اخبار

۱۳۹۹/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۴۷۸

واگذاری فوری یک میلیون اینترنت پرسرعت خانگی

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک میلیون اشتراک خانگی اینترنت در مناطق «شهری» و «روستایی»، آماده‌ واگذاری و اولویت واگذاری‌ با کسانی است که زودتر ثبت‌نام کنند و فرآیند ثبت‌نام نیز به‌صورت تمام الکترونیکی انجام می‌شود.  محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم بارها به این موضوع اشاره کرده و چندی پیش هم از چهار برابر شدن سرعت اینترنت خانگی با این جایگزینی خبر داد. آذری جهرمی روز گذشته به نظرسنجی انجام‌شده از کاربران در اینستاگرام درباره استفاده از اینترنت ثابت و خانگی اشاره کرده و نوشت: «بر اساس نظر شما برنامه‌ریزی عملیاتی کردیم که در سال پیش رو با تمام توان شبکه اینترنت خانگی را گسترش بدهیم و میلیون‌ها اشتراک جدید خانگی با کمترین کاغذبازی اداری و در کمترین زمان ممکن (۴۸ ساعت از ثبت درخواست تا راه‌اندازی در منزل) تحویل شما دهیم و از طرفی هم با VDSL سرعت اینترنت خانگی فعلی را چهار برابر کنیم.» وی با بیان اینکه دوران گواهی بردن برای گرفتن اینترنت ۱۲۸ تمام شده، افزود: «همین الان یک میلیون اشتراک خانگی اینترنت در مناطق «شهری» و «روستایی»، آماده‌ واگذاری شده است، تا شما پول کمتری برای استفاده از اینترنت پرداخت کنید. هر چند برای همه کافی نیست اما فاز دوم را هم در شهریورماه آماده واگذاری می‌کنیم. اولویت ما در واگذاری‌ این یک میلیون اشتراک با کسانی است که زودتر ثبت‌نام کنند. هیچ نیازی به مراجعه حضوری هم ندارید و همه اقدامات، به‌صورت تمام الکترونیکی از طریق زیرساخت‌های دولت الکترونیک فراهم شده است.    در ارتقای چهار برابری سرعت هم مشترکین فعلی اینترنت خانگی در اولویت هستند. به‌زودی «خدمات رایگانی» که برای مشترکین خانگی مشخص کردیم را هم ارایه خواهیم کرد. اگر درخواست استفاده از خدمات اینترنت خانگی دارید، به سامانه  xdslplus.ir بروید و با چند کلیک، جزو اولین نفراتی باشید که ثبت درخواست می‌کنند.»

امنیتی‌سازی در رخدادهایی مثل فیشینگ ناکارآمد است

به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بخش عمده‌ای از رخدادهای سایبری از جمله فیشینگ و حریم خصوصی، اموری جهانی هستند که امنیتی‌سازی در این حوزه‌ها ناکارآمد است. به گزارش ایسنا، لو رفتن اطلاعات شخصی مربوط‌به کاربران تلگرامی به دلیل استفاده از نسخه‌های غیررسمی این اپلیکیشن و استفاده‌کنندگان از فروشگاه‌های آنلاین داخلی و حتی اطلاعات ثبت احوالی ایرانیان در روزهای ابتدایی فروردین ماه سال جاری، به یکی از مهم‌ترین و پرجنجال‌ترین اخبار تبدیل شد. پس از نگرانی‌های کاربران درباره انتشار این اطلاعات، مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سازمان فناوری اطلاعات، اعلام کرد با رصد جهت کشف بانک‌های اطلاعاتی حفاظت‌نشده، به صاحبان آنها هشدار داده خواهد شد و در صورتی که ظرف مدت ۴۸ ساعت، همچنان مشکل به قوت خود باقی باشد، به‌منظور حفظ داده‌ها و حفاظت از حریم خصوصی شهروندان، به مراجع قضایی معرفی می‌شود. امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به گزارش هفته پیش رخدادهای سایبری کشوری در مرکز ماهر، توضیح داد: «همین آمار جزیی، که هر هفته نیز تکرار می‌شود فریاد می‌زند که سیاست‌های کلیدی امنیت باید مشارکت عمومی و همکاری بین‌المللی باشد. امنیت هم مثل توسعه، امری اجتماعی و بین‌المللی است.»

