تعطیلی شرکت‌های واردکننده پشت سد گمرک

۱۳۹۹/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۹۵۷
تعطیلی شرکت‌های واردکننده پشت سد گمرک

به‌گفته رییس کمیسیون شبکه سازمان نصر، با طولانی شدن روند تست و تایید نمونه تجهیزات آی‌سی‌تی، بسیاری از شرکت‌ها توانایی ماندن پشت سد گمرک و تایید نمونه را ندارند و تعطیل می‌شوند و تجهیزات به جای مبادی رسمی از مبادی غیررسمی و توسط افراد غیرمتخصص وارد می‌شود که این موضوع امنیت را بیشتر به خطر می‌اندازد. 

به گزارش ایسنا، تجهیزات شبکه باید طبق قوانین سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تایید نمونه شود و این تایید نمونه طبق آیین‌نامه‌ای انجام می‌شود که ۱۳ سال پیش تصویب شده است و به همین دلیل کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درخواست تغییراتی در آیین‌نامه داشتند. البته با گذشت چند ماه از این اظهارات، هنوز آیین‌نامه تصویب نشده تا مشخص شود آیا مطابق با نظرات صنف و سازمان نصر است یا همچنان مغایراتی وجود دارد. به همین دلیل اعضای کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) با انتقاد از روند ثبت سفارش واردات کالاهای فناوری اطلاعات توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات (رگولاتوری) و وزارت صمت، خواستار ایجاد بهبود در این روند شدند، زیرا معتقد بودند رگولاتوری ناخواسته به قاچاق کالا، ورود کالای بی‌کیفیت، مشکل سرمایه در گردش و عدم پرداخت عوارض گمرکی دامن زده است. همچنین مقرر شد در اولین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات، این آیین‌نامه مورد بررسی قرار گیرد اما به دلیل شرایط حاکم بر کشور و ورود ویروس کرونا، جلسه سازمان تنظیم با محوریت این موضوع هنوز تشکیل نشده است. البته در این مدت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نامه‌ای به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، خواستار ارایه آمار مربوط به روال تایید نمونه تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات در ۱۳ سال گذشته شد. در این راستا آزاد معروفی، رییس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: «یک بخش حوزه تست و تایید نمونه تجهیزات آی‌سی‌تی در دست سازمان تنظیم مقررات است و یک بخش را هم سازمان تنظیم مقررات به دست سازمان فناوری اطلاعات سپرده است. موضوعات مربوط‌به حوزه امنیت و EMC و سلامت از این جهت که تشعشعات دستگاه صدمه‌ای به مردم نزند، توسط سازمان تنظیم مقررات بررسی می‌شود درباره موضوعات مربوط‌‌به امنیت و سلامت، سازمان تنظیم مقررات در چند ماه گذشته نظراتی داشته که همسو با نظرات سازمان نظام صنفی نبوده و به همین دلیل کمیسیون شبکه سازمان نصر، در این رابطه نظرات خودش را اعلام کرده است. البته در سال ۹۸ مشکلات زیادی در کشور وجود داشت، از سیلاب و زلزله و قطعی اینترنت تا کرونا و به دلیل این موارد هنوز در کمیسیون تنظیم مقررات بررسی نشده است و البته برای ما فرصتی فراهم شد که بتوانیم نظرات خود را تکمیل کنیم.»

    تعویق پروژه‌های ملی و قربانی کردن

زمان و هزینه

رییس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای با بیان اینکه بخشی از بحث امنیت تجهیزات به واحد امنیت سازمان فناوری اطلاعات سپرده شده، افزود: «در این خصوص سازمان نصر با سازمان فناوری اطلاعات جلسات متعددی داشته و به نقطه نظراتی رسیده اما اختلاف نظر هم وجود دارد. ما این روش را نمی‌پسندیم که تجهیزات در ابتدای واردات تست شوند. زیرا از طرفی آزمایشگاه‌های محدودی برای این کار وجود دارد و از طرف دیگر، این اقدامات زمان بسیار طولانی می‌خواهد و ما با این کار، زمان و هزینه را قربانی می‌کنیم و موجب به تعویق افتادن پروژه‌های ملی می‌شویم. البته آنها هم به دلیل اسناد بالادستی خود ناچارند و در مواردی و قوانین و مقررات بر آنها تحمیل می‌شود. درحالی که صدها ساعت کار کارشناسی هم در کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی و هم در سازمان فناوری اطلاعات اتفاق افتاده و آنها هم تمایل دارند قضایا را به سمتی ببرند که منافع ملی کشور در آن گنجانده شده و توازن ایجاد شود.» وی با بیان اینکه وقتی زمان تایید نمونه تجهیزات طولانی شود، ورود کالا از مبادی رسمی به سمت غیررسمی سوق داده می‌شود، افزود: «بسیاری از شرکت‌ها توانایی ماندن پشت سد گمرک و تست و تایید نمونه را ندارند و تعطیل می‌شوند و تجهیزات به جای مبادی قانونی و رسمی از مبادی غیرقانونی و غیررسمی توسط عده‌ای که اصلا متخصص این کار نیستند وارد می‌شود و بدین‌ترتیب امنیت هم بیشتر به خطر می‌افتد. در صورتی که اگر هر کالا را شناسنامه‌دار وارد کنیم و وارد‌کننده‌اش را بشناسیم، می‌توانیم اقدامات لازم ار انجام داده و مشکلات را در داخل کشور برطرف کنیم. این کار نیازمند فرهنگ‌سازی و تعاملات و هماهنگی‌ای داخلی وزارتخانه‌های ما است. ما نیز در حال مذاکره هستیم و پیشنهاداتی را داده‌ایم، البته در این مدت به دلیل کرونا نتوانستیم جلساتمان را ادامه دهیم اما نقطه نظرات خود را اعلام کردیم و امیدواریم عده‌ای از امنیت، استفاده ابزاری نکنند و آن را مستمسک قرار ندهند که منافع شخصی خود را پیش ببرند.»

 

ارسال نظر