دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۸۴۸

دورریز ۵۷ میلیارد دلار در زباله‌های الکترونیکی

طبق بررسی سازمان ملل متحد، مصرف‌کنندگان جهان سال میلادی گذشته ۵۷ میلیارد دلار دور ریختند. به گزارش ایسنا به نقل از کیتکونیوز، طبق جدیدترین «گزارش مونیتور زباله الکترونیکی جهانی ۲۰۲۰» سازمان ملل متحد، زباله الکترونیکی شامل هر وسیله‌ای که دو شاخه یا باطری دارد، در سال ۲۰۱۹ به رکورد ۵۳.۶ میلیون تن رسید که ۲۱ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ رشد داشت. از میان وسایل الکترونیکی که سال میلادی گذشته دور ریخته شدند، تنها ۱۷.۴ درصد به ارزش ۱۰ میلیارد دلار بازیافت شدند. این به معنای آن است که طلا، نقره، مس، پلاتین و سایر مواد ارزشمند به ارزش ۵۷ میلیارد دلار که بالاتر از تولید ناخالص داخلی کشورهای زیادی است، به جای اینکه تصفیه و بازیافت شوند، دورریخته و سوزانده شدند. طبق گزارش سازمان ملل متحد، آسیا سال گذشته بالاترین حجم زباله الکترونیکی را تولید کرد که به حدود ۲۴.۹ میلیون تن بالغ شد و پس از آن امریکا با ۱۳ میلیون تن و اروپا با ۱۲ میلیون تن قرار گرفت. آفریقا و اقیانوسیه به ترتیب ۲.۹ میلیون تن و ۰.۷ میلیون تن زباله الکترونیکی تولید کردند. سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده که زباله الکترونیکی ممکن است تا سال ۲۰۳۰ به ۷۴ میلیون تن افزایش پیدا کند.

ائتلاف جهانی بر ضد کرونا با هوش مصنوعی

گروهی از نهادهای مورد پشتیبانی سازمان ملل از تشکیل ائتلافی جهانی به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی برای کمک به سیاست‌گذاری برای مقابله با ویروس کرونا خبر داده‌اند. به گزارش مهر به نقل از زد‌دی‌نت، ائتلاف یادشده CAIAC نام دارد و قصد دارد در اولین گام یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کند که با استفاده از هوش مصنوعی و تجارب انسانی تصمیم‌گیران را در سطح جهان برای مقابله با ویروس کرونا یاری خواهد کرد. برای ارتقای هوش مصنوعی این پلتفرم از داده‌های بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی مرتبط با ویروس کرونا در کشورهای مختلف استفاده می‌شود تا از دقت و صحت توصیه‌های ارایه‌شده از این طریق اطمینان حاصل شود. به گفته سایروس هادز رییس این ائتلاف مقابله با ویروس کرونا بدون استفاده از داده‌های مختلف و ابزار پیشرفت‌هایی همچون هوش مصنوعی ممکن نیست و امروزه همه دنیا به این نتیجه رسیده است که نابودی کرونا مستلزم عزم و همکاری جمعی است.  انتظار می‌رود با اجرای این طرح مشکلاتی مانند انتشار اخبار دروغین در مورد ویروس کرونا، ردگیری و شناسایی افراد و نقاط آلوده به ویروس کرونا، شناسایی روش‌های درمانی مطمئن برای مقابله با کرونا بهتر حل شوند.

۲۰ درصد مراجعات پزشکی استرالیا اینترنتی شد

انجمن پزشکی استرالیا اعلام کرد شیوع گسترده ویروس کرونا موجب شده تا ۲۰ درصد از کل مراجعات پزشکی در این کشور اینترنتی شده و از راه دور صورت بگیرد. به نقل از زد‌دی‌نت، اگر‌چه در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای همه‌گیر شدن پزشکی از راه دور در نقاط مختلف جهان صورت گرفته، اما تنها شیوع ویروس کرونا بود که موجب شد مردم نقاط مختلف جهان این موضوع را جدی بگیرند و به‌منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک ترجیح دهند به جای مراجعه به پزشک از طریق اینترنت توصیه‌های لازم را دریافت کنند. انجمن پزشکی استرالیا اعلام کرده که ۲۰ درصد از کل مراجعات مردم این کشور به پزشکان آنلاین شده و تردیدی وجود ندارد که پزشکی از راه دور آینده این حرفه خواهد بود. البته بخش عمده این نوع مراجعات شامل ملاقات آنلاین بیماران با پزشکانی بوده که قبلاً آنها را به‌صورت حضوری ملاقات کرده‌اند. انتظار می‌رود این روش درمانی به‌خصوص در مورد پزشکان عمومی گسترش یابد و البته در آینده شاهد طراحی الگوها و مدل‌های خاصی برای تسهیل دریافت اطلاعات بیماران از راه دور و نیز تحویل نسخه‌های پزشکی بدون نیاز به داروخانه‌ها خواهیم بود.

 

ارسال نظر