دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۳۲۶

سرقت اطلاعات از مشهورترین سایت گرافیک جهان

مدیران سایت فری‌پیک تایید کرده‌اند که اطلاعات ۸.۳ میلیون نفر از کاربران سایت یادشده به سرقت رفته است. فری پیک برترین مرجع مورد استفاده گرافیست‌های جهان است. به گزارش مهر به نقل از زد‌دی نت، Freepik محبوب‌ترین وب‌سایت اینترنت در عرصه گرافیک و عکاسی است و در میان صد وب‌سایت برتر اینترنتی الکسا در رتبه ۹۷ قرار دارد. فری‌پیک به علت در دسترس قرار دادن هزاران عکس رایگان باکیفیت و طراحی‌های گرافیکی محبوبیت زیادی دارد و هک آن باعث نگرانی میلیون‌ها کاربر این سایت شده است. مدیران فری‌پیک با ارسال ایمیل موضوع را به اطلاع کاربران خود رسانده‌اند. هویت هکرها هنوز مشخص نشده و آنها با سوءاستفاده از یک آسیب‌پذیری امنیتی توانسته‌اند اطلاعات کاربران فری‌پیک را سرقت کنند. فری‌پیک اعلام نکرده سرقت اطلاعات ۸.۳ میلیون کاربر این سایت چه زمانی رخ داده، اما موضوع را به پلیس اطلاع داده و تحقیقات در این زمینه در جریان است. از میان افراد تنها کلمات عبور ۴.۵ میلیون نفر هک شده که عمدتاً همان کلمات عبور آنها در زمان استفاده از گوگل، فیس‌بوک و توییتر بوده است.

فیس‌بوک تبلیغات سیاسی  را حذف   می‌کند

فیس‌بوک مشغول بررسی اقداماتی جهت جلوگیری از شیوع اخبار جعلی پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، فیس‌بوک تصمیم دارد پس از روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در امریکا تبلیغات سیاسی را متوقف کند. هدف از این اقدام جلوگیری از انتشار اطلاعات جعلی است. به گفته یک منبع آگاه، این شرکت با کارشناسان درباره سناریوهای احتمالی مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری گفت‌وگوهایی انجام داده است. طبق یکی از این سناریوها ممکن است دونالد ترامپ از پلتفرم فیس‌بوک برای بحث و جدل و انکار درباره نتایج انتخابات استفاده کند. نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از یک منبع ناشناس ادعا کرد مارک زاکربرگ مدیر ارشد اجرایی فیس‌بوک و برخی از مدیران ارشد این شرکت روزانه جلساتی برگزار کرده‌اند و درباره روش‌های مختلفی بحث کرده‌اند تا استفاده از این پلتفرم برای بحث و جدل درباره نتایج انتخابات را کاهش دهند. همچنین آنها درباره گزینه حذف تبلیغات سیاسی پس از انتخابات سوم نوامبر نیز گفت‌وگو کرده‌اند. اندی استون سخنگوی فیس‌بوک در بیانیه‌ای اعلام کرد: قبلاً اخباری مبنی بر آن منتشر شده که ما مشغول بررسی گزینه‌های مختلفی در خصوص تبلیغات سیاسی در بازه پایان انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم. او از ارایه جزییات بیشتر در این باره خودداری کرد.

تلاش ترامپ  برای بلاک کردن  منتقدان 

 کاخ سفید دادخواستی را تقدیم دیوان عالی ایالات متحده کرده تا ترامپ بتواند منتقدانش را در زیر پست‌های توئیتری خود بلاک کند. وی در حال حاضر چنین امکانی را ندارد. به گزارش مهر به نقل از نیوز‌دات‌کام، کاخ سفید پیش از این در این زمینه به یک دادگاه عادی در امریکا شکایت کرده بود، اما این دادگاه درخواست رییس‌جمهوری امریکا را رد کرده بود. از همین رو دولت امریکا به دیوان عالی این کشور متوسل شده و امیدوار است بتواند نظر مثبت آن را به دست آورد. حکم دادگاه علیه ترامپ اولین‌بار در جولای ۲۰۱۹ اعلام شده بود و بر اساس آن دونالد ترامپ حق ندارد در یک مکان عمومی منتقدان خود را بلاک کند. البته سایر کاربران توئیتر از چنین حقی برخوردار هستند، اما ترامپ به دلیل اینکه رییس‌جمهوری امریکاست و باید پاسخگوی عملکرد خود در قبال همه مردم باشد از چنین قابلیتی برخوردار نیست. استدلال ترامپ این است که وی به جای حساب رسمی رییس‌جمهوری امریکا در توئیتر به نشانی POTUS از حساب شخصی خود استفاده می‌کند و لذا باید چنین حقی داشته باشد. اما نه توئیتر و نه دادگاه فدرال امریکا این استدلال را نپذیرفته‌اند. مدیران توئیتر در ماه‌های اخیر بارها پست‌های ترامپ را به علت نشر اطلاعات دروغ، نفرت‌پراکنی و ترویج خشونت حذف یا محدود کرده‌اند و ناتوانی وی برای بلاک کردن نظرات مخالفانش در ذیل حساب کاربری شخصی به خشم ترامپ افزوده است.

افزایش استفاده  از اینترنت میان  فقرا

نتایج یک بررسی که در برزیل صورت گرفته نشان می‌دهد، شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی اجباری استفاده از اینترنت را در میان گروه‌های فقیر و طبقه کم‌درآمد این کشور افزایش داده است. به گزارش فارس به نقل از زد‌دی‌نت، تحقیقی که توسط مرکز اطلاعات شبکه‌ای بزریل انجام شده نشان می‌دهد ترافیک اینترنت در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۰ افزایش چشمگیری یافته و به رقم بی‌سابقه ۱۳.۵ترابیت‌در‌ثانیه رسیده است. بخش عمده‌ای از این افزایش مدیون کاربرد گسترده اینترنت از سوی افرد بیکار و به‌شدت فقیر در کشور برزیل بوده است. بر همین اساس استفاده از اینترنت برای خرید آنلاین در میان فقرا از ۳۷ درصد این افراد به ۶۴ درصد از آنها افزایش یافته، این افزایش در میان افراد بیکار از ۶۳ به ۸۳ درصد رسیده است. طی این مدت سفارش آنلاین غذا در برزیل سه برابر شده و از ۱۵ درصد به ۴۴ درصد رسیده است. استفاده از خدمات پخش فیلم آنلاین هم در میان ثروتمندان از ۲۹ به ۴۱ درصد و در میان افراد فقیر و بیکار از

۱۱ به ۳۲ درصد افزایش یافته است.

 

ارسال نظر