دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۷۲۹

تحقیقات «آنتی‌تراست»  از آمازون گسترده‌تر شد

با اضافه شدن دادستان‌های دو ایالت امریکا به کمیسیون فدرال تجارت این کشور تحقیقاتی درباره عملکردهای آنتی‌تراست (ضدانحصار) آمازون گسترده‌تر شد. به گزارش مهر به نقل از انگجت، به نظر می‌رسد آمازون در آینده نزدیک با چالش‌هایی روبرو خواهد شد. طبق گزارشی جدید لیتیسیا جیمز دادستان کل نیویورک با همتای خود در ایالت کالیفرنیا و کمیسیون فدرال تجارت امریکا به تحقیقات درباره آمازون کمک می‌کند. درحقیقت دادستان‌های این دو ایالت همراه کمیسیون فدرال تجارت طی چند هفته آینده با شاهدانی در این زمینه گفت‌وگو می‌کنند. اضافه شدن دادستانی نیویورک به تحقیقات درباره آمازون نشان‌دهنده گسترش دامنه تحقیقات درباره این خرده‌فروش آنلاین است. دیانا ماس رییس انستیتو آنتی‌تراست امریکا در این باره به بلومبرگ می‌گوید: «به نظر می‌رسد این روند در نهایت به یک تحقیقات آنتی‌تراست اشتراکی بزرگ منجر می‌شود. چنین تحقیقاتی فقط در مورد پرونده‌های کلان انجام می‌شود که طی آن دولت فدرال نقش اجرایی پررنگ‌تری می‌یابد.» تحقیقات آنتی‌تراست از آمازون در حالی انجام می‌شود که هفته گذشته مدیران ارشد شرکت‌های فناوری از جمله جف بزوس در جلسه استماع در کنگره امریکا شرکت کردند. در این جلسه یکی از نمایندگان مجلس درباره سوءاستفاده از اطلاعات فروشندگان در آمازون از جف بزوس سوالاتی پرسید. بزوس در این باره گفت: «ما قوانینی درباره عدم استفاده از اطلاعات خاص فروشندگان برای کمک به کسب‌‌وکار خود داریم. اما نمی‌توانم تضمین کنم این قوانین هیچگاه نقض نشده است.»

جریمه ۲۵۰ میلیون دلاری در انتظار توییتر

طبق اسناد شکایت‌نامه کمیسیون فدرال تجارت امریکا از توییتر، این شبکه اجتماعی برای سوءاستفاده از اطلاعات کاربران احتمالا باید ۲۵۰ میلیون دلار جریمه پرداخت کند. به گزارش مهر به نقل از تلگراف، توییتر اعلام کرد احتمالاً برای استفاده از شماره موبایل و ایمیل افراد در فرایند بازاریابی هدفمند تبلیغات باید مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار جریمه پرداخت کند. کمیسیون فدرال تجارت امریکا هفته گذشته درباره سوءاستفاده این شبکه اجتماعی از اطلاعات کاربران (از جمله ۱۴ میلیون کاربر انگلیسی) بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ میلادی شکایت‌نامه‌ای تنظیم کرده است. توییتر در زمان فاش شدن این امر، اعلام کرده از شماره تماس و ایمیل افراد برای امنیت حساب‌های کاربری استفاده کرده، اما بعداً اعتراف کرد اطلاعات مذکور در زمینه شخصی‌سازی تبلیغات به کار برده شده است. این اقدام برخلاف توافقنامه‌ای است که این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۱ میلادی با کمیسیون فدرال تجارت امضا و تعهد کرد درباره امنیت اطلاعات شخصی کاربران آنها را گمراه نکند.

یک شرکت چینی  خواهان غرامت از اپل شد

یک شرکت چینی ادعا می‌کند اپل از حق امتیاز اختراع ثبت‌شده آن سوءاستفاده کرده و خواهان دریافت ۱.۴ میلیارد دلار غرامت شده است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، یک شرکت هوش مصنوعی چینی به نام «شانگهای ژیژن اینتلیجنت نتورک تکنولوژی» شکایتی علیه اپل تنظیم و این شرکت را به سوءاستفاده از حق امتیاز اختراعات خود متهم کرده است. شرکت مذکور که به نام «شیائو-آی» نیز مشهور است خواهان ۱.۴ میلیارد دلار خسارت است و همچنین می‌خواهد اپل تولید، استفاده و فروش محصولاتی که با توجه به پتنت‌های مذکور ساخته شده‌اند را متوقف کند. شکایت این شرکت در دادگاهی محلی در چین ثبت شده و طبق آن فناوری شناسایی صوت به کار رفته در دستیار صوتی سیری در حقیقت براساس پتنتی ساخته شده که در سال ۲۰۰۹ به نام شیائو-آی ثبت شده است. در مقابل اپل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد دستیار صوتی هوشمند سیری حاوی هیچ یک از ویژگی‌های ثبت‌شده در پتنت شیائو-‌ای نیست. همچنین اپل اشاره کرد پیش از این نیز ارزیاب‌های مستقل تاییدشده توسط دادگاه عالی مردم چین پس از تحقیقات نتیجه گرفتند اپل از فناوری شیائو-آی» استفاده نکرده است. این شکایت‌نامه در حقیقت ادامه اختلافات ۱۰ ساله میان دو شرکت است. نخستین‌بار شرکت چینی در سال ۲۰۱۲ به دلیل سوءاستفاده از حق امتیاز اختراعاتش در فناوری شناسایی صوت از اپل شکایت کرد.

واکنش چین  به فروش اجباری تیک‌تاک

نشریه دولتی چاینا دیلی با چاپ مقاله‌ای هشدار داد ساگر واشنگتن برای فروش تیک‌تاک به مایکروسافت زورگویی کند، دولت چین ساکت نخواهد نشست. به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، رییس جمهویر امریکا تهدید کرده تیک‌تاک را ممنوع کند مگر اینکه بایت دنس تا ۱۵ سپتامبر برای فروش کسب‌وکار امریکایی تیک‌تاک به مایکروسافت به توافق برسد. موفقیت گسترده تیک‌تاک، شرکت بایت دنس را به بزرگ‌ترین استارت‌آپ جهان تبدیل کرده است اما قانونگذاران امریکایی این اپلیکیشن را به دلیل دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران امریکایی، به تهدید امنیت ملی این کشور متهم کرده‌اند. ترامپ از این قدرت برخوردار است تا تیک تاک را به فهرست سیاه دولت امریکا اضافه کند که در این صورت شرکت‌های امریکایی مانند اپل و گوگل ناچار خواهند بود خدمات تیک‌تاک را از فروشگاه‌های برنامه خود حذف کنند. 

 

ارسال نظر