دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۸۷۲

شناسایی آسیب‌پذیری خطرناک در تراشه امنیتی اپل

تراشه امنیتی تی ۲ که توسط شرکت اپل برای افزایش ایمنی رایانه‌ها طراحی شده با مشکل آسیب‌پذیری جدی روبرو است. به گزارش مهر به نقل از اسلش‌گیر، در حالی که بسیاری از مشکلات امنیتی سخت‌افزارها و تراشه‌های مختلف با به‌روزرسانی نرم‌افزاری برطرف می‌شوند، این آسیب‌پذیری قابل برطرف کردن نیست. تراشه امنیتی تی ۲ اپل که با معماری پردازنده‌های ای۱۰ اپل هم سازگار است، با هدف کاهش خطرات امنیتی به وجودآمده برای پردازنده‌های شرکت اینتل تولید شده است. این تراشه ضمن بررسی رمزگذاری‌ها و وضعیت میان‌افزارها، نحوه پردازش داده‌های صوتی و تصویری را نیز زیر نظر می‌گیرد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد هکرها می‌توانند ضمن نفوذ به این تراشه‌ها روند پردازش داده‌های آنها را کنترل کرده و حتی به سخت‌افزارهای دیگر اپل نیز دسترسی یابند. همچنین هکرها می‌توانند با اجرای روند رمزگشایی از داده‌های در حال تبادل روی این تراشه به آنها نیز دسترسی یابند. موسسه امنیتی نیلزاچ که برای اولین بار این آسیب‌پذیری را در تراشه‌های تی ۲ شناسایی کرده می‌گوید اپل هنوز به درخواست‌ها برای اظهارنظر در مورد مشکل یادشده پاسخ نداده است.

 دعوا بر سر تیک‌تاک و وی‌چت به WTO کشیده شد

چین با اعتراض علیه ممنوعیت دولت امریکا علیه اپلیکیشن‌های تیک‌تاک و وی‌چت، محدودیت‌های مذکور را ناقض مقررات این نهاد اعلام کرد. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، دولت ترامپ دستور داده است دانلود اپلیکیشن‌های تیک‌تاک و وی‌چت که متعلق به شرکت‌های چینی بایت‌دنس و تنسنت هستند، مسدود شود اما قضات امریکایی علیه اجرای فرمان رییس‌جمهوری امریکا رای داده‌اند. نماینده چین در نشست سازمان جهانی تجارت (WTO) اعلام کرد اقدامات مذکور خلاف مقررات این سازمان بوده و خدمات تجاری بین‌المللی را محدود و اصول اولیه و اهداف سیستم‌های تجاری چندجانبه را نقض می‌کند. نماینده چین عدم ارایه مدرک از سوی امریکا برای ادعاهایش در خصوص این اپلیکیشن‌ها را گواهی بر سوءاستفاده این کشور از مقررات توصیف کرد. امریکا در این نشست از اقداماتش دفاع و اعلام کرد به‌دنبال مقابله با ریسک‌های امنیت ملی است. دولت امریکا پیش از این اعلام کرده بود که اطلاعات کاربران امریکایی این اپلیکیشن‌ها ممکن است به دست دولت چین بیافتد. اظهارات چین به تنهایی در سازمان جهانی تجارت تاثیر ندارد اما این کشور ممکن است یک شکایت حقوقی علیه رفتار امریکا تنظیم کند.

مایکروسافت به دنبال  خرید مجدد نوکیاست

مایکروسافت یکی از شرکت‌هایی محسوب می‌شود که به دنبال تصاحب نوکیاست. به گزارش دیجیاتو، براساس پیش‌بینی «CCS Insight» برای سال ۲۰۲۱، نوکیا توسط یک غول فناوری امریکایی در سال آینده میلادی خریداری می‌شود که از میان آنها می‌توان به اینتل و مایکروسافت اشاره کرد. در سال ۲۰۱۳ مایکروسافت با پرداخت بیش از ۷ میلیارد دلار کسب‌و‌کار گوشی‌های این کمپانی فنلاندی را خرید تا بتواند با استفاده از سیستم عامل ویندوزفون، رقیب جدی آیفون و گوشی‌های اندرویدی شود که در این هدف شکست خورد. در حالی که نوکیا دوباره وارد بازار گوشی‌های هوشمند شده و سالانه محصولات زیادی می‌فروشد، این بخش برای خریداران جذابیتی ندارد. بخش شبکه نوکیا مورد توجه غول‌های امریکایی قرار گرفته، زیرا دولت امریکا استفاده از تجهیزات غول‌های چینی مانند هواوی را برای اپراتورها ممنوع کرده است. تحریم‌های گسترده امریکا باعث شده شرکت‌های دیگر در این بخش بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. برای مثال نوکیا اخیرا توانسته قراردادی با بزرگ‌ترین اپراتور در بریتانیا به نام «BT» منعقد کند که جذابیت بخش شبکه نوکیا را افزایش داده است.

ساخت دیتاسنترهای جدید مایکروسافت در یونان

شرکت مایکروسافت با یونان برای ساخت مجموعه دیتاسنترهای جدید در این کشور توافق کرد. به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، برد اسمیت، رییس مایکروسافت در مراسم امضای این قرارداد در آتن گفت این بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری یک غول فناوری امریکایی در ۲۸ سال فعالیتش در یونان است. مایکروسافت برنامه آموزش را برای کمک به تامین ۱۰۰ هزار شغلی که با ساخت دیتاسنترها نیاز خواهد بود، آغاز می‌کند. نخست‌وزیر یونان هم اعلام کرد دیتاسنترهای جدید یونان را به‌طور اتوماتیک به یک مقصد سرمایه‌گذاری تبدیل خواهد کرد. تحلیلگران مزایای اقتصادی این سرمایه‌گذاری را حدود یک میلیارد دلار برآورد کرده‌اند. موضوع سرمایه‌گذاری مایکروسافت در یونان برای نخستین بار طی اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس مورد بحث میان دو طرف قرار گرفت. اقتصاد یونان طی یک دهه بحران بدهی دولتی حدود ۲۵ درصد کوچک شده و امسال هم انتظار می‌رود به دلیل تبعات شیوع ویروس کرونا، ۸.۲ درصد منفی شود. پیش‌بینی شده که نرخ بیکاری یونان در سال ۲۰۲۰ به ۱۸.۶ درصد در مقایسه با ۳۰ درصد در اوج بحران بدهی کاهش پیدا کند اما همچنان بالاترین نرخ بیکاری در اروپا به شمار می‌رود. دولت یونان پیش‌بینی کرده که اقتصاد این کشور ۷.۵ درصد در سال ۲۰۲۱ رشد می‌کند که عمدتا به دلیل پیش بینی رشد ۳۰.۴درصدی سرمایه‌گذاری خواهد بود.

 

ارسال نظر