سقوط 4 رتبه‌ای سرعت اینترنت ثابت

۱۳۹۹/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۶۰۳
سقوط 4 رتبه‌ای سرعت اینترنت ثابت

اسپیدتست هر ماه گزارش خود از سرعت اینترنت در کشورهای مختلف را منتشر می‌کند که در آن رتبه کشورها و همچنین تغییر وضعیت آنها به چشم می‌خورد. بر اساس جدیدترین گزارش، میانگین سرعت اینترنت موبایل در جهان در ماه ژوئن برابر ۳۴.۶۷ مگابیت‌برثانیه بوده و میانگین سرعت اینترنت ثابت به ۷۸.۲۶ مگابیت‌برثانیه رسیده که هر دو نسبت به گزارش ماه مه افزایش پیدا کرده‌اند. این گزارش همچنین حاکی از آن است که رتبه اینترنت ثابت ایران سقوط کرده اما رتبه اینترنت موبایل کشورمان بهبود داشته است. متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران تا ماه ژوئن سال جاری میلادی، ۲۹.۸۷ مگابیت‌برثانیه است که رتبه ایران را با یک پله صعود در مقایسه با ماه می‌ سال ۲۰۲۰، به ۶۶ از میان ۱۳۸ کشور رسانده است. اما برخلاف اینترنت موبایل، سرعت اینترنت ثابت در ایران با کاهش روبرو شده و با چهار رتبه سقوط در رده ۱۱۳ جهان قرار گرفته است. میانگین سرعت دانلود در ایران برابر ۱۵.۶۱ مگابیت‌برثانیه و میانگین سرعت آپلود نیز برابر ۸.۷۶ مگابیت‌برثانیه بوده که اگرچه هر دو نسبت به گذشته کاهش داشته‌اند، اما این موضوع در سرعت آپلود محسوس‌تر است. سرعت اینترنت از مواردی است که همواره برای کاربران دغدغه بوده و یکی از فاکتورهای کیفی خدمات اینترنتی محسوب می‌شود. در ایران در حالی که تا چندین سال پیش برخی معتقد بودند فناوری اطلاعات و اینترنت، جزو کالاهای لوکس است و اینترنت ۱۲۸ کیلوبیتی برای دسترسی مردم کافی است، اکنون دیگر کمتر کسی از اهمیت استفاده از اینترنت غافل است و فناوری اطلاعات به پدیده‌ای ضروری در زندگی افراد تبدیل شده است. طی سال‌های گذشته، روند استفاده از اینترنت از سرعت‌های کیلوبیتی در اینترنت دایال‌آپ، رفته‌رفته جای خود را به فناوری ADSL داد که سرعتی به مراتب بیشتر داشته و سرعت‌هایی تا ۵۲۱ کیلوبیت بر ثانیه و حتی ۱۶ مگابیت را هم پوشش می‌داد و اکنون نوبت به فیبر نوری است که جایگزین ADSL شود و سرعت‌هایی به مراتب بالاتر را برای کاربران به ارمغان بیاورد. در این میان اینترنت موبایل هم در چند سال گذشته از روند روبه‌رشدی برخوردار بوده و بخش اعظمی از استفاده کاربران اینترنتی در این بخش جای می‌گیرد. وب‌سایت Speedtest شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند. در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل در تمامی کشورها، ۳۱.۹۵ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود، ۱۱.۳۲ مگابیت‌برثانیه بود. متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت پهن‌باند ثابت نیز در تمامی کشورها، ۷۴.۲۳ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود، ۴۰.۷۹ مگابیت‌برثانیه اعلام شد. همچنین اینترنت موبایل ایران با متوسط سرعت دانلود ۲۷.۵۳ مگابیت‌برثانیه در رتبه ۷۰ قرار داشت، همچنین در بخش اینترنت پهن‌باند ثابت نیز ایران با متوسط سرعت دانلود ۱۸.۴۱ مگابیت‌برثانیه، جایگاه ۱۲۲ جهانی را کسب کرده بود.

    تاثیر کرونا   بر رشد مصرف و سرعت اینترنت

از طرفی این روزها که ویروس کرونا در همه جهان گسترش یافته و افراد را به خانه‌نشینی مجبور کرده، افراد بیشترین اوقات خود را با استفاده از اینترنت می‌گذرانند و البته سرعت اینترنت از مواردی است که همواره داشته؛ خصوصا در شرایطی که افزایش ترافیک، منجر به کندی در شبکه بسیاری از کاربران هم شده است. در این میان علاوه‌بر امکانات دورکاری و آموزش آنلاین، بسیاری اوقات فراغت خود را به سرگرمی می‌پردازند و از ابزارهای نوظهور الکترونیکی مثل تلویزیون‌های‌ 4K تا دستگاه‌های پخش ویدیوهای آنلاین و بازی‌های ویدیویی استفاده می‌کنند. وقتی صحبت از سرعت اینترنت می‌شود، استفاده از کلمات تخصصی ممکن است کمی گیج‌کننده باشد، اما به‌طور خلاصه، سرعت‌های اینترنتی معمولا با مگابیت‌برثانیه یا Mbps اندازه‌گیری می‌شود و هرچه این نرخ بالاتر باشد، اینترنت شما سریع‌تر خواهد بود. هر مگابیت یک‌هشتم یک مگابایت است (برای مثال دانلود یک تصویر ۱۰ مگابایتی با سرعت یک مگابیت‌برثانیه، ۸۰ ثانیه طول می‌کشد.) سرعت اینترنت بیشتر هنگام لذت بردن از پخش تلویزیون آنلاین، دانلود فایل‌های حجیم یا مرور شبکه‌های اجتماعی اهمیت پیدا می‌کند. هرچه سرعت دانلود شما بیشتر باشد، می‌توانید از داده‌های بیشتری نیز استفاده کنید و این حالت برای محتواهای با کیفیت بالا که به جریان دانلود ثابت نیاز دارد که کیفیت تصاویر را به حداکثر برساند، ایده‌آل است. سرعت آپلود هم‌   زمانی اهمیت دارد که پای محتوای مشارکتی در میان باشد، مثل زمانی که با دوستانتان بازی‌های آنلاین انجام می‌دهید یا وقتی یک تماس ویدیویی استفاده می‌کنید یا اینکه بخواهید فایل‌های خود را در سرویس ذخیره فضای ابری خود آپلود کنید. سرعت آپلود بسته به ISP شما (ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی)، نوع اتصال اینترنتی که استفاده می‌کنید (از قبیل DSL، کابل یا فیبر) و موقعیت مکانی شما می‌تواند متفاوت باشد. از طرفی به‌طور کلی، نرخ دانلود همیشه بالاتر از نرخ آپلود است.

