دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۳۱۰

حمله باج‌افزاری به اطلاعات دانشجویان ۱۰ دانشگاه

هکرها در حمله‌ای باج‌افزاری اطلاعات دانشجویان ۱۰ دانشگاه را سرقت کردند. به گزارش مهر به نقل از بی‌بی‌سی، در نتیجه حمله باج‌افزاری به یک شرکت تهیه‌کننده نرم‌افزار اطلاعات فارغ‌التحصیلان، دانشجویان و کارمندان حداقل ۱۰ دانشگاه در انگلیس، امریکا و کانادا سرقت شده است. در این حمله سایبری، هکرها به شرکت «بلک‌باد (Blackbaud) » نفوذ کردند. بلک‌باد یکی از بزرگ‌ترین تهیه‌کنندگان نرم‌افزارهای مدیریت مالی، جمع‌آوری سرمایه و مدیریت آموزشی در جهان است. هرچند اطلاعات سیستم‌های این شرکت در ماه مه‌هک شده بود، اما بلک‌باد در ماه جولای فاش کرد باجی به مقدار نامعلوم به هکرها پرداخت کرده است. البته هنوز مشخص نیست چند دانشگاه هدف حمله سایبری قرار گرفته‌اند. اما تاکنون تایید شده دانشگاه یورک، دانشگاه لندن، دانشگاه ریدینگ، دانشگاه لاگ بروگ، دانشگاه آکسفورد بروکس و دانشگاه لیدز، دانشگاه اکستر و یانگ مایندز از جمله موسسات آموزش عالی در انگلیس هستند که هدف حمله سایبری قرار گرفته‌اند. دانشکده طراحی در رود آیلند امریکا و دانشگاه آمبروز در ایالت آلبرتا کانادا نیز هدف حمله سایبری بوده‌اند. در برخی فقط اطلاعات فارغ‌التحصیلان سرقت شده و در برخی دیگر شماره تماس دانشجویان و کارمندان نیز فاش شده است.

تولید و عرضه آیفون ویژه اپل مخصوص هکرها

اپل سال‌ها مدعی بوده که ایمن‌ترین گوشی‌های دنیا را عرضه می‌کند، اما هکرها گاهی به این گوشی‌ها نفوذ کرده‌اند. حالا این شرکت رویکرد خود را تغییر داده و آیفون ویژه هکرها عرضه می‌کند. به گزارش مهر به نقل از انگجت، آیفون تولیدی برای استفاده هکرها به اختصار سی‌آردی نام گرفته که مخفف وسیله تحقیقات امنیتی است. محققان امنیتی می‌توانند با استفاده از این گوشی نقاط ضعف و قوت و آسیب‌پذیری‌های آیفون را بررسی کنند و یافته‌های خود را در اختیار اپل قرار دهند. آیفون‌های اس‌آردی تنها با تنظیمات کنترل‌شده در دسترس محققان امنیتی قرار می‌گیرند البته دارای دسترسی‌های خاصی به نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای اپل هستند که در آیفون‌های عادی ممکن نیست. این گوشی‌ها برای استفاده عادی عرضه نشده‌اند و اگر محققان آسیب‌پذیری‌هایی را از طریق آنها بیابند باید آن را به اپل یا یکی از شرکای تجاری تأیید‌شده این شرکت گزارش کنند. سپس اپل زمانی را نیز برای رفع نقص و حل مشکل اعلام می‌کند. تا آن زمان محققان حق ندارند یافته‌های خود را در اختیار اشخاص ثالث قرار دهند. اجرای این برنامه موجب توقف اجرای طرح اعطای جایزه به افراد شناسایی‌کننده ضعف‌های امنیتی آیفون نمی‌شود.

