز عادت‌های خود را تغییر دهند. تحقیقاتی از سوی موسسه مالی NBS)  Nationwide Building Society) نشان داده که سه چهارم از مشتریان بالای ۵۵ سال این موسسه استفاده از پول نقد را کاهش داده‌اند. مشتریان امروزه بیش از پیش از کارت‌های اعتباری و مالی خود برای خرید‌های کوچک استفاده می‌کنند و این جریان در کنار استفاده از روش‌های دیجیتال باعث کاهش استفاده از پول نقد شده است. بسیاری از مردم پیش از پاندمی به دلایل متعدد از جمله بی‌اعتمادی، ترس از تکنولوژی یا عادت‌های کهنه در استفاده از خدمات دیجیتال تردید داشتند، اما از این پس انتظار می‌رود با خدماتی که فین‌تک‌ها در امورمالی ارایه می‌دهند، روند معکوس یعنی گذار از اسکناس به روش‌های دیجیتال ادامه پیدا کند.

   انتقال پول و رابطه آن با پول نقد

ارایه‌دهندگان خدمات مالی با تکیه بر مزایای دیجیتال می‌توانند نرخ تبدیل ارز را تضمین کرده و درنتیجه مهاجرانی که با دشواری‌های مالی روبرو هستند دیگر برای انتقال پول متحمل هزینه‌های اضافی نخواهند شد. همچنین این شرکت‌ها پشتیبانی مداوم و ساده‌ را نیز ممکن کرده‌اند، برای مثال ماموران محلی که با مشکلات و رویه رایج آشنایی دارند در روند انتقال پول مهاجران را یاری می‌کنند.

همچنین این خدمات تجربه ساده و دل‌پذیری را برای مشتری فراهم می‌کنند و اعتبار و مهم‌تر از آن امنیت بیشتری نیز دارند. تفاوت پول نقد و دیجیتال برای مهاجران اهمیت بالایی دارد. معمولا خانواده مهاجران برای درآمد به آنها متکی هستند و در برخی موارد تنها منبع درآمدی آنها فرد مهاجر است. برای مثال طبق اعلام بانک جهانی در سال ۲۰۱۹ حواله‌های مالی به ۵۵۴ میلیارد دلار رسیدند، مبلغی که از مجموع جریان‌های مالی برون مرزی به کشور‌های جهان سوم بیشتر است. به دنبال قرنطینه، مهاجران نیز با مشکلاتی از جمله بسته شدن مرز‌ها روبرو شدند. این موضوع و البته تعطیلی بیشتر جریان‌های مالی فیزیکی باعث شد تا گزینه‌ای برای انتقال پول به صورت فیزیکی وجود نداشته باشد. درنتیجه کارگران برای رساندن پول به خانواده خود به راهی مطمئن نیاز داشتند که راهکار دیجیتال این امکان را برای آنها فراهم کرد.

    تغییراتی که در نتیجه کرونا پدید آمد

کووید ۱۹ بدون شک نقش مهمی در تحول رویکرد مشتریان داشته است. یافته‌های تحقیقی نشان می‌دهد که بیش از نیمی از مشتریان حداقل یک بار در ماه اول قرنطینه برای ارسال پول به دوستان و خانواده خود از روش‌های دیجیتال استفاده کرده‌اند و ۲۰ درصد آنها بیش از ۲ بار در ماه از این روش استفاده کرده‌اند. با وجود اینکه روند تغییر به آهستگی صورت می‌گیرد اما کشور‌های غربی در حال تبدیل شدن به جوامع بدون اسکناس هستند و حالا زمان آن رسیده که آینده پول نقد را بازنگری کنیم. پیش از بحران کرونا، شرکت فایننس انگلستان پیش‌بینی کرده بود که در سال ۲۰۲۸ اسکناس تنها ۱۰ درصد از پرداخت‌ها را به خود اختصاص خواهد داد. از آنجایی که کووید ۱۹ باعث تسهیل این جریان شده است باید بار دیگر این برآوردها را بررسی کرد. اسکناس همواره با روش‌ها و گزینه‌های جدید در رقابت بوده است اما راحتی، سرعت و بهبود تجربه مشتری و امنیت بیشتری که روش‌های دیجیتال ارایه می‌کنند را نمی‌توان نادیده گرفت؛ به ویژه برای مردمی که با روش‌های تازه زندگی در دنیای مدرن خو گرفته‌اند. با روند و سرعتی که رشد تکنولوژی در جهان امروز دارد، احتمالا بازگشتی در مسیر کاهش پول نقد نخواهد بود. از رو کسانی که در زمینه نوآوری در این صنعت فعالیت دارند با اطمینان و امنیت به رشد خود ادامه خواهند داد و جهان اطراف ما به تدریج متحول خواهد شد.


 

ارسال نظر