دنیای فناوری

۱۳۹۹/۰۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۷۷۴

سرقت اطلاعات کاربران گوشی‌های شیائومی 

تازه‌ترین گزارش‌های منتشرشده حاکی از آن است که شیائومی بدون کسب اجازه از کاربران گوشی‌های این برند چینی تمامی اطلاعات مرورگر وب آنها را جمع‌آوری کرده است. به گزارش ایسنا به نقل از جی‌اس‌ام‌آرنا، شیائومی یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌‌ترین شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در جهان است و توانسته در سال‌های اخیر در بسیاری از بازارهای موبایل در کشورهای مختلف سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دهد اما به‌تازگی گرفتار دردسر بزرگی شده، زیرا گفته می‌شود این شرکت چینی با دور زدن بسیاری از مسائل امنیتی و حفاظت از حریم خصوصی کاربران، بخش زیادی از اطلاعات مرورگر وب آنها در کنار داده‌هایی از سیستم عامل و تنظیمات گوشی کاربران را به‌طور مخفیانه رصد و جمع‌آوری می‌کرده است. طبق دیگر گزارش‌هایی که توسط مجله فوربس منتشر شده است، گوشی‌های برند شیائومی بدون کسب اجازه از کاربران و به‌طور مخفیانه توسط این شرکت رصد شده و اطلاعات مربوط به کاربران به سرورهایی که توسط شرکت چینی علی بابا میزبانی می‌شوند و شیائومی آنها را اجاره کرده، فرستاده شده‌اند. سرقت اطلاعات کاربران حتی در حالت خصوصی مرورگر و جست‌وجوی کاربران گوشی‌های شیائومی نیز ادامه دارد و این بدان معناست که تمامی وب‌سایت‌ها و کلمات جست‌وجوشده در موتورهای جست‌وجوی خصوصی توسط کاربر نیز جمع‌آوری شده و پس از فشرده‌سازی در قالب پکیج‌هایی به سرورهای این کمپانی در کشور سنگاپور، چین و روسیه فرستاده می‌شود. این در حالی است که شرکت شیائومی مشکلات امنیتی و حریم خصوصی مطرح‌شده در فضای مجازی را به‌کلی تکذیب کرده و سخنگوی آن در این خصوص خاطرنشان کرده است که تمامی این اطلاعات در زمان ارسال رمزگذاری می‌شوند تا به‌طور کامل از حریم خصوصی کاربران حفاظت شود.

کاربران اپل نیوز از ۱۲۵ میلیون نفر عبور کرد 

تیم کوک، مدیرعامل اپل، طی ارایه گزارش مالی سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به سهامداران از عبور کاربران فعال ماهانه اپل نیوز از مرز ۱۲۵ میلیون نفر خبر داد. به گزارش زومیت از تک‌کرانچ، کمتر کسی فکر می‌کرد که شیوع بیماری کرونا به این صورت در نحوه زندگی مردم دنیا تأثیر بگذارد. بسیاری از مردم دست به خودقرنطینگی زده‌اند تا آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ کاهش یابد. کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک نیز از کارکنان خود خواسته‌اند فعالیتشان را به‌صورت دورکاری ادامه دهند تا جانشان به خطر نیفتد. شرایط پیش‌آمده سبب‌شده است که توجه مردم به اخبار بیشتر شود و گویا اپل نیز این موضوع را تصدیق می‌کند. هر روز اخبار مختلفی از بیماری کرونا و وضعیت آن در کشورهای مختلف منتشر می‌شود. گویا بسیاری از کاربران اپل نیز اخبار را از طریق اپلیکیشن اپل نیوز دنبال می‌کنند. این آمار را تیم کوک طی کنفرانس گزارش مالی سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۰ منتشر کرده است. طبق گفته تیم کوک، آمار کاربران فعال ماهانه اپلیکیشن اپل نیوز از مرز ۱۲۵ میلیون نفر عبور کرده است. در گزارش‌های تیم کوک گفته شد که درآمد به دست‌آمده از فروش محصولات در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۰ نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته کاهش یافته است؛ اما شاهد رشد درآمد حاصل از سرویس‌های خدماتی بوده‌اند. درآمد حاصل از ارایه سرویس‌های مختلف اپل در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۰ رقمی بالغ بر 13.35 میلیارد دلار اعلام شده که نسبت به همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۹ با رشدی 1.9میلیارد دلاری همراه بوده است. اپل سال گذشته از نسخه‌ پولی اپل نیوز به‌نام اپل نیوز پلاس رونمایی کرد که درواقع امکان دسترسی کاربران را به سایت‌ها و مجله‌های حق اشتراکی می‌دهد.

