اهمیت حفاظت از دارایی‌های دیجیتال شرکت‌ها

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۵۷۱
اهمیت حفاظت از دارایی‌های دیجیتال شرکت‌ها

با توجه به روند صعودی حملات سایبری و بدافزاری در جهان، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری و امنیت سایبری به تازگی دریافته و اعلام کرده‌اند که بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ در جهان قادر نیستند حملات سایبری و بدافزاری و نفوذ هکرها را زودتر از وقوع تشخیص داده و پیش‌بینی کنند؛ بدین‌ترتیب از بروز آسیب‌های سایبری و اینترنتی که به سرقت حجم زیادی از اطلاعات شخصی و خصوصی کاربران منجر می‌شود، جلوگیری به عمل بیاورند، با وجود این، درحالی که برای تهدید‌های سایبری راه‌حل قاطع و کاملی وجود ندارد اما صاحبان تجارت می‌توانند با استفاده از راه‌حل‌های امنیت سایبری و افزایش دانش خود در این زمینه، شرکت و دارایی‌های دیجیتال خود را محافظت کنند.

فراگیر شدن استفاده از اینترنت و افزایش تعداد کاربران آن داده‌های موجود روی این بستر را پر اهمیت‌تر خواهد کرد چرا که به تدریج شرکت‌های فناوری بیش از گذشته داده‌های خود را روی این بستر منتقل می‌کنند و با مشتریان خود از طریق این بستر ارتباط می‌گیرند؛ از همین روست که امنیت سایبری دارایی‌های دیجیتال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود. براساس داده‌های وب‌سایت آماری استاتیستا (Statista.com)، تعداد کاربران اینترنت تا ماه جولای سال ۲۰۲۰ به حدود ۴.۵۷ میلیارد کاربر فعال رسیده ‌است. این رقم به ویژه برای شرکت‌هایی که تجارت دیجیتال را در دستور کار خود قرار داده‌اند رقم بسیار امیدوارکننده‌ای است. با روی آوردن شرکت‌ها به تکنولوژی و فرصت‌هایی که این تکنولوژی در اختیار آنها قرار می‌دهد تعداد تبهکاران سایبری نیز افزایش پیدا می‌کند. فعالیت این تبهکاران را نمی‌توان نادیده گرفت. رهبرانی که قصد حضور در این حوزه تجاری را دارند باید به امنیت سایبری توجه کنند. البته به‌تازگی کارشناسان و متخصصان فعال در حوزه امنیت سایبری خاطرنشان کرده‌اند که حملات بدافزاری و هک اطلاعات مالی و شخصی کاربران در فضای مجازی بسیار بیشتر از پیش خواهند شد به‌گونه‌ای که هر روز خیل عظیمی از کاربران را با مشکلات متعددی روبرو خواهد کرد و آنها را به دردسرهای جدی و فراوانی خواهد انداخت. با وجود این، درحالی که برای تهدید‌های سایبری راه‌حل قاطع و کاملی وجود ندارد اما صاحبان تجارت می‌توانند با استفاده از راه‌حل‌های امنیت سایبری و افزایش دانش خود در این زمینه، شرکت و دارایی‌های دیجیتال خود را محافظت کنند. در این گزارش، سه راهکار ساده برای مقابله با حملات سایبری پیشنهاد می‌شود.

    همه را مشارکت دهید

روزگاری که امنیت سایبری تنها وظیفه تیم IT بود به پایان رسیده است و رهبران تجاری جهان این موضوع را دریافته‌اند. متخصصان امنیتی سایبری توماس جی پارنتی و جک جی دامت در یک تحلیل تجاری از دانشگاه هاروارد تاکید می‌کنند که هیچ سطحی از تکنولوژی، منابع یا سیاست‌ها نمی‌تواند روند افزایش جرایم سایبری را معکوس کند. «تنها اداره درست با تکیه بر هیات مدیره می‌تواند روند را متوقف کند. محافظت در مقابل حملات سایبری را نمی‌توان تنها محدود به نهاد IT یا امنیت سایبری قلمداد کرد.» به عقیده آنان برای مقابله با حملات سایبری به یک شبکه گسترده و غیرقابل نفوذ نیاز است که همه‌چیز در یک سازمان را پوشش دهد، از فعالیت‌ها، مدل‌ها و استراتژی‌های تجاری گرفته تا محصولات و اموال فکری. ممکن است یکی از کارکنان بدون اطلاع روی لینک آلوده‌ای کلیک کند و به همین سادگی قربانی حمله سایبری خواهید شد. برنامه شما باید افرادی که کمترین رابطه با تجارت شما دارند را نیز شامل شود. تهدید حملات سایبری جدی است و می‌تواند تجارت شما یا حتی اموال شخص را نیز هدف قرار دهد. تمامی افراد حاضر در شرکت باید به خوبی این مساله را درک کنند.

