آنتن‌های 5G، مظنون‌به شیوع کرونا

۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۸۶۷
آنتن‌های 5G، مظنون‌به شیوع کرونا

در حالی که برخی آنتن‌‌های 5G را مقصر اصلی شیوع کرونا می‌دانند، اما سازمان بهداشت جهانی این ادعاها را رد و اعلام کرد افراد مدعی حساسیت به امواج الکترومغناطیسی آنتن‌های موبایل، از نظر جسمانی، تفاوتی در دریافت و درک این سیگنال‌ها در مقایسه با سایر افراد ندارند. سازمان بهداشت جهانی عقیده دارد این دسته تفکرات ناشی از مشکلات روانی زمینه‌ای بوده و استرس بیش از اندازه، به خاطر خواندن مقالاتی غیرعلمی پیرامون مضرات شبکه 5G مسبب مشکلات جسمانی آنهاست.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، اخبار و نظریه‌های جعلی درباره فناوری نسل پنجم اینترنت موبایل مشکلاتی را به وجود آورده است. طی ماه گذشته در انگلیس ۵۰ مورد آتش زدن عمدی دکل‌های مخابراتی و تجهیزات دیگر ثبت شده است. بر اساس گزارشی که در وب‌سایت فون‌آرنا منتشر شده، ۲۳۰ دانشمند با انتشار بیانیه‌ای نسبت به امواج مخرب اینترنت 5G هشدار دادند، اما در بیانیه آنها به انتشار یک بیماری تنفسی ویروسی از طریق این فناوری اشاره‌ای نشد. با این حال ماجرای آتش زدن دکل‌های 5G در کشورهای اروپایی نشان می‌دهد برخی مردم عقیده دیگری دارند. این افراد امواج الکترومغناطیسی دارای فرکانس بسیار بالای نسل پنجم شبکه موبایل را قادر به شیوع ویروس کرونا می‌دانند. پروفسور مارتین پال در دانشگاه ایالتی واشنگتن در گزارشی به قرارگیری آنتن‌های 5G در شهر ووهان برای اولین مرتبه در سراسر چین اشاره کرد. از طرفی می‌دانیم شهر ووهان، کانون شیوع ویروس کرونای نوظهور محسوب می‌شود. گفتنی است طبق برنامه‌ریزی اولیه دولت چین قرار بود تعداد آنتن‌‌های مخصوص نسل پنجم شبکه موبایل در شهر ووهان، از ۳۱ عدد در انتهای سال ۲۰۱۸ به ۱۰ هزار عدد تا انتهای ۲۰۱۹ برسد. وب‌سایت اسکای‌نیوز طی مقاله‌ای جدید، به عدم صحت تئوری‌های ارتباط‌دهنده آنتن‌های موبایل 5G به شیوع کروناویروس اشاره کرده است. در این گزارش برای اثبات ادعا، به کشورهایی همچون ایران اشاره شد که با وجود نبود دکل‌های مخابراتی مربوط به اینترنت 5G به‌شدت با ویروس کرونا درگیر شده‌اند. در برزیل نیز وضعیت مشابه است، در حالی که در هیچ کجای آن خبری از دکل‌های مخابراتی تحت نسل پنجم شبکه موبایل نیست و تا دو سال آینده نیز برنامه‌ای برای توسعه آنها وجود ندارد.

    نظر سازمان بهداشت جهانی

درباره این تئوری

برخی افرادی که در محل زندگی آنها آنتن‌های 5G قرار گرفته، از احساس جسمانی بد به خاطر آنها گله می‌کنند. با این حال سازمان بهداشت جهانی این نوع ادعاها را رد و اعلام کرد افراد مدعی حساسیت به امواج الکترومغناطیسی آنتن‌های موبایل، از نظر جسمانی، تفاوتی در دریافت و درک این سیگنال‌ها در مقایسه با سایر افراد ندارند. سازمان بهداشت جهانی عقیده دارد این دسته تفکرات ناشی از مشکلات روانی زمینه‌ای بوده و استرس بیش از اندازه، به خاطر خواندن مقالاتی غیرعلمی پیرامون مضرات شبکه 5G مسبب مشکلات جسمانی آنها است. افراد دچار ES یا حساسیت به میدان‌ها و امواج الکتریکی و مغناطیسی، مشکل خود را در قالب حساسیت به نور، افزایش حساسیت‌های پوستی، خستگی و کوفتگی، افزایش فشار خون، سردرد، درد مفاصل، سرگیجه و دیگر علائم توصیف می‌کنند و این‌ علایم همان مشکلاتی هستند که توسط استرس در بدن ما ایجاد می‌شوند. در گزارش اخیر، آنتن‌های 5G مسبب بروز مشکلاتی از قبیل حالت تهوع، ریزش مو و حتی آسیب به مغز استخوان خطاب شده‌اند. حتی اگر این موضوع صحت داشته باشد، مشکلات جسمانی بالا هیچ ارتباطی با کرونا ندارد. بررسی علائم بیماری کووید ۱۹ تا امروز نشان داده تنگی نفس، تب بالا و سرفه‌های خشک اصلی‌ترین نشانه‌های بیمار شدن به وسیله ویروس کرونای جدید محسوب می‌شوند. مسوولان انگلستان تئوری‌های مطر‌ح شده درباره فناوری 5G را پوچ و کاملا بی‌ارزش‌ می‌دانند. حتی وودی هارلسون که کمپین‌هایی را علیه مقابله با گسترش فناوری 5G به دلایل مختلف راه‌انداخته اعتراف کرد هرگز گزارش پروفسور مارتین پال را کامل بررسی نکرده است.

