مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات با ۴۰۰ میلیارد تومان تاسیس شد

۱۳۹۹/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۱۹۶

پس از افتتاح مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات انتقاداتی درباره بودجه این دیتاسنتر و کمکی که به شبکه ملی اطلاعات می‌کند، مطرح شد که عضو هیات‌مدیره شرکت ارتباطات در این باره گفت: این مرکز با ۴۰۰ میلیارد تومان تاسیس شد. «۴۰۰ میلیارد تومان صرفا برای ۵۰۰ سرورهزینه شده است»؟ این سوالی است که پس از افتتاح مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در فضای مجازی بارها پرسیده شد. اینکه مگر قیمت هر سرور در بهترین حالت چقدر است که باید این میزان هزینه می‌شد؟ سجاد بنابی، عضو هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در پاسخ به این سوال به ایرنا گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت یک دیتاسنتر افتتاح کرده‌ که ۴۰۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی، خرید تجهیزات و وسایل مورد نیاز آن هزینه شده است. این دیتاسنتر شامل ۵۰۰ سرور جدید است. وی افزود: در مدت کمتر از ۱۰ روز که افتتاح مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات می‌گذرد، ۴۰۰ سرور دیگر که در گذشته در اختیار ایمیل ملی، موتور جست‌وجوی بومی و پیام‌رسان‌ها در دیتاسنترهای دیگر بود را هم به این مرکز منتقل کرده‌ایم. او درباره فاز بعدی توسعه این مرکز داده گفت: این مرکز ظرفیتی برابر با 2000 سرور دارد. ۵۰۰ سرور خریداری کردیم، ۴۰۰ سرور که به خدمات پایه سرویس می‌دادند را از مناطق دیگر جا‌به‌جا کردیم و سرورهای باقی‌مانده را نیز جابه‌جا خواهیم کرد. بنایی گفت: این مرکز داده را برای توسعه لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی کرده‌ایم. ظرف یکی دو ماه آینده منطقه آزاد اینترنت را در فرودگاه پیام راه‌اندازی می‌کنیم. هدف از راه‌اندازی این مرکز کمک به صادرات محتوای ایرانی به خارج از کشور است.

  نتیجه حمایت از پیام‌رسان‌ها 

بنابی در خصوص حمایت از پیام‌رسان‌های بومی توسط شرکت ارتباطات زیرساخت، اظهار کرد: در حمایت‌ فاز اول هم‌مکانی، پهنای باند مورد نیاز و وام در اختیار پیام‌رسان‌ها قرار گرفت. این حمایت بر اساس مصوبه‌ ابلاغ‌شده از سوی رییس مرکز ملی فضای مجازی بود و طبق وظیفه حاکمیتی خود زیرساخت مناسب را مهیا کردیم. عضو هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در پاسخ به این سووال ‌که آیا این حمایت نتیجه‌ای داشته یا خیر؟ خاطرنشان کرد: تا جایی که می‌دانیم و ترافیک رد و بدل شده در این پیام‌رسان‌ها را رصد می‌کنیم، آنها فعالیت خوبی دارند. البته آنها شبکه‌های مستقل خود را دارند و ما به میزان ترافیک آن دسترسی نداریم اما می‌دانیم میزان قابل توجهی ترافیک رد و بدل می‌شود. وی درباره اینکه توسعه پیام‌رسان‌ها و شبکه ملی اطلاعات در نگاه عامه مردم با قطع اینترنت گره خورده است، افزود: وزیر ارتباطات و رییس شورای عالی فضای مجازی خیلی شفاف در این باره صحبت کردند و گفتند که این توسعه هیچ ربطی به قطع ارتباط با اینترنت جهانی ندارد.

  خدمات ابری به کدام پلتفرم‌ها ارایه می‌شود

عضو هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت خاطرنشان کرد: در این دیتاسنتر به پلتفرم‌ها خدمات ابری ارایه می‌شود. درباره ارایه خدمات ابری و تمام موضوعات شبیه به این، شرکت ارتباطات زیرساخت اجراکننده مصوبه‌های شورای عالی فضای مجازی است. به ما لیستی برای ارایه خدمات تحویل می‌دهند، ما نیز بر همان اساس تجهیزات مورد نیاز را ارایه می‌دهیم. البته در برخی موضوعات خودمان پیش‌قدم می‌شویم. بنابی در این خصوص اظهار کرد: با شیوع کرونا و جایگزینی آموزش مجازی، متوجه شدیم دانشگاه‌ها مشکلی در خصوص تأمین سرور ندارند و اکثر آنها به دیتاسنتر مستقل مجهز هستند، اما مدارس اینطور نبودند. قسمتی از دیتای آنها روی سرورهای اپلیکیشن «شاد» و قسمت دیگر که کم هم نیستند روی بقیه پلتفرم مانند اسکای‌روم و ویدیوکیک قرار دارند. از آن‌جا که مدارس با این مجموعه‌ها طرف قرارداد نیستند و از هر کلاس مدرسه حدود ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌شود و کیفیت آن می‌تواند بهتر باشد، تصمیم گرفتیم به عنوان مسوولیت اجتماعی خود به آموزش و پرورش کمک کنیم. اکنون در حال سرویس دادن به آنها هستیم.

  کمک نیروهای مسلح برای توسعه جست‌وجوگرها 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چند روز قبل در گفت‌وگوی تلویزیونی خود درباره کمک نیروهای مسلح برای توسعه جست‌وجوگرها صحبت کرد که بنابی در این باره گفت: کشور در حوزه زیرساخت و سخت‌افزار مشکلی ندارد چون ما آن را تأمین می‌کنیم. اما برای توسعه پیام‌رسان و موتور جست‌وجو به نرم‌افزار نیاز است که دانش خوبی در این زمینه داشته باشند. نیروهای مسلح اعلام کردند در این زمینه می‌توانند کمک کنند، ما هم از هر کمکی در این زمینه استقبال می‌کنیم.


 

ارسال نظر