    سیاستی درمورد امنیت سایبری تهیه کنید

تاکید بر اهمیت امنیت سایبری به تنهایی کارساز نخواهد بود، شما به یک سیاست جامع نیاز دارید که پروتکل‌های شرکت را در زمینه امنیت سایبری مشخص کند. یک سیاست امنیت سایبری در واقع استاندارد‌های رفتاری را مشخص می‌کند، از جمله رمزنگاری پیوست‌های ایمیل و محدودیت استفاده از رسانه اجتماعی. خدمه غیرIT معمولا ضعیف‌ترین افراد در زمینه امنیت سایبری هستند. این کارکنان بدون توجه به رمزنگاری داده‌ها پیوست‌های ایمیل را دانلود می‌کنند، روی لینک‌های متعدد کلیک می‌کنند و رمزعبور خود را با دیگران درمیان می‌گذارند. چنین رفتارهایی در را برای تبهکاران سایبری باز می‌گذارد و امنیت تجارت شما را تحت الشعاع قرار خواهد داد. با تهیه یک سیاست جامع در زمینه امنیت سایبری کارکنان و طرفین شخص ثالث که به دارایی‌های دیجیتال شما دسترسی دارند درک بهتری از روش نگهداری و امنیت داده‌ها خواهند داشت. شما مسوول فرهنگ سازمانی خود هستید و باید فرهنگی را ترویج کنید که امنیت را در اولویت قرار می‌دهد؛ با این کار اعتبار و جایگاه تجارتی شما نیز بهبود پیدا می‌کند. طبق اعلام رگلاتوری ارتباطات امریکا FCC، با توجه به چند نکته شما می‌توانید امنیت تجارت خود و دارایی‌های دیجیتال اشخاص را برقرار کنید: اطلاعات، کامپیوتر‌ها و شبکه‌ها را دربرابر حملات سایبری محافظت کنید، برنامه‌ای برای استفاده از گوشی همراه ایجاد کنید، نسخه‌های پشتیبانی از داده‌ها و اطلاعات مهم تجاری خود تهیه کنید، دسترسی فیزیکی به کامپیوتر‌ها را کنترل کنید و برای هرکدام از کارکنان حساب کاربری ایجاد کنید، شبکه‌های وای‌فای خود را ایمن کنید، از بهترین روش‌ها برای پرداخت با کارت بانکی استفاده کنید، دسترسی کارکنان به داده‌ها و اطلاعات را محدود کنید و اختیارات آنها برای نصب نرم‌افزار را کاهش دهید، ‌رمزعبور و تایید هویت را در دستور کار خود قرار دهید، تنظیم سیاستی درست در زمینه امنیت سایبری شاید فرایندی طولانی و سنگین باشد اما مزایای آن، هزینه را توجیه می‌کند.

   یک شبکه خصوصی مجازی را  از منبعی معتبر تهیه کنید

فضای آنلاین خطرات بی‌شماری دارد. حقیقت این است که اگر آنلاین نباشید تبهکاران سایبری شانسی برای حمله به شما نخواهند داشت. یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) ابزاری است که به شما اجازه می‌دهد به صورت ناشناس در اینترنت فعالیت کنید و درنتیجه خطر حملات سایبری بسیار کاهش پیدا می‌کند. شرکت‌های معتبر ارایه‌دهنده وی‌پی‌ان به شرکت‌ها در مقابله با تهدید‌های سایبری کمک می‌کنند و دارایی‌های شرکت‌ها را از چشمان تبهکاران دور نگه می‌دارند. امنیت سایبری برای بقای شرکت‌ها در جهان امروز ضروری است. 

در سال‌های گذشته، باج‌افزار، بدافزار و ویروس‌های رایانه‌ای بسیاری در سراسر جهان، اطلاعات محرمانه، خصوصی و مالی میلیون‌ها نفر را به سرقت بردند و میلیاردها دلار به شرکت‌های مربوطه و دولت‌ها خسارت وارد کرده‌اند. حمله سایبری توسط بدافزار واناکرای به‌طور قطع یکی از مهلک‌ترین حملاتی است که در طول سال‌های اخیر صورت گرفته است و میلیاردها خسارت برای دولت و شرکت‌های مختلف کشورهای جهان برجای گذاشته است. بنابراین می‌توان گفت خطر حملات سایبری در کمین تمامی افراد، کاربران و شرکت‌های کوچک و بزرگ در جهان است و دیگر نمی‌توان ادعا کرد که کسی از گزند و خطرات حملات سایبری در امان است.

 از سوی دیگر، همزمان با شیوع گسترده و بحران پاندمی ویروس کرونا که منجر به اعلام وضعیت اضطراری قرنطینه و دورکاری کارکنان در بخش‌های مختلف از سوی دولت کشورهای جهان شد، استفاده از سرویس‌های مبتنی بر فضای ابری و اینترنت نیز توسط کاربران افزایش قابل توجهی یافت که در کنار آن حملات سایبری به این سرویس‌ها نیز رکورد زده و به رشد سرسام‌آوری رسیده است. 

 

ارسال نظر