 او مشارکت عمومی را مجموع گزارش مردمی، گزارش بخش خصوصی و گزارش دانشگاه‌ها (آپا) دانست و در ادامه بیان کرد: «بخش اندکی از رخدادهای سایبری از جنس دفاعی-امنیتی است و بخش عمده‌ای (فیشینگ، حریم خصوصی، سوءاستفاده از کودکان) اموری جهانی هستند؛ امنیتی‌سازی در این حوزه‌ها ناکارآمد است.» 

کدام همتا  معتبر است؟

در صورتی که با پیامکی به اسم سامانه همتا مواجه شدید که برای جلوگیری از قطع شدن گوشی از شما درخواست پول کرد، لازم است بدانید سایت رسمی سامانه همتا  hamta.ntsw.ir است و این سامانه برای انجام فرآیندهای خود وجهی دریافت نمی‌کند. به گزارش ایسنا، اخیرا پیامکی برای برخی افراد ارسال شده و از ایشان خواسته شده جهت جلوگیری از قطع شدن تلفن همراه، مبلغی را پرداخت کنند. کاربر از طریق لینک موجود در این پیامک‌ها به صفحه‌ای شبیه به سامانه همتا و سپس به صفحه‌ای هدایت می‌شود که ظاهر آن شبیه درگاه‌های پرداخت است و مشخصات کارت بانکی از کاربر دریافت می‌شود. به همین دلیل کانال رسمی آموزش و اطلاع‌رسانی ثبت تلفن همراه (رجیستری) هشدار داده که این روش، یکی از شیوه‌هایی است که کلاه‌برداران برای دستبرد زدن به حساب بانکی افراد از آن استفاده می‌کنند.  کاربران باید توجه داشته باشند هرگونه اطلاع‌رسانی در زمینه طرح ثبت تلفن همراه، از طریق سرشماره پیامکی HAMTA انجام می‌گیرد.  ازطرفی سایت رسمی سامانه همتا hamta.ntsw.ir و سایت اطلاع‌رسانی همتا hamtainfo.ntsw.ir  است و سامانه همتا دامنه دیگری ندارد. علاوه بر این، سامانه همتا برای انجام فرآیندهای خود وجهی دریافت نمی‌کند و انجام همه فرایندهای سامانه همتا رایگان است. بنابراین لازم است پیش از هرگونه پرداخت حتما  از اعتبار درگاه پرداخت مطمئن شد، ویژگی‌های اولیه درگاه پرداخت معتبر شامل عبارت https و همچنین علامت تأیید سرویس‌دهنده (معمولاً به‌صورت قفل سبزرنگ) است که در ابتدای آدرس درگاه پرداخت وجود دارد. درگاه پرداخت زیردامنه‌ای از دامنه shaparak.ir است و هرگونه ترکیب دیگری از کلمه shaparak و هر پسوند دامنه دیگری به غیر از ir. غیرمجاز است، به عنوان مثال ترکیب‌هایی نظیر shapaarak یا shaparack نامعتبر هستند.

