دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۲۱۹

اجرای طرحی برای آرشیو کردن بخش زیادی از اینترنت

سایت اینترنت آرشیو قصد دارد با همکاری شرکت کلودفلیر طرح گسترده‌ای را برای آرشیو کردن میلیون‌ها وب‌سایت اینترنتی به اجرا درآورد. به گزارش مهر به نقل از انگجت، سایت اینترنت آرشیو در حال حاضر نیز برخی صفحات میلیون‌ها وب‌سایت را به زبان‌های مختلف آرشیو کرده تا کاربران با مراجعه به آنها دریابند این سایت‌ها در سال‌های گذشته چه ظاهر و چه محتوایی داشته‌اند. حالا قرار است این طرح با همکاری کلودفلیر گسترش یابد. اجرای این طرح در قالب یک پروژه مشترک به نام ماشین بازگشت به گذشته یا وی‌بک ماشین صورت می‌گیرد. کاربران از این طریق می‌توانند محتوای صفحات وب مختلف را در دو دهه گذشته به همان شکل اصلی مشاهده کنند. در حال حاضر این خدمات در صورت ثبت وب سایت‌ها توسط کاربران، یا توسط اطلاعات ثبت شده توسط ربات این سایت در دسترس قرار می‌گیرد. اما از طریق این دو روش تنها صفحات محدودی از هر سایت ذخیره می‌شود که برای استفاده پژوهشگران و محققان کافی نیست. با اجرای این طرح، وب‌سایت‌ها می‌توانند از خدمات جدید کلودفلیر موسوم به همیشه آنلاین برای آرشیو کردن محتوای خود در سایت اینترنت آرشیو استفاده کنند. از این طریق یک تصویر ثابت از صفحات وب هر سایت روی سرورهای کلودفلیر ذخیره می‌شود و این اطلاعات در سال‌های بعد به راحتی در دسترس خواهند بود. اینترنت آرشیو از ذخیره‌سازی اطلاعات حدود یک میلیارد صفحه وب در روز با اجرای این طرح خبر داده است. تا به امروز حدود ۴۶۸ میلیارد صفحه وب با اجرای این طرح ذخیره‌سازی و آرشیو شده‌اند.

امکان دسترسی به مرورگرها با حفره خطرناک فایرفاکس

نتایج یک بررسی امنیتی جدید نشان می‌دهد حفره‌ای خطرناک در مرورگر اینترنتی فایرفاکس موجب می‌شود تا هکرها بتوانند از طریق شبکه‌های وای‌فای به محتوای این مرورگر دسترسی یابند. به گزارش مهر به نقل از زد‌دی‌نت، بنیاد موزیلا سازنده مرورگر فایرفاکس اعلام کرده که کاربران باید هرچه سریع‌تر تازه‌ترین نسخه از فایرفاکس برای سیستم عامل اندروید موسوم به فایرفاکس ۷۹ را بارگذاری و نصب کنند. موزیلا می‌گوید آسیب‌پذیری یادشده را در نسخه تازه این مرورگر برای اندروید برطرف کرده است. هکرها از این طریق در صورت استفاده از شبکه وای‌فای مشابه با دیگر کاربران قادر به دسترسی به کل محتوای مرورگر فایرفاکس آنها بوده‌اند. در این صورت کلاهبرداران اینترنتی می‌توانند کاربران مرورگرهای فایرفاکس را مجبور به بازدید از سایت‌های حاوی کدهای مخرب کنند یا حملات فیشینگ را علیه آنها اجرا کنند. این آسیب‌پذیری امنیتی اولین‌بار توسط کریس موبرلی محقق امنیتی استرالیایی شناسایی شد. مشکل یادشده مربوط به یکی از پروتکل‌های فایرفاکس موسوم به اس‌اس‌دی‌پی است که توسط فایرفاکس برای شناسایی سایر وسایل الکترونیکی در یک شبکه اینترنتی و به اشتراک‌گذاری انواع محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

‌تیک‌تاک از فیس‌بوک کمک خواست

‌تیک‌تاک از رقیب شبکه اجتماعی امریکایی خود ‌فیس‌بوک برای چالش‌های حقوقی علیه برنامه دونالد ترامپ برای ممنوعیت این اپلیکیشن ویدیویی چینی در امریکا درخواست پشتیبانی کرد. به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، آدام موسری که اپلیکیشن اشتراک عکس اینستاگرام متعلق به ‌فیس‌بوک را اداره می‌کند، روز جمعه در توییتی نوشت: ممنوعیت ‌تیک‌تاک که روز جمعه از سوی وزارت بازرگانی امریکا اعلام شد، برای اینستاگرام، ‌فیس‌بوک و کل اینترنت بد خواهد بود. ویلبر راس، وزیر بازرگانی امریکا روز جمعه اعلام کرد دانلود اپلیکیشن‌های ‌تیک‌تاک و وی‌چت شرکت تنسنت از فروشگاه‌های برنامه امریکایی از روز یکشنبه مسدود خواهد شد. ونسا پاپاس، مدیرعامل موقت ‌تیک‌تاک در پاسخ به توییت موسری خواستار پیوستن این شرکت به مبارزه حقوقی علیه کاخ سفید شد. وی نوشت: اکنون زمان آن رسیده که رقابت را کنار گذاشته و به اصول اصلی مانند آزادی بیان و دادرسی قانونی متمرکز شویم. مارک زاکربرگ، مدیرعامل ‌فیس‌بوک اخیرا اظهار کرد که احساس می‌کند ممنوعیت ‌تیک‌تاک رویه بلندمدت بدی برای صنعت فناوری به وجود خواهد آورد. ‌فیس‌بوک در چین ممنوع است و زاکربرگ اظهار کرد از این نگران است که ممنوعیت ‌تیک‌تاک در امریکا راه را برای کشورهای دیگر به منظور قدغن کردن اپلیکیشن‌های یا خدمات ‌فیس‌بوک باز کند. اما از سوی دیگر زاکربرگ از دولت امریکا خواست موضع قوی‌تری در برابر چین اتخاذ کند و هشدار داد شکستن شرکت‌های فناوری امریکایی مانند ‌فیس‌بوک ممکن است راه را برای رقیبان چینی برای گرفتن جای آنها هموار کند. مدیرعامل ‌فیس‌بوک در سخنرانی که پاییز گذشته در دانشگاه جورج تاون داشت، از ‌تیک‌تاک که متعلق به شرکت چیتی بایت‌دنس است، بابت سانسور محتوای مربوط به اعتراضات هنگ‌کنگ انتقاد کرده بود. در این بین، کاربران آیفون در امریکا برای نصب برنامه پیام‌رسان وی‌چت پیش از مسدود شدن دانلود آن در این کشور هجوم آورده‌اند. طبق اعلام شرکت تحلیل داده موبایلی سنسور تاور، افزایش دانلود وی‌چت، این برنامه پیام رسان را روز جمعه صدمین برنامه پردانلود در امریکا ساخت. این برنامه امسال معمولا در رتبه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ قرار داشت اما روز جمعه وارد جمع ۵۰۰ برنامه برتر در سال ۲۰۲۰ شد. کاربران وی‌چت در امریکا در آستانه اجرای مسدودیت دانلود این پیام‌رسان از روز یکشنبه، درخواست خود در دادگاه برای جلوگیری از اجرای محدودیت‌های دولت ترامپ علیه برنامه وی چت را تکرار کردند.

 

ارسال نظر