    مبارزه با توسعه آنتن‌های 5G ادامه دارد

در کشور انگلستان، با وجود اعمال شدید محدودیت‌هایی برای تردد و اصرار به مردم برای قرنطینه خانگی و توسعه آنتن‌‌های 5G در قسمت‌های مختلف ادامه دارد. متاسفانه یا خوشبختانه مهندسان مخابرات از قانون قرنطینه خانگی و مرخصی اجباری مستثنی شده‌اند، چرا که توسعه و مراقبت از یک زیرساخت اساسی هر کشور در دست آنها قرار دارد. در گزارش Sky News اعلام شد برخی افراد به وسیله انتشار پست‌های فیس‌بوکی، از بقیه دعوت کردند به کمپین آزار و اذیت مهندسان مخابرات بپیوندند. آنها ضمن انتشار این نوع پست‌ها، از رفتار افرادی که به تخریب آنتن‌‌های 5G پرداختند، تشکر کردند. همچنین چندی پیش توییتر اعلام کرد پیام‌های مشوق تخریب زیربنای اینترنت 5G و اخبار جعلی و نظریه‌های توطئه درباره ارتباط نسل پنجم اینترنت بی‌سیم و ویروس کرونا را حذف می‌کند. طبق قوانین جدید هرگونه توییتی که حاوی اطلاعات تاییدنشده باشد و مردم را تشویق به فعالیت‌های مخربی کند که به زیربنای اینترنت 5G خسارت برساند، حذف خواهد شد. البته قوانین جدید تمام توییت‌های حاوی اطلاعات جعلی اینترنت 5G را شامل نمی‌شود. این پلتفرم اعلام کرده مشغول دسته‌بندی ادعاهای جعلی «تشویق مردم به انجام اقدامی» یا «تشویق به تخریب اموال عمومی» است، مانند «اینترنت 5G باعث ابتلا به ویروس کرونا می‌شود - دکل‌های مخابراتی در محله‌تان را خراب کنید»

هر زمان که یک فناوری جدید ظهور می‌کند، افرادی آن را به بروز مشکلات جسمانی ارتباط داده و تکنولوژی جدید را برای سلامتی خطرناک قلمداد می‌کنند. اگرچه ویروس کرونا از شهری که چین آن را برای آزمایش فناوری 5G انتخاب کرد آغاز شد، اما شبیه به تئوری ارتباط گوشی‌های هوشمند با ایجاد تومورهای مغزی، شواهدی برای ارتباط دادن ویروس کرونا با نسل جدید شبکه موبایل وجود ندارد. فناوری 5G نسل بعدی شبکه موبایل است و انتظار می‌رود سرعت دریافت داده بر بستر آن، در مقایسه با 4G نزدیک به ۱۰ برابر افزایش پیدا کند. در این شرایط دانلود یک فیلم سینمایی کامل با رزولوشن اچ‌دی به جای چند دقیقه، چند ثانیه زمان خواهد برد. در نسل پنجم شبکه موبایل، برخلاف تفاوت 4G با 3G، همه تغییرات منتهی به افزایش سرعت دریافت و ارسال داده نیست؛ فناوری 5G زندگی ما را متحول کرده و سبب پیدایش صنایع و تجارت‌های جدیدی خواهد شد. به عنوان نمونه‌ای از بیزینس‌هایی که به لطف 4G شکوفا شد باید به شرکت‌های اوبر و لیفت اشاره کرد. ارزش کنونی آنها اکنون چند میلیارد دلار است.

 

ارسال نظر