مسوولان احتمال فیلترینگ واتس‌آپ را رد کردند

۱۳۹۹/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۳۱۸
مسوولان احتمال فیلترینگ واتس‌آپ را رد کردند

دسترسی به نسخه وب و دسکتاپ پیام‌‌رسان واتس‌آپ در روزهای گذشته با اختلال مواجه شده است و کاربران نمی‌توانند از طریق وب و دسکتاپ وارد این اپلیکیشن شوند. این در حالی است که برخی از کاربران می‌توانند با استفاده از فیلترشکن به نسخه وب واتس‌آپ خود دسترسی پیدا کنند. این موضوع آن هم در شرایطی که این روزها اخباری مبنی‌بر ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی هم از سوی مجلس منتشر شده، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال فیلترینگ نسخه وب واتس‌آپ را تقویت کرده است. البته این عدم دسترسی فقط مختص وب بوده و کاربران به راحتی تا این لحظه می‌توانند از نسخه تحت موبایل آن استفاده کنند. با وجود این، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده که مشکل نسخه وب و دسکتاپ واتس‌آپ از سمت سرورهای آنهاست و ارتباطی به شبکه ایران ندارد.

به گزارش «تعادل»، در روزهای گذشته، شاهد اختلال در نسخه وب واتس‌آپ بودیم. برخی کاربران در شبکه‌های مجازی عنوان کردند تنها با فیلترشکن قادر به استفاده از این پیام‌رسان هستند و برخی هم در ارسال و دریافت فایل‌های متنی، صوتی و تصویری در این پیام‌رسان دچار مشکل بودند. کاربران در توییتر نسبت به عدم دسترسی به نسخه وب واتس‌آپ واکنش‌های متفاوتی داشتند و البته کنایه‌هایی هم به مسوولان زدند.

برخی خبر خوش رییس‌جمهوری را از از دسترس خارج شدن واتس‌آپ دانستند و برخی دیگر با اشاره به فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام و شبکه‌های اجتماعی خارجی دیگری مانند فیس‌بوک و توییتر، احتمال فیلترینگ این پیام‌رسان را مطرح کردند و البته کاربران به روش‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی، درخواست داشتند که مسوولان نسبت به این عدم دسترسی اطلاع‌رسانی و جزییات آن را اعلام کنند. هرچند در واکنش به این اظهارات، برخی از مسوولان وزارت ارتباطات، خبر فیلترینگ واتس‌آپ را رد و اعلام کردند ممکن است این یک مشکل سروری و جهانی باشد.

   همزمانی اختلال واتس‌آپ با ارایه

طرح ساماندهی پیام‌‌‌رسان‌های اجتماعی

این اختلالات در پیام‌رسان واتس‌آپ، در حالی که این روزها مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی را ارایه کرده، شائبه فیلترینگ را در ذهن کاربران ایجاد کرده است. در طرح «صیانت از فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» که در قالب ۲۰ ماده به مجلس ارایه شده، توسعه فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و به خصوص پیام‌رسان‌ها و وجود خلأ قانونی در این حوزه و نیز لزوم حمایت از تولیدات داخلی و صیانت از حقوق کاربرانی که در معرض آسیب و نقض شدید قرار دارند، از جمله دلایل توجیهی عنوان شده است. در بند دلایل توجیهی طرح «حمایت از توسعه و رقابت‌پذیری پلتفرم‌های ارایه‌دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات» نیز این‌طور عنوان شده است: «شبکه ملی اطلاعات به گواه اسناد بالادستی و مطالبات رهبری، مهم‌ترین اولویت حاضر فضای مجازی کشور است و اخیراً سند معماری و طرح کلان این شبکه در شورای عالی فضای مجازی طرح و تصویب شده است. بر اساس نظر کارشناسان و فعالان این بخش، بیشترین تهدید و ضعف کشور در حوزه خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی نظیر موتور جست‌وجو، پیام‌رسان، شبکه اجتماعی و … است. تسریع در پیاده‌سازی دولت الکترونیک و حرکت به سمت دولت هوشمند، کاهش آسیب‌پذیری مردم در استفاده از خدمات فضای مجازی و تقویت توان بازدارندگی نظام جمهوری اسلامی، توسعه و توسعه اقتصاد دیجیتال با استفاده حداکثری از توان شرکت‌های دانش بنیان داخلی از مهم‌ترین اهدافی است که باید با توسعه خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر سیاست‌های کلان مصوب شورای عالی فضای مجازی محقق شود. لذا جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای کمک به اجرایی کردن سیاست‌های مصوب شورای عالی و اهداف فوق، پیش‌نویس مصوبه حاضر را با تهیه و برای تصویب، ارایه کرده‌اند.» براساس طرح جدید مجلس، پیام‌رسان داخلی باید متعلق به شخص حقوقی غیردولتی بوده و شرکت آن در ایران ثبت رسیده و حداقل ۵۱ درصد سهام آن ایرانی باشد. همچنین پیام‌رسان‌های خارجی اثرگذار در کشور مستلزم تعیین شرکتی ایران به عنوان نماینده قانونی و پذیرش تعهدات لازم هستند، طرحی که منتقدانش معتقدند درصورت اجرایی شدن، باعث نابودی پیام‌‌رسان‌ها می‌شود.

