کاهش ۲ مگابیتی سرعت اینترنت موبایل از ابتدای سال میلادی

۱۳۹۹/۰۲/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۳۸۷
کاهش ۲ مگابیتی سرعت اینترنت موبایل از ابتدای سال میلادی

گروه دانش و فن|

در حالی که سرعت اینترنت در دنیا به واسطه تلاش اپراتورها برای ارتقای خدمات در دوران قرنطینه بهبود پیدا کرده، بر اساس شاخص Ookla میانگین سرعت اینترنت ثابت در ایران در بازه سه ماهه با حدود شش مگابیت‌برثانیه کاهش همراه بوده. این افت ۳۰ درصدی باعث سقوط ۱۸ پله‌ای کشور در رده‌بندی جهانی شده است، زیرا سرعت اینترنت موبایل ایران در ماه ژانویه ۲۰۲۰ میلادی ۲۷.۲۵ مگابیت‌برثانیه بود و کشور در رده ۷۰ این فهرست بود. البته درمقایسه با ماه گذشته میلادی، سرعت اینترنت موبایل و ثابت برخی کشورهای جهان از جمله ایران در آوریل ارتقا یافته است. سرعت اینترنت موبایل ایران در ماه آوریل، به ۲۵.۲۴ مگابیت‌برثانیه رسیده، در حالی که در ماه مارس سرعت دانلود اینترنت موبایل ایران ۲۲.۷۲ مگابیت‌برثانیه بود و کشور در رده ۷۹ این فهرست قرار داشت.

سرعت اینترنت از مواردی است که همواره برای کاربران دغدغه بوده و یکی از فاکتورهای کیفی خدمات اینترنتی محسوب می‌شود. در ایران در حالی که تا چندین سال پیش برخی معتقد بودند فناوری اطلاعات و اینترنت، جزو کالاهای لوکس است و اینترنت ۱۲۸ کیلوبیتی برای دسترسی مردم کافی است، اکنون دیگر کمتر کسی از اهمیت استفاده از اینترنت غافل است و فناوری اطلاعات به پدیده‌ای ضروری در زندگی افراد تبدیل شده است. طی سال‌های گذشته، روند استفاده از اینترنت از سرعت‌های کیلوبیتی در اینترنت دایال‌آپ، رفته‌رفته جای خود را به فناوری ADSL داد که سرعتی به مراتب بیشتر داشته و سرعت‌هایی تا ۵۲۱ کیلوبیت‌برثانیه و حتی ۱۶ مگابیت را هم پوشش می‌داد و اکنون نوبت به فیبر نوری است که جایگزین ADSL شود و سرعت‌هایی به مراتب بالاتر را برای کاربران به ارمغان بیاورد. در این میان اینترنت موبایل هم در چند سال گذشته از روند روبه‌رشدی برخوردار بوده و بخش اعظمی از استفاده کاربران اینترنتی در این بخش جای می‌گیرد. شاخصOokla هر ماهه بر اساس صدها میلیون تست کاربران فهرستی از میانگین سرعت اینترنت کشورهای مختلف را تهیه می‌کند. در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل در تمامی کشورها، ۳۱.۹۵ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود، ۱۱.۳۲ مگابیت‌برثانیه بود. متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت پهن‌باند ثابت نیز در تمامی کشورها، ۷۴.۲۳ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود، ۴۰.۷۹ مگابیت‌برثانیه اعلام شد. همچنین اینترنت موبایل ایران با متوسط سرعت دانلود ۲۷.۵۳ مگابیت‌برثانیه در رتبه ۷۰ قرار داشت، همچنین در بخش اینترنت پهن‌باند ثابت نیز ایران با متوسط سرعت دانلود ۱۸.۴۱ مگابیت‌برثانیه، جایگاه ۱۲۲ جهانی را کسب کرده بود.

   کره جنوبی در صدر اینترنت پرسرعت موبایل

بر اساس جدیدترین فهرست مربوط به ماه آوریل که در وب‌سایت اسپیدتست منتشر شده است، سرعت دانلود اینترنت موبایل در کره جنوبی ۸۸.۰۱ مگابیت‌برثانیه بوده است. به این ترتیب کره جنوبی در این فهرست یک پله ارتقا یافته و پرسرعت‌ترین اینترنت موبایل جهان را در اختیار کاربرانش قرار داده است. سرعت دانلود اینترنت موبایل این کشور در ماه مارس ۸۱.۳۹ مگابیت‌برثانیه بوده است. پس از آن قطر با سرعت دانلود 74.۸۱ مگابیت‌برثانیه در رده دوم فهرست قرار دارد. این درحالی است که سرعت اینترنت موبایل قطر ماه گذشته میلادی ۷۳.۳۸ مگابیت‌برثانیه بوده است. با توجه به این آمار، قطر نیز یک پله ارتقا 

یافته است.