کاهش ۲۲ درصدی فروش گوشی در چین 

فروش گوشی در چین در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۲۲ درصد نسبت به سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ کاهش داشته است. به گزارش دیجیاتو به نقل از جی‌اس‌ام آرنا، همه‌گیری کووید ۱۹ علت اصلی تقاضای پایین بوده چرا که صادرات گوشی‌ها تنها در ماه فوریه، ۳۵ درصد نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل کاهش داشته است. در عین حال سهم فروش اینترنتی۵۰ درصد افزایش داشته که رشد ۳۳ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. هواوی تنها شرکتی است که با وجود بحران کرونا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰، افزایش فروش شش درصدی را تجربه کرده است. فروش اپل در این بازه تنها یک درصد کاهش داشته اما شرکت‌های ویوو، اوپو و شیائومی به ترتیب کاهش فروش چشمگیر ۲۷، ۳۰ و ۳۵ درصدی را تجربه کرده‌اند. هواوی به تنهایی ۳۹ درصد از سهم فروش گوشی‌ها در سه ماهه اول ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده است. سهم شرکت‌های ویوو، اوپو، اپل، شیائومی و شرکت‌های دیگر از فروش گوشی‌ها در بازه یادشده در مجموع ۶۱ درصد بوده است. آیفون ۱۱ پرفروش‌ترین گوشی ماه‌های ژانویه تا فوریه ۲۰۲۰ بوده و توانسته برای هفتمین ماه متوالی جایگاه خود را حفظ کند. در مجموع صادرات گوشی‌های 5G نسبت به سال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش داشته و آنها ۱۵ درصد از کل تلفن‌های هوشمند را تشکیل می‌دهند. بیش از نیمی از گوشی‌های 5G صادرشده در سه ماهه نخست امسال، ساخت هواوی بوده‌اند. اوپو، ویوو و شیائومی دیگر شرکت‌های پیشرو در زمینه ساخت گوشی‌های 5G بوده‌اند. موسسه تحقیقاتی Counterpoint Researchپیش‌بینی کرده که گوشی‌های 5G تا پایان سه ماهه چهارم سال جاری میلادی، ۴۰ درصد از بازار را به خود اختصاص دهند.

مجلس امریکا جف بزوس را احضار کرد

کمیته قضایی مجلس امریکا از جف بزوس خواسته به‌طور داوطلبانه به سوالاتی درباره فرایندهای آنتی‌تراست (ضدانحصار) شرکت آمازون پاسخ دهد. به گزارش مهر به نقل از پرس اسوسیشن، سیاستمداران امریکایی که مشغول تحقیق درباره سلطه شرکت‌های بزرگ فناوری بر بازار هستند، از جف بزوس (مدیر ارشد اجرایی آمازون) خواسته‌اند تا شواهدی درباره بیانیه‌های گمراه‌کننده شرکت درباره عملکرد رقابتی خود ارایه کند. کمیته قضایی مجلس امریکا در نامه‌ای به بزوس او را تهدید کرده در صورتی که به‌طور داوطلبانه در مجلس حاضر نشود و به سوالات پاسخ ندهد، با احضاریه قانونی او را مجبور به این کار می‌کنند. این نامه مربوط به گزارشی است که طی آن فاش شد آمازون از اطلاعات کالاها و تراکنش‌های فروشندگان در پلتفرم خود استفاده می‌کند تا محصولات مشابه و رقابتی را بسازد. البته در جولای ۲۰۱۹ میلادی یکی از مدیران ارشد آمازون در جلسه استماع یکی از کمیته‌های مجلس امریکا این اقدام را انکار کرد و گفت این خلاف سیاست‌های رسمی شرکت است. در نامه کمیته قضایی مجلس به جف بزوس آمده است: «اگر این اخبار صحت داشته باشد، بیانیه آمازون در برابر نمایندگان مجلس گمراه‌کننده و از لحاظ قانونی شهادت دروغ بوده است. هرچند ما از شما انتظار داریم تا به‌طور داوطلبانه شهادت دهید، اما در صورت لزوم حق اتکا به فرایندهای اجباری را داریم.» کمیته قضایی آنتی‌تراست (ضدانحصار) مجلس امریکا به رهبری دیوید سیسیلین مشغول تحقیقاتی گسترده درباره شرکت‌های فناوری بزرگ و تاثیر آنها بر رقابت و مصرف‌کننده است. این تحقیق به‌طور کلی روی شرکت‌های گوگل، فیس‌بوک، آمازون و اپل تمرکز کرده است.

کاهش سود آمازون باