حذف «فهرست سیاه» به خاطر مبارزه با نژادپرستی

۱۳۹۹/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۹۰۹

گوگل کروم از این پس به‌منظور مبارزه با نژادپرستی، عبارات فهرست سیاه و سفید را در پلتفرم خود حذف خواهد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از آی‌تی‌پرو، هفته‌های گذشته بسیاری از شهرهای ایالات متحده امریکا شاهد صحنه‌های تظاهرات مردم برای مقابله با نژادپرستی و سیاه‌ستیزی بودند. شرکت گوگل نیز به‌منظور حمایت از جنبش اعتراضی مردم و مبارزه با نژادپرستی به‌تازگی اعلام کرده است که قصد دارد برای به حداقل رساندن نمادهای سیاه‌ستیزی در پلتفرم مرورگر اینترنتی گوگل کروم استفاده از عبارت‌هایی نظیر فهرست سیاه (Blacklist) و فهرست سفید (Whitelist) را کنار گذاشته و با اصلاح زبانی به این جنبش بپیوندد. البته تلاش‌های گوگل برای روند جایگزینی عبارت فهرست سیاه و برخی دیگر از اصطلاحات موجود در پلتفرم کروم از ماه مه ۲۰۱۸ آغاز شده بود تا بدین‌ترتیب موجب تقویت تفکر نژادپرستانه در میان کاربران نشود. گوگل در توضیحات خود در این خصوص خاطرنشان کرده است که تمامی توسعه‌دهندگان کرومیوم از این پس باید استفاده از عبارت‌های فهرست سیاه و فهرست سفید را کنار بگذارند و به جای آنها به ترتیب از عبارات فهرست مسدودی‌ها (Blocklist) و فهرست مجاز (Allowlist) استفاده کنند. مردم امریکا در هفته‌های اخیر به کشته شدن یک فرد غیرمسلح سیاه‌پوست توسط رفتار خشونت‌آمیز نیروهای پلیس و سپس توییت تهدید‌آمیز ترامپ رییس‌جمهوری این کشور، به‌شدت اعتراض کرده و خواستار اصلاح نظام‌های نژادپرستانه در این کشور شده‌‌اند.

  توئیتر اخبار جعلی کرونا 

و5G را راستی‌آزمایی می‌کند

توئیتر در اقدامی جدید پیام‌های حاوی نظریه‌های جعلی درباره ارتباط کووید۱۹ و فناوری5G را با برچسبی راستی‌آزمایی می‌کند و آنها را حذف نمی‌کند‌. به گزارش مهر به نقل از دیلی‌میل، توئیتر اجازه می‌دهد برخی توئیت‌های حاوی نظریه‌های توطئه درباره ارتباط ویروس کرونا با شبکه‌های اینترنت 5G در این پلتفرم باقی بمانند و فقط روی آنها برچسب راستی‌آزمایی اطلاعات افزوده می‌شود. طبق گزارشی جدید روی برخی توئیت‌های با این محتوا برچسبی با این پیام دیده می‌شود: «حقایق را درباره کووید ۱۹ دریابید.» با کلیک روی این برچسب کاربران به یک صفحه راستی‌آزمایی هدایت می‌شوند که متنی با تیتر «اینترنت 5G به ویروس کرونا منجر نمی‌شود» در آن دیده می‌شود.

 این صفحه هرگونه شایعه را رد می‌کند و کاربر را به منابع رسمی و گزارش‌های معتبر ارجاع می‌دهد. سخنگوی توئیتر در این باره می‌گوید: «در صورتی که محتوای کووید ۱۹ مخرب باشد ما آن را حذف می‌کنیم. همانطور که قبلاً گفتیم درباره همه توئیت‌هایی که اطلاعات ناکامل یا جنجالی درباره کووید ۱۹ دارند، این عملیات انجام نمی‌شود.» این اقدام توئیتر بخشی از تلاش گسترده شبکه‌های اجتماعی در جهت کنترل نظریه‌های توطئه و اخبار جعلی درباره ویروس کرونا است. با وجود تلاش‌ها برخی محتوای جعلی از جمله نظریه‌های بی‌اساس درباره ارتباط 5G و ویروس کرونا، گسترده شده‌اند و گاهی اوقات عواقبی نیز داشته‌اند. ماه گذشته در سراسر اروپا و استرالیا دکل‌های5G ویران شدند و کارگران شرکت‌های مخابراتی نیز با تهدیدهایی روبرو شدند.

  کمک فناوری خودران 

به فاصله‌گذاری اجتماعی در ژاپن

فرودگاهی در توکیو یک وسیله نقلیه خودران برای جابه‌جایی افراد به کار گرفته تا عمل به قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی را تسهیل کند. به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، یک سیستم حمل‌ونقل خودران و مشابه ویلچر در فرودگاه توکیو حرکت می‌کند تا عمل به قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی را در بحبوحه شیوع ویروس کرونا تسهیل کند. این وسیله نقلیه خودران که در شرکت WHILL تولید شده، ظرفیت یک نفر را دارد و می‌تواند مسافتی ۶۰۰ متری را در مسیرهای از پیش تعیین‌شده در فرودگاه بین‌المللی هاندا طی کند. ساتوشی سویگی مدیر ارشد اجرایی این شرکت می‌گوید: «ربات‌ها و فناوری خودران نیاز به کارگران انسانی را می‌کاهند و به همین دلیل در عصر شیوع ویروس کرونا کارآمد هستند.» وسیله نقلیه مذکور با سرعت ۳.۵ کیلومتر برساعت و با استفاده از حسگرها و دوربین‌ها حرکت می‌کند. این شرکت امیدوار است همین فناوری را در محیط‌های مختلف مانند بیمارستان‌ها، پارک‌ها و مراکز خرید نیز به کار گیرد. هنگامی که کاربر روی صندلی وسیله نقلیه می‌نشیند می‌تواند با استفاده از یک دستگاه کنترل مشابه تبلت آن را هدایت کند. 

 

ارسال نظر