اجرای مدل «مسوولیت اجتماعی» در همراه اول

۱۳۹۹/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۲۶۳

حمایت‌های مالی و معنوی و مسوولیت‌پذیری بزرگ‌ترین اپراتور ارتباطی ایران در برابر جامعه در سال ۱۳۹۸ با رویکرد سه‌گانه پیاده‌سازی و اجرا شد. سال‌هاست همپای توسعه فعالیت برندهای اقتصادی، رواج استفاده از عبارت CSR که مخفف corporate social responsibility است، بیشتر می‌شود. اگر بخواهیم در یک تعریف مختصر CSR را توضیح دهیم باید بگوییم فعالیت‌های اجتماعی برندها و انجام کارهای نوع دوستانه در زمره اقدامات «مسوولیت اجتماعی» به حساب می‌آید. به بیان دیگر، شرکت‌ها باید نسبت به جامعه و فضایی که در آن فعالیت می‌کنند احساس مسوولیت کرده و در این راستا تلاش‌هایی را انجام دهند. اگرچه تعاریف «مسوولیت اجتماعی شرکت» متنوع است؛ اما این موضوع که مسوولیت شرکت در کنار سودآوری، شامل تعهدات اجتماعی و زیست محیطی به ذی‌نفعان مختلف می‌شود، به شکل گسترده‌ای پذیرفته شده است.

      مسوولیت‌های اجتماعی محیطی

یکی از جنبه‌هایCSR، مسوولیت‌های محیطی است که در این نوع از مسوولیت‌های اجتماعی، شرکت بخش بزرگی از تمرکز خود را روی حفظ محیط زیست و منابع طبیعی می‌گذارد. در این نوع از CSR شرکت مسوولیت خود را در نظر گرفتن خدمات اجتماعی و رفع معضلات اجتماعی دانسته و برای رفع این معضلات تحت عنوان کمپین‌های مختلفی تلاش می‌کند. این را هم بخوان: تست موفقیت‌آمیز پروژه «دادگاه آنلاین» روی بستر اولین اپراتور دیجیتال تلفن همراه.

      مسوولیت‌های اجتماعی اخلاقی

در این سطح، جنبه اخلاقی مسوولیت اجتماعی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ این نوع از مسوولیت اجتماعی برای شرکت‌هایی است که وانمود می‌کنند تنها به سود بیشتر توجه نداشته و به فکر حل مشکلاتی هستند که کمتر به آنها کمتر پرداخته شده است. با وجود اینکه در کشور ما نیز برندهای مختلفی واحدهای مستقل مسوولیت اجتماعی را راه‌اندازی کرده و همپای کسب‌وکار اصلی خود به فکر تأمین بخشی از نیازهای جامعه در سطوح ذکر شده هستند، اما برخی برندهای اقتصادی با توجه به سبقه بیشتر و در دسترس‌پذیری بالاتر، بیش از سایرین نسبت به مقوله CSR اهتمام دارند. شرکت ارتباطات سیار ایران به عنوان دارنده رتبه یک در بهره‌وری کل عوامل گروه ارتباطات و مخابرات به اعتبار گزینش بیست و دومین رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران و همچنین رتبه نخست خدمات تلفن همراه براساس ارزیابی و رتبه‌بندی اپراتورهای ارتباطی کشور، از جمله برندهای موفق و تأثیرگذار بازار اقتصادی است که فعالیت‌های چشم‌گیر و عمیقی را در زمینه ارایه خدمات مسوولیت اجتماعی دارد. شرکت «همراه اول» براساس گزارش ارایه شده سالیانه خود به اهالی بورس و صاحبان سهام این برند ارتباطی، عنوان کرده که در راستای تحقق چشم‌انداز خود و نیز جهت تحقق اهداف راهبردی مسوولیت اجتماعی‌اش با توجه به فرآیندهای تصمیم‌گیری و ارزیابی موجود، فعالیت‌های خود را ذیل محورهای سه‌گانه «حمایت‌گری و اسپانسرینگ»، «فعالیت‌های بشردوستانه» و «حمایت از محیط زیست» اجرایی کرده است. در بخش حمایت‌گری و اسپانسرینگ، توجه و حمایت از اقدامات و رویدادهای ورزشی، رویدادهای هنری،  فرهنگی و مذهبی و رویدادهای علمی و تخصصی مد نظر این شرکت بوده است. در بخش اقدامات ورزشی، حمایت از دومین دوره مسابقات بین‌المللی اسکواش، تیم ملی فوتبال امید ایران، مسابقات لیگ برتر فوتبال کشور، مسابقات کبدی قهرمانی جوانان جهان؛ در بخش رویدادهای فرهنگی، هنری و مذهبی، تولید و پخش محتوا با هدف اطلاع‌رسانی (همکاری با مرکز رسانه قوه قضاییه)، کمک به بازسازی عتبات عالیات، نمایشگاه بین‌المللی کتاب، موسیقی و تعزیه آزادمرد، جشنواره شعر غدیر؛ همچنین در بخش رویدادهای علمی و تخصصی حمایت از کنفرانس مهندسی کامپیوتر، لیگ اینترنت اشیاء، رویداد گردشگری الکترونیک، رویداد یلدای کارآفرینان استارت‌آپی، بوت‌کمپ اینترنت اشیاء، کنگره بین‌المللی آینده پژوهی، کارگاه نظریه اطلاعات و مخابرات، سمینار نقشه گذار به ۵G، رویداد کارآفرینی ویتا و همایش سراسری بلاکچین را برای سال ۱۳۹۸ در دستور کار خود داشته است. 

 

ارسال نظر