مهاجرت معکوس به روستاها با توسعه شبکه ملی اطلاعات

۱۳۹۹/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۰۲۴
مهاجرت معکوس به روستاها  با  توسعه شبکه ملی اطلاعات

با اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت نسل سه و چهار، امکاناتی از جمله استفاده از شبکه شاد برای آموزش دانش‌آموزان، برخورداری از خدمات آموزش مجازی، انجام فعالیت‌های بانکی و دریافت وام و سهام عدالت و یارانه، اتفاق می‌افتد در این شرایط دیگر نیازی به حضور فیزیکی برای انجام این کارها نیست.

ارتباطات امروز به تلفن و اینترنت هم محدود نمی‌شود و با فناوری‌هایی مانند نسل پنجم اینترنت که صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات را دگرگون خواهد کرد، گره خورده است. برخورداری شهرها و روستاها از اینترنت از مواردی است که بخشی از شاخص دسترسی همگانی محسوب می‌شود و در سال‌های گذشته اتصال مناطق مختلف روستایی و شهری به اینترنت نسل سه و چهار مورد توجه قرار گرفته است و به همین منظور «رونمایی از دسترسی ۱۰۳۴ روستا به شبکه ملی اطلاعات» روز گذشته با حضور محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. در این مراسم، دو روستای شهنیز از کهگیلویه و بویراحمد و گلانه از کردستان، با برقراری تماس تصویری آنلاین به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت نسل سه و چهار متصل شدند. روستاهایی که در قالب طرح ‪USO‬ به شبکه ارتباطی متصل شدند، ۴۹۱ روستا، با احداث ۱۴۳ سایت و با سرمایه‌گذاری ۲۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودند. در این میان استان‌های کردستان با ۱۱۴، سیستان و بلوچستان با ۹۱ و خراسان رضوی با ۵۷ روستا بیشترین سهم از این طرح توسعه را دارند. شرکت ایرانسل هم ۵۴۳ روستا را با احداث ۱۶۳ سایت و با سرمایه‌گذاری مستقیم ۸۹ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومانی به شبکه ارتباطی متصل کرد. استان‌های فارس با ۶۸، خراسان رضوی با ۵۹ و کردستان با ۵۷ بیشترین سهم از طرح توسعه ارتباطی را دارند. در مراسم روز گذشته در مجموع ۱۰۳۴ روستا با سرمایه ۳۰۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند که استان‌های کردستان با مجموع ۱۷۱ روستا و سرمایه‌گذاری ۶۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی، سیستان و بلوچستان با مجموع ۱۲۸ روستا و سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی و خراسان رضوی با مجموع ۱۱۶ روستا و سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی، صدر جدول دسترسی به شبکه ارتباطی را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص دادند.

    اتصال ۱۰۰ درصد 

روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان سال

آذری جهرمی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: «در برنامه ششم توسعه دولت و به نمایندگی از آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده بود که تا پایان سال اجرای برنامه ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند. این عدد در ابتدای دولت عدد ناچیزی بود و در سال اول برنامه ششم توسعه، حدود ۳۰ درصد شد و اکنون به ۹۰ درصد رسیده است. تلاش ما این است که تا پایان سال بالاتر از اهداف برنامه، ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم.» وی با بیان اینکه با سرمایه‌گذاری ۳۰4 میلیارد تومانی که بخش عمده آن توسط دولت و بخش دیگر توسط بخش خصوصی انجام شده، ۱۰۳۴ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند، افزود: رسیدن از ۱۰ درصد به ۶۰ درصد اهداف برنامه برای توسعه ارتباطات روستایی کار سختی نیست چون عمده روستاهای کشور که پرجمعیت هستند در نزدیکی شهرها قرار دارند و برقراری ارتباط برای آنها کار سختی محسوب نمی‌شود. اما رسیدن از ۹۰ به ۱۰۰ درصد زحمت دارد. روستاهای باقی‌مانده عمدتا در مناطق صعب‌العبور قرار دارند که برای توسعه روستایی نیازمند جاده، انتقال برق و ایجاد سکو هستند که این موضوع بسیار کار پرزحمتی است.» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه نتیجه برقراری ارتباط به روستاها، عدالت ارتباطی است که از مصادیق عدالت اجتماعی محسوب می‌شود، گفت: در همین پدیده کرونا دیدیم که آموزش چه در مدارس و چه دانشگاه‌ها به بستر فضای مجازی منتقل شد. اقتصاد در بازار بورس، سهام عدالت، بانکداری مبتنی‌بر فضای مجازی شد. بخش مهمی از کنترل شیوع ویروس کرونا در اطلاع‌رسانی هم بر بستر فضای مجازی محقق شد.»