کاهش تخلفات  در حوزه ارزش افزوده 

تازه‌ترین گزارش سامانه ۱۹۵حکایت از ثبت تنها ۷۳ شکایت‌ در حوزه تخلفات ارزش افزوده دارد. به گزارش ایرنا، سال گذشته زمانی که وزیر ارتباطات اعلام کرد، افراد شکایت‌های خود از ارزش افزوده را با گرفتن یک کد  # 800 * به ثبت برسانند، ظرف مدت کوتاهی میلیون‌ها شکایت از این طریق به ثبت رسید که نشان می‌داد میزان تخلفات در این حوزه چقدر گسترده و بزرگ است. شکایت‌هایی که مبالغ عجیبی از حساب کاربران کسر شده بود و در میان آن کلاهبرداری تا سقف ۱۲ میلیون تومان هم به چشم می‌خورد. پس از پایش شکایت‌ها و حذف شکایت‌های نادرست و تکراری، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار توسط وزارت ارتباطات برای رسیدگی به قوه قضاییه ارجاع داده شد. هر چند قوه قضاییه از آبان ماه سال قبل تا الان در خصوص روند رسیدگی به پرونده ارزش افزوده اطلاع‌رسانی نکرده است و کسی نمی‌داند سرنوشت پولی که وزارت ارتباطات قول بازگشتش به جیب کاربران را داده بود چه خواهد شد. حالا در تازه‌ترین گزارشی که سازمان تنظیم مقررات از میزان شکایت‌های کاربران در سامانه خود به اشتراک گذشته است، نشان می‌دهد در دو ماه نخست امسال تنها ۷۳ شکایت در خصوص تخلفات حوزه ارزش افزوده به ثبت رسیده که تا الان با رسیدگی رگولاتوری، ۶۲ شکایت خاتمه پیدا کرده است. پیمان قره‌داغی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازوکارهایی که شکل گرفت تا تخلفات حوزه ارزش افزوده پایان گیرد را تشریح کرد و در این باره گفت: «ما سازوکارهای متعددی برای پایان دادن به این تخلفات در نظر گرفتیم تا افراد از خدمات ارزش افزوده‌ای که ناخواسته در آن عضو شدند خارج شوند. کد دستوری # 800 * برای اطلاع از سرویس‌ها و قطع آنها، تماس با مرکز پاسخگویی اپراتورها و اتصال به پنل کاربری برای قطع سرویس از جمله مواردی بود که از قبل برای کاهش دادن تخلفات این حوزه در نظر گرفتیم. علاوه بر تمام این‌ها، از مدتی قبل اپراتورها را مکلف کردیم به‌صورت هفتگی به مردم گزارش بدهند که چه میزان از مبلغ شارژ یا قبض آنها صرف خدمات ارزش افزوده می‌شود. با این کار مردم می‌توانند به سرعت از سرویسی که ناخواسته عضو آن شدند، خارج شوند.» قره‌داغی با اشاره به اجرایی شدن مصوبه ۳۰۰ رگولاتوری از تاریخ ۱۵ خرداد افزود: «با تصویب مصوبه ۳۰۰ اپراتورها را ملزم کردیم کیف پولی تعریف کنند تا مشترک‌شان قبل از دریافت خدمات ارزش افزوده، هم از آن اطلاع پیدا کند هم اینکه مبلغ مشخصی را برایش در نظر بگیرد سپس محاسبه آن آغاز شود. با این کار اپراتور دیگر نمی‌تواند مشترک خود را بدهکار کند. برای این کار فرصت یک ماهه در نظر گرفتیم که ۱۵ خرداد به پایان می‌رسد و اپراتورها باید کیف پول را برای مشترکان ایجاد کرده باشند.» وی با بیان اینکه تخلفات حوزه خدمات ارزش افزوده به‌شدت کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: «با مقررات سفت و سختی که وضع شد و اپراتورها را مکلف کردیم تا به‌صورت هفتگی بیلان (ترازنامه) استفاده از خدمات ارزش افزوده را به مشترک خود اعلام کنند تا او در جریان کامل قرار بگیرد. مردم تا همین چند ماه قبل خبر نداشتند چه اتفاقی برای‌شان رخ می‌دهد. آنها دانسته یا ندانسته از پیامک و خدمات استفاده می‌کردند و قریب به اتفاق‌شان متضرر می‌شدند. اما الان برای تمام کاربران صورت حساب ارسال می‌شود تا آنها حساب و کتاب کار خود را داشته باشند.» او در پایان تاکید کرد: «تخلفات خدمات ارزش افزوده با سازوکاری که سازمان رگولاتوری وضع کرد و اطلاع‌رسانی که از طریق مصاحبه با خبرگزاری‌ها انجام شد، به‌طرز چشمگیری کاهش یافته است.»

 

ارسال نظر