دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۷۸۶

قاضی امریکایی جاسوسی‌های سایبری دولت را غیرقانونی دانست

بر اساس حکم یک قاضی فدرال در امریکا اقدامات اف‌بی‌آی و وزارت امنیت داخلی ایالات متحده برای دسترسی به داده‌های دیجیتال کاربران در سال‌های اخیر غیرقانونی بوده است. به گزارش مهر به نقل از انگجت، جیمز بوزبرگ قاضی دادگاه بررسی نحوه نظارت بر فعالیت‌های اطلاعاتی خارجی در امریکا حکمی صادر کرده که بر مبنای آن اف‌بی‌آی و آژانس امنیت ملی امریکا در زمینه جمع‌آوری اطلاعات تماس‌های تلفن همراه و ارتباطات اینترنتی افراد دچار تخلف شده و قوانین امریکا را  نقض کرده‌اند.

 حکم یادشده در دسامبر سال ۲۰۱۹ صادر شده بود، اما دو روز پیش در اختیار عموم قرار گرفته است. بر همین اساس اگر چه تخلفات دو نهاد یادشده گاهی غیرعمدی بوده، اما در بسیاری از موارد به نقض حریم شخصی افراد انجامیده و لذا بر مبنای قانون اساسی امریکا تخلف محسوب می‌شود. البته اف‌بی‌آی و وزارت امنیت داخلی امریکا کماکان امکان جاسوسی سایبری از غیرامریکایی‌ها را خواهند داشت، اما برای انجام چنین اقداماتی در قبال اتباع امریکا محدودیت‌های جدی اعمال می‌شود. یک مورد بررسی نشان می‌دهد از ۱۶ هزار نفر که مورد جاسوسی سایبری و دیجیتال اف‌بی‌آی قرار گرفته‌اند، تنها هفت نفر با افراد متخلف ارتباطاتی داشته‌اند و این افراد هم مرتکب هیچ جرمی نشده بودند. از همین رو جاسوسی‌های سایبری دولت امریکا در عمل موجب افزایش امنیت این کشور هم نشده است. ادوارد اسنودن پیمانکار سابق کاخ سفید حدود هفت سال قبل فرآیند و برنامه‌های گسترده جاسوسی سایبری دولت امریکا از میلیاردها کاربر اینترنت و تلفن‌های همراه را افشا کرده و به همین علت از سوی کاخ سفید مورد پیگرد قضایی قرار گرفته بود. افشای این روندهای تکان‌دهنده موجب شگفتی جهانیان شده بود. وی پس از این افشاگری‌های به عنوان پناهنده سیاسی در روسیه زندگی می‌کند.

 

آمازون 7 هزار فرصت شغلی در انگلیس ایجاد می‌کند

کرونا موجب افزایش خریدهای آنلاین از شرکت‌هایی مانند آمازون شده و از همین رو این شرکت به دنبال ایجاد 7 هزار فرصت شغلی دایم جدید در انگلیس است. به گزارش فارس به نقل از آسین‌ایج، قرار است فرصت‌های شغلی جدید آمازون در انگلیس تا قبل از پایان سال جاری میلادی  ایجاد شود.

 برخی فروشگاه‌های آنلاین زنجیره‌ای دیگر در انگلیس نیز قصد دارند فرصت‌های شغلی تازه ایجاد کرده و افرادی را استخدام کنند. حتی سوپرمارکت زنجیره‌ای تسکو نیز تصمیم گرفته تا افرادی را برای تحویل آنلاین کالا در انگلیس استخدام کند. نیروهای جدید آمازون در ۵۰ شهر انگلیس به کار گرفته خواهند شد. در مجموع با انجام استخدام‌های تازه تعداد افراد انگلیسی شاغل در آمازون از ۴۰ هزار نفر فراتر می‌رود که نسبت به یک سال قبل و پیش از شیوع ویروس کرونا تا یک سوم افزایش می‌یابد. افراد مذکور در زمینه‌های مختلفی فعال خواهند شد که از این جمله می‌توان به انبارهای آمازون، مسیرهای حمل‌و‌نقل کالا و غیره اشاره کرد.

 

تغییر رویه نقشه گوگل در دوران کرونایی

شیوع ویروس کرونا و تغییر حجم ترافیک در دوران پاندمی گوگل را وادار کرد در نحوه پیش‌بینی ترافیک در سرویس نقشه خود تغییراتی دهد. به گزارش ایسنا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، گوگل در یک پست جدید وبلاگ توضیح داد چگونه پاندمی کووید ۱۹ این شرکت را مجبور کرد در نحوه پیش‌بینی شرایط رانندگی مانند ترافیک برای کاربرانی که از سرویس نقشه Google Maps استفاده می‌کنند، تغییراتی دهد. در ۱۳ سال گذشته هنگامی که کاربران بررسی یک مسیر در Google Maps را آغاز می‌کردند، گوکل بر مبنای سال‌ها اطلاعاتی که از سوی شرکت «دیپ مایند » فراهم شده است، زمان تقریبی رسیدن به مقصد را برآورد می‌کرد. پیش از شیوع ویروس کرونا زمان سفرهای صبحگاهی بر مبنای سال‌های اطلاعاتی که گوگل از وضعیت هوا، تصادفات احتمالی و جاده‌های در مسیر کاربر داشت، ممکن بود یک ساعت طول بکشد. اما گوگل دریافت که ترافیک جهانی پس از آغاز قرنطینه در اوایل امسال ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و شیوه مورد استفاده توسط این شرکت دیگر موثر نیست. از زمان شیوع ویروس کرونا، گوگل اطلاعات ترافیک قدیمی را کنار گذاشته و مدل‌هایش را تغییر داده تا الگوهای ترافیکی دو تا چهار هفته گذشته را در اولویت قرار دهد. این به معنای آن است که این شرکت همچنان سرویس قابل اطمینان را ارایه خواهد داد به خصوص اگر مناطق تحت قرنطینه به تدریج بازگشایی شوند. گوگل مدعی است که درستی پیش‌بینی‌های ترافیکی در Google Maps بیش از ۹۷ درصد بوده است.

ارسال نظر