دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۲۷۲

اقدام جدید دولت امریکا علیه هواوی

به گفته وزیر بازرگانی امریکا، شرکت‌های امریکایی که تراشه می‌سازند برای تامین ذخایر قطعات هواوی باید از دولت امریکا مجوز دریافت کنند. چین اعلام کرده این اقدام را تلافی می‌کند. به گزارش مهر به نقل از تلگراف، جنگ تجاری امریکا و هواوی وارد مرحله جدیدی شده زیرا کاخ سفید محدودیت‌های تازه‌ای بر هواوی تحمیل کرد. از سوی دیگر چین نیز تهدید کرده با اقدامات مشابهی علیه شرکت‌های امریکایی از جمله اپل، تلافی می‌کند. ویلبر راس وزیر بازرگانی امریکا اعلام کرد شرکت‌هایی که از تجهیزات امریکایی برای تامین ذخایر میکروتراشه هواوی استفاده می‌کنند، تحت کنترل بیشتری قرار می‌گیرند. این اقدام برای زمینگیر کردن شرکت چینی انجام می‌شود. چنین دستوری به معنای آن است که پس از ۱۲۰ روز شرکت‌های طراحی و تولید تراشه که محصولات آنها در تجهیزات هواوی به کار می‌رود، باید از دولت امریکا مجوز دریافت کنند. امریکا سلطه مالکیت معنوی خود را یک ابزار مهم برای به چالش کشیدن چین می‌داند. راس هواوی را متهم کرد با دور زدن قوانین نظارتی امریکا، تلاش دارد تا فناوری نیمه‌رسانا را داخل چین تولید کند اما با وجود این همچنان به صنعت امریکا تکیه دارد. پس از انتشار این خبر دولت چین در رسانه رسمی این کشور اعلام کرد، می‌تواند با اقداماتی مشابه اپل، کوالکام و شرکت‌های دیگر را هدف قرار دهد تا محدودیت‌هایی برای آنها وضع یا تحقیقاتی درباره شرکت‌ها انجام شود. به نوشته نشریه گلوبال تایمز (روزنامه انگلیسی زبان چینی) اقدامات مقابله‌ای چین به امریکا یادآوری می‌کند این کشور باید بهای سنگینی برای سرکوب هواوی پرداخت کند. از بهار ۲۰۱۹ میلادی شرکت‌های تراشه‌سازی و تولید نرم‌افزار امریکایی از جمله گوگل از تامین سرویس و کالا برای هواوی منع شده‌اند. امریکا ادعا می‌کند هواوی تهدیدی علیه امنیت ملی است. در نتیجه این اقدام چین تلاش‌های خود برای تولید تراشه در داخل کشورش را افزود. به هرحال این دستور از ۱۲۰ روز دیگر اجرایی می‌شود. طبق آن تولیدکنندگان تراشه از تامین ذخایر هواوی با کمک تجهیزات امریکایی منع نشده‌اند اما برای انجام آن باید مجوز دریافت کنند. شرکت تراشه‌سازی تایوانیTSMC هفته گذشته اعلام کرد یک کارخانه در امریکا می‌سازد. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان ذخایر هواوی است و چنین اقدامی بدان معنا است که TSMC نیز برای ادامه کسب‌وکار خود با هواوی باید از دولت امریکا مجوز دریافت کند.

پایان فروش ویندوز 32 بیتی به شرکت‌های سازنده رایانه

مایکروسافت از متوقف کردن فروش ویندوز 32 بیتی به شرکت‌های سازنده انواع رایانه خبر داده است. البته قرار نیست مشکلی برای کاربران فعلی ویندوزهای 32 بیتی ایجاد شود. به گزارش فارس به نقل از انگجت، ویندوز ۱۰ هم مانند نسخه‌های قبلی این سیستم عامل در دو نسخه ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی عرضه شده و نسخه ۶۳ بیتی قابلیت‌ها و توانمندی‌های بیشتری دارد. اما همزمان با به پایان رسیدن عصر پردازنده‌های ۳۲بیتی، مایکروسافت قصد دارد نسخه ۳۲ بیتی این سیستم عامل را دیگر در اختیار شرکت‌های سازنده رایانه قرار ندهد. این شرکت از سازندگان رایانه در جهان خواسته تا در تولیدات خود تنها از نسخه ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰ استفاده کرده و از نصب نسخه ۳۲ بیتی این سیستم عامل خودداری کنند. در عین حال پشتیبانی از ویندوز ۳۲ بیتی و عرضه وصله‌های امنیتی به‌روزرسان برای آن ادامه می‌یابد. نسخه ۳۲ بیتی ویندوز ۱۰ محدودیت‌های متعددی دارد و از جمله تنها از ۳.۲ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کند و قابلیت‌ها و امکانات امنیتی آن کمتر است.

لزوم کاهش 10 درصدی آب شرب و بهداشتی در اصفهان

معاون بهره‌برداری و توسعه آب، شرکت آبفا اصفهان گفت: عبور از فصل گرم امسال بدون افت فشار یا قطعی آب نیازمند این است که مشترکان دست‌کم ۱۰ لیتر از مصرف سرانه آب در شبانه‌روز را کم کنند. 

ناصر اکبری افزود: آبفا استان اصفهان یک میلیون و ۱۸۰ هزار مشترک دارد که حدود ۸۰۰ هزار از آن، مشترکان خانگی هستند و در صورتی که روزانه هر کدام ۱۰ لیتر از مصرف خود بکاهند روزانه هشت میلیون لیتر صرفه جویی می‌شود، که رقم چشمگیری است.

وی اضافه کرد: مصرف آب از آغاز سال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل به‌طور متوسط ۱۸ درصد بیشتر شده و دلیل این امر شیوع ویروس کرونا و تاکید مسوولان بهداشت و درمان بر شست وشوی مکرر دست‌ها و رعایت بیشتر مسائل بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

اکبری افزود: سرانه مصرف خانگی آب در استان اصفهان در سال 1397، ۱۴۹ لیتر در شبانه روز بود که با افزایش مصرف در اواخر سال 1398 این میزان نیز افزایش یافت و کاهش دست کم ۱۰ لیتر در شبانه روز از این رقم، برای سال جاری ضروری و لازم است.

 

ارسال نظر