    کره جنوبی در صدر جدول سرعت  اینترنت ثابت

در حال حاضر و طبق آخرین آمار منتشرشده تا ماه ژوئن ۲۰۲۰، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۳۴.۶۷ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۱.۰۱ مگابیت‌برثانیه است. همچنین در حوزه اینترنت ثابت، متوسط جهانی سرعت دانلود، ۷۸.۲۶ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود ۴۲.۰۶ مگابیت‌برثانیه است. رتبه یک تا پنج اینترنت موبایل در جهان تا ماه ژوئن ۲۰۲۰، به ترتیب به کره جنوبی (۱۱۰.۱۰ مگابیت‌برثانیه)، امارات متحده عربی (۱۰۷.۵۳مگابیت‌برثانیه)، چین (۱۰۳.۶۷ مگابیت‌برثانیه)، قطر (۸۳.۸۳ مگابیت‌برثانیه) و کانادا (۷۱.۶۱ مگابیت‌برثانیه) تعلق دارد. همچنین رتبه یک تا پنج اینترنت پهن‌باند ثابت در جهان، به ترتیب به سنگاپور (۲۰۸.۱۶ مگابیت‌برثانیه)، هنگ‌کنگ (۱۹۲.۰۹مگابیت‌برثانیه)، تایلند (۱۷۱.۳۶مگابیت‌برثانیه)، سویس (۱۶۴.۳۲مگابیت‌برثانیه) و رومانی (۱۶۳.۵۴ مگابیت‌برثانیه) تعلق دارد.

    وضعیت اینترنت ثابت و موبایل در ایران

اینترنت موبایل ایران در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ با متوسط سرعت دانلود ۲۷.۵۳ مگابیت‌برثانیه در رتبه ۷۰ قرار داشت، در بخش اینترنت پهن‌باند ثابت نیز ایران با متوسط سرعت دانلود ۱۸.۴۱ مگابیت‌برثانیه، جایگاه ۱۲۲ جهانی را کسب کرده بود. در حال حاضر متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۹.۸۷ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۱.۸۵ مگابیت‌برثانیه است که رتبه ایران را به ۶۶ از میان ۱۳۸ کشور رسانده و در مقایسه با رتبه ۷۰ در ژانویه سال جاری میلادی، حاکی از صعود چهار رتبه‌ای است. همچنین نسبت به ماه می‌سال جاری که ایران در رتبه ۶۷ قرار داشت، صعودی یک رتبه‌ای را تجربه کرده است. طبق این آمار، اینترنت موبایل ایران در حال حاضر از اروگوئه، آذربایجان و مکزیک کندتر و از فیجی، باهاماس و مالدیو سریع‌تر است. در بخش سرعت اینترنت ثابت، ایران اختلاف زیادی با بالاترین کشورها دارد. در صدر جدول سنگاپور با میانگین سرعت ۲۰۸.۱۶ مگابیت‌برثانیه قرار گرفته که جایگاه آن تفاوتی با گزارش قبلی ندارد. در رتبه دوم و سوم به ترتیب کشورهای هنگ کنگ و تایلند با میانگین سرعت ۱۹۲.۰۹ و ۱۷۱.۳۶ مگابیت‌برثانیه قرار گرفته‌اند. سوییس با یک رتبه صعود در مقام چهارم و رومانی با یک پله سقوط در رتبه پنجم این فهرست به چشم می‌خورند. در حوزه اینترنت ثابت، متوسط سرعت دانلود در ایران، ۱۵.۶۱ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود ۸.۷۶ مگابیت‌برثانیه است که رتبه ایران را به ۱۳۳ از میان ۱۷۴ کشور رسانده و در مقایسه با ژانویه سال جاری میلادی که اینترنت ثابت ایران در رتبه ۱۲۲ قرار داشت، سقوطی ۱۱ پله‌ای را تجربه کرده است. این در حالی است که در ماه می، اینترنت ثابت ایران در رتبه ۱۲۹ قرار داشت و در مقایسه با ماه گذشته، با چهار رتبه سقوط مواجه شده است. طبق این آمار، اینترنت ثابت ایران در حال حاضر از لیبریا و هندوراس کندتر و از صحرای غربی و سومالی سریع‌تر است.


Taadol-06-6

ارسال نظر