پخش زنده تماس ویدیویی گروهی به فیس‌بوک آمد

شرکت فیس‌بوکی ویژگی را عرضه می‌کند که به کاربران این شبکه اجتماعی اجازه می‌دهد تماس ویدیویی با حداکثر ۵۰ نفر را به‌صورت زنده پخش کنند. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، فیس‌بوک اعلام کرد کاربران می‌توانند افراد از جمله کسانی که حساب فیس‌بوک ندارند را برای تماس‌های ویدیویی به «مسنجر رومز» دعوت کنند سپس این تماس زنده را در هر پروفایل، صفحه یا گروهی در فیس‌بوک به صورت زنده پخش کنند. این اقدام فیس‌بوک در راستای تلاش برای کسب سهمی از تقاضای بالا برای خدمات کنفرانس ویدیویی در دوران شیوع پاندمی ویروس کرونا صورت می‌گیرد. سایر شرکت‌های فناوری امکانات مشابهی برای جذب کاربران عرضه کرده‌اند، به عنوان نمونه، گوگل به کاربرانش اجازه می‌دهد در Meet به‌‌صورت رایگان کنفرانس‌های ویدیویی برگزار کنند. طبق اعلام فیس‌بوک، این ویژگی از روز پنج‌شنبه در برخی از کشورها در پلتفرم و مسنجر فیس‌بوک فعال شده و به زودی به سایر کشورهایی که در آنجا «مسنجر رومز» فعال است، توسعه پیدا خواهد کرد. پخش‌های زنده از صفحات فیس‌بوک در ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده است.

اجبار اپراتور امریکایی به تعویض گوشی‌های قدیمی

اپراتور امریکایی ای‌تی‌اندتی، ایمیلی نگران‌کننده برای مشترکان خدمات خود فرستاده و به آنها اعلام کرده که باید تا فوریه سال ۲۰۲۲ گوشی‌های قدیمی خود را به‌روز کنند. به گزارش مهر به نقل از انگجت، ای‌تی‌اندتی در ایمیل خود علت این تصمیم را به‌روزرسانی‌های فناورانه اعلام کرده و افزوده اگر کاربران از گوشی‌های قدیمی استفاده کنند، قادر به بهره‌گیری از خدمات ای‌تی‌اند‌تی نخواهند بود. زیرا این اپراتور می‌خواهد فناوری مورد استفاده در شبکه تلفن همراه خود را به‌روز کند. در بخشی از این ایمیل تصریح شده اگر کاربران گوشی‌های جدید خریداری نکنند، تا فوریه سال ۲۰۲۲ حتی قادر به برقراری تماس‌های صوتی نیز نخواهند بود. البته متن ایمیل مذکور به گونه‌ای تنظیم شده که مخاطبان به درستی متوجه نمی‌شوند تا فوریه سال ۲۰۲۲ برای تغییر گوشی خود فرصت دارند و همین مساله نارضایتی مشترکان خدمات ای‌تی‌اند‌تی را افزایش داده است. در ایمیل یادشده به لینکی در صفحه پشتیبانی ای‌تی‌اند‌تی ارجاع داده شده که در آن به کاربران توصیه شده برای پشتیبانی از خدمات تماس صوتی با کیفیت بالا باید گوشی‌های قدیمی خود را تعویض کنند و برای این کار تا فوریه سال ۲۰۲۲ فرصت دارند.

جریمه ۶۵۰ میلیون دلاری فیس‌بوک

طبق رای جدید دادگاه فدرال در ایالت ایلینوی امریکا فیس‌بوک باید برای استفاده بدون اجازه از فناوری شناسایی صورت در تصاویر کاربران ۶۵۰ میلیون دلار غرامت بپردازد. به گزارش مهر به نقل از دیجیتال ترندز، قاضی یک دادگاه فدرال به فیس بوک دستور داد تا ۶۵۰ میلیون دلار برای تسویه یک شکایت مربوط به فناوری شناسایی صورت پرداخت کند. این در حالی است که مبلغ ذکرشده ۱۰۰ میلیون دلار بیش از رقم توافق‌شده است. قاضی فدرال این پرونده اعلام کرد غرامت ۵۵۰ میلیون دلاری که قبلاً روی آن توافق شده بود، برای تنبیه اشتباهات فیس‌بوک کافی نیست. شکایت مذکور در ایالت ایلینوی امریکا ثبت شده است. این ایالت یکی از سختگیرانه‌ترین قوانین در این حوزه را دارد و شرکت‌ها موظف هستند قبل از استفاده از فناوری شناسایی صورت از کاربران اجازه بگیرند. اما در شکایتی که در سال ۲۰۱۵ میلادی ثبت شده، فیس‌بوک متهم است با استفاده از فناوری شناسایی صورت در قابلیتphoto tag قوانین مذکور را نقض و بدون اجازه افراد از این فناوری استفاده کرده است. طبق رای جدید دادگاه فیس‌بوک باید به آن دسته از کاربرانش در ایالت ایلینوی که پس از ۲۰۱۱ میلادی از ویژگی مذکور استفاده کرده‌اند۶۵۰ میلیون دلار جریمه پرداخت کند.

 

ارسال نظر