    حذف فساد 

با برخورداری از شفافیت‌های تحول دیجیتال

آذری جهرمی ادامه داد: «همه اینها نشان داد که فضای مجازی اهمیت دوچندانی پیداکرده است. در این مدت ترافیک ما ۱۵۰ درصد رشد کرد و مجموعاً ۲.۵ برابر شد. اگر بستر شبکه ملی اطلاعات در روستاها فراهم نباشد، وقتی‌که این‌همه وابستگی وجود دارد یعنی عدالت وجود ندارند و این تلاشی که مجموعه وزارت ارتباطات برای توسعه خدمات در روستاها می‌کنند و تلاشی برای برقراری عدالت است. ما همه این کارها را می‌کنیم تا تحول دیجیتال را رقم بزنیم که نتایج آن شکوفایی اقتصاد دیجیتال است. تلاش می‌کنیم با این تحول، شبکه ملی اطلاعات را توسعه دهیم، تلاش می‌کنیم تا میدان را برای جوانان باز کنیم و ظرفیت اشتغال را برای آنها افزایش دهیم و زندگی مردم را راحت‌تر کنیم تا شفافیت ایجاد شود و در نتیجه آن، فساد از کشور ما رخت بربندد. تلاش برای تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دیجیتال از این جنبه‌ها نیز ارزشمند است.» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اتصال ۱۰۳۴ روستا به شبکه ملی اطلاعات گفت: «این یعنی مردم ۱۰۳۴ روستا می‌توانند از شبکه شاد استفاده کنند و آموزش‌شان مستمرتر شود، دانشجویان ساکن در آن مناطق می‌توانند از خدمات آموزش مجازی استفاده کنند و مردم روستا برای خدمات بانکی و گرفتن یارانه دیگر نیازی نیست مسافت‌هایی طولانی را پشت سر بگذارند تا به شهر بروند. مردم می‌توانند دستاوردهای خود مثل صنایع‌دستی و کشاورزی را به اقصی‌نقاط کشور به کمک فضای مجازی ارایه کنند. این اقدام گام مهمی در توسعه شبکه ملی اطلاعات بود که در هفته‌های آینده از توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی آن خبرهای خوبی خواهیم داشت و گامی مهم در حوزه خودکفایی در حوزه نیازمندی‌های شبکه ملی اطلاعات برخواهیم داشت؛ با توجه به رفتار و خوی ظالمانه‌ای که مرتب از سوی دولت امریکا به‌صورت یک‌جانبه بر مردم ایران روا می‌شود، یک گام محکم و روبه‌جلو برای خودکفایی بر خواهیم داشت و امیدواریم این پروژه مهم شبکه ملی اطلاعات تا پایان امسال به دستاوردهای مهمی برسد.»

همچنین محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس‌جمهوری با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم، سهم روستاها از شبکه ملی ارتباطات از ۳۰ درصد به بالاتر از ۹۵ درصد رسیده است، گفت: «توسعه شبکه ملی اطلاعات در روستاها در دولت تدبیر و امید به بیش از سه برابر، زمینه مهاجرت معکوس را به روستاها فراهم کرده است. زیرساخت اصلی توسعه بوم‌گردی، شبکه ارتباطات است که تعداد خانه‌های بوم‌گردی از ۲۰۰ روستا به ۲۰۰۰ روستا در سطح کشور رسیده است.»

 

ارسال نظر