احیای جاه‌طلبی‌های گوگل در زمینه عینک واقعیت افزوده

۱۳۹۹/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۵۸۵

گوگل کمپانی ‌North، فعال در زمینه ساخت عینک‌های واقعیت افزوده را خریداری کرد. به گزارش دیجیاتو، گوگل و نورث، این خبر را به صورت رسمی تایید کرده‌اند، با تاکید بر این موضوع که «تجربه فنی» نورث می‌تواند به گوگل در زمینه «بهره‌وری سخت‌افزاری و آینده محاسباتی محیط» کمک کند. جزییات این معامله از جمله پولی که گوگل پرداخت کرده هنوز معلوم نیست. اما با این تغییر مالکیت نورث اعلام کرده بزودی کارکرد عینک‌های هوشمند Focals را غیرفعال خواهد کرد؛ به این معنا که افرادی که سال گذشته ۱۰۰۰ دلار هزینه کردند و نسل اول این عینک‌ها را خریدند، در آینده نزدیک دیگر نمی‌توانند از آنها استفاده کنند. کمپانی نورث عینک هوشمند Focals 1.0 را ژانویه ۲۰۱۹ به بازار عرضه کرد  و بعد از گذشت حدود یک ماه قیمت آن را به ۶۰۰ دلار کاهش داد. این عینک در حقیقت لیزری بسیار کوچک در دسته‌های خود دارد که تصاویر مورد نظر را به صورت مجازی روی شیشه و جلوی چشم مخاطب پدیدار می‌کند. این عینک از طریق بلوتوث به موبایل‌های هوشمند کاربران متصل شده و می‌تواند اعلان‌ها را نمایش داده، مسیریابی فراهم کند و حتی برای اوبر درخواست دهد. دسامبر سال قبل نورث اعلام کرد جهت تمرکز روی ساخت نسل دوم عینک‌های هوشمندش تولید سری نخست را متوقف خواهد کرد، که البته حالا این پروژه هم به خاطر تغییر مالکیت کنسل شد. عمر کوتاه نورث به عنوان یک شرکت مستقل خیلی هم ساده نگذشت؛ این شرکت تولیدکننده عینک هوشمند برای ثبات اقتصادی مجبور شد طی سال گذشته ۱۵۰ نفر از نیروهایش را تعدیل کند. کارمندان هم به مدیران این کمپانی هشدار دادند که عینک‌های تولیدشده گران‌تر از ارزش واقعی قیمت‌گذاری شده‌اند و البته بیشتر ظاهری مردانه دارند. 

گوگل تاکید دارد بعد از تغییر مالکیت مقر اصلی نورث بدون جابه‌جایی و تغییر در شهر کیچنر کانادا باقی خواهند ماند و آنها قصد دارند جامعه بین‌المللی خودشان را در این منطقه نیز گسترش دهند. گوگل همچنان روی تولید و توسعه عینک هوشمندش تاکید دارد و آن را به محصولی مفید برای کارهای تجاری و توسعه‌دهندگان تبدیل کرده است. گوگل هفت سال قبل و پس از عرضه گوگل گلس از عرضه عینک با کاربری عمومی منصرف شد اما معلوم نیست آیا نورث برای شروع دوباره در این زمینه کمکی به گوگل خواهد کرد یا خیر.

این در حالی است که روز گذشته فیس‌بوک نیز از یک هدست واقعیت مجازی جدید مفهومی رونمایی کرد که طراحی متفاوتی با سایر دستگاه‌های VR موجود در بازار دارد و به نمایشگرهای جدیدی مجهز شده است. محققان آزمایشگاه فیسبوک از فیلم هولوگرافیک برای ساخت یک نمونه آزمایشی صفحه نمایش واقعیت مجازی استفاده کرده‌اند که حاصل آن هدستی شبیه به عینک آفتابی با وزن کم است. ضخامت کلی نمایشگر کمتر از ۹ میلی‌متر است و در مقایسه با سایر هدست‌ها، رزولوشن یا زاویه دید چندان پایین‌تری ندارد. این نمایشگرها شاید روزی بتوانند طراحی هدست‌های بزرگ را تغییر دهند.  کلید اصلی در دستیابی به این ضخامت کم، استفاده از تکنیک خمش نور موسوم به اپتیک پن‌کیک است که امکان بازتاب چندین باره تصویر نمایش داده شده در یک فضای محدود را می‌دهد. طراحی این عینک به گونه‌ای است که فاصله کانونی ظاهری تصویر را به‌طور موثری افزایش می‌دهد.

 

ارسال نظر