 در این میان چین با سرعت ۸۴.۶۸ مگابیت‌برثانیه در رده سوم و امارات با سرعت ۷۸.۵۶ مگابیت‌برثانیه در رده چهارم قرار دارند. هرچند سرعت اینترنت موبایل چین نیز نسبت به ماه گذشته رشد کرده است اما سرعت اینترنت موبایل امارات متحده عربی که ماه گذشته ۸۳.۵۳ مگابیت‌برثانیه بود، در ماه آوریل کاهش یافته است. در نتیجه امارات متحده عربی که ماه گذشته در صدر این فهرست قرار داشت، اکنون سه پله سقوط کرده و در رده چهارم قرار دارد. در رده پنجم نیز هلند قرار دارد. سرعت دانلود این کشور ۷۵.۳۲ مگابیت‌برثانیه اعلام شده است. سرعت اینترنت موبایل این کشور نیز نسبت به ماه گذشته (۷۲.۱۰ مگابیت‌برثانیه) افزایش یافته است.

   متوسط سرعت جهانی دانلود اینترنت ثابت، ۷۴.۷۴ مگابیت‌برثانیه

در ماه گذشته میلادی متوسط سرعت جهانی دانلود اینترنت ثابت ۷۴.۷۴ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت جهانی آپلود ۳۹.۶۲ مگابیت‌برثانیه بوده است. در این فهرست سنگاپور با ارایه اینترنت ثابتی با سرعت دانلود ۱۹۸.۴۶ مگابیت‌برثانیه در رده نخست قرار دارد. این کشور ماه گذشته نیز پرسرعت‌ترین اینترنت ثابت جهان (۱۹۷.۲۶ مگابیت‌بر‌ثانیه) را برای کاربران خود عرضه کرد. پس از آن هنگ‌کنگ با سرعت اینترنت ثابت ۱۷۶.۷۰ مگابیت‌بر‌ثانیه در رده دوم قرار گرفته است. سرعت اینترنت ثابت این کشور ماه مارس ۱۶۸.۹۹ مگابیت‌برثانیه ثبت شده است. موقعیت دو کشور سنگاپور و هنگ‌کنگ در فهرست سرعت اینترنت ثابت کشورها نسبت به ماه قبل هیچ تغییری نکرده است. اما تایلند که ماه مارس اینترنت ثابتی با سرعت ۱۴۹.۹۵ مگابیت‌برثانیه عرضه کرده بود و در رده چهارم قرار داشت، این ماه سرعت اینترنت آن به ۱۵۹.۸۷ مگابیت‌برثانیه رسیده و با یک پله رشد در رده سوم قرار گرفته است.

سوییس نیز در ماه آوریل اینترنت ثابتی با سرعت ۱۵۲.۰۵ مگابیت‌برثانیه ارایه کرده و در رده چهارم این فهرست قرار دارد. موقعیت این کشور در رده بندی نیز نسبت به ماه مارس (۱۴۸.۲۴ مگابیت‌برثانیه) یک پله بهبود یافته است. در رده ۵ این فهرست کشور رومانی با سرعت اینترنت ثابت ۱۵۱.۸۷ مگابیت‌برثانیه قرار دارد. این شاخص ماه گذشته میلادی ۱۵۱.۵۵ مگابیت‌برثانیه بود و به همین دلیل موقعیت رومانی نسبت به ماه مارس دو پله سقوط کرده است.

سرعت اینترنت ثابت ایران ۱۲.۷۲ مگابیت‌برثانیه محاسبه شده است. به این ترتیب ایران در رده ۱۴۱ کشورهای دارای اینترنت ثابت قرار گرفته است. از سوی دیگر سرعت اینترنت ثابت کشور نسبت به ماه گذشته (۱۰.۱۰ مگابیت‌برثانیه) بهبود یافته و ایران از رده ۱۵۳ این فهرست به رده ۱۴۱ رسیده است. با این وجود موقعیت ایران در این فهرست در ماه آوریل همچنان پایین‌تر از ماه ژانویه (رده ۱۲۲) است. از طرفی طی این مدت میانگین سرعت جهانی دریافت محتوا از طریق موبایل ۳۰.۸۹ مگابیت‌برثانیه بوده که از این نظر ایران با سرعت ۲۵.۲۴ مگابیتی پایین‌تر از متوسط جهانی قرار دارد. این میزان نسبت به سه ماه قبل کاهشی ۲.۰۶ مگابیتی را تجربه کرده اما رتبه ایران نسبت به ماه گذشته هفت پله ارتقا پیدا کرده. 

 

ارسال نظر