   اختلال واتس‌آپ

 ارتباطی به شبکه ایران ندارد

یکی از کاربران اینستاگرام در اعتراض به مشکلاتی که این روزها در نسخه وب واتس‌آپ ایجاد شده، گفت: در دو روز گذشته واتس‌آپ تحت ویندوز قطع است و دروس بچه‌ها هم در مدرسه تحت تاثیر زیادی قرار گرفته است. این قطعی تا کی ادامه خواهد داشت؟ در این راستا محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در پاسخ به این کاربر گفت: مشکل نسخه وب و دسکتاپ این نرم‌افزار، از سمت سرورهای آنهاست و ارتباطی به شبکه ایران ندارد. به‌طور مشخص عملکرد سرویس‌های این نرم‌افزار که از سمت شرکت آمازون ارایه می‌شود دچار اشکال است. همکارانم در حال پیگیری هستند اما هنوز از سوی آنها زمانی برای رفع مشکل اعلام نشده است. او همچنین درباره مشکل آموزش مجازی تحت تاثیر اختلال در واتس‌آپ اظهار کرد: ما برای آموزش مجازی استفاده از پیام‌رسان‌های ایرانی را توصیه می‌کنیم. با سرورهای پرقدرت جدید که در مرکز داده شهید سلیمانی در اختیار آنها قرار گرفته، خدمات‌رسانی بهتری دارند و از تعرفه نیم‌بها هم برخوردارند. همچنین حمید احمدیان، مدیرکل دفتر نوآوری وزارت ارتباطات نیز اعلام کرد فیلترینگ واتس‌آپ در برنامه نیست و احتمال زیاد این یک مشکل فنی است.

   واتس‌آپ، پیام‌رسان نه چندان محبوب

در حالی که واتس‌آپ محبوب‌ترین پیام‌رسان در جهان به شمار می‌رود، در ایران و برخی دیگر از کشورها، پیام‌رسان تلگرام رتبه اول را به خود اختصاص داده است. با وجود این، فیلترینگ تلگرام، باعث شد استفاده کاربران از این پیام‌رسان بین واتس‌آپ و برخی دیگر از پیام‌رسان‌های بومی پخش شود، هرچند هنوز هم پیام‌رسان تلگرام با بهره‌گیری از فیلترشکن، یکی از رسانه‌های اجتماعی محبوب بین کاربران ایرانی است.

واتس‌آپ در سال‌های گذشته، برای جلوگیری از عقب ماندن از رقبایی مثل تلگرام، وایبر به تولید نسخه واتس‌آپ وب اقدام کرد. البته به نظر می‌رسد همچنان واتس‌آپ چندان محبوب کاربران ایرانی نیست و همواره در شبکه‌های اجتماعی انتقاداتی مانند عدم توانایی پاک کردن و ویرایش کردن پیام‌ها و عدم دسترسی به نسخه وب واتس‌آپ بدون اتصال موبایل به این پیام‌رسان مطرح می‌شود. همچنین پشتیبانی یک اکانت واتس‌آپ از چندین دستگاه یکی از موردانتظارترین ویژگی‌های این پیام‌رسان است. 

زیرا در حال حاضر اگر در با دستگاه دومی وارد حساب واتس‌آپ خود شوید، به علت مسائل امنیتی از دستگاه اول خارج می‌شود که چنین موضوعی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. برای مثال تصور کنید مجبور به استفاده از چندین گوشی هوشمند برای استفاده شخصی و کاری هستید و نمی‌توانید روی تمام آنها از یک اکانت واتس‌آپ استفاده کنید.


 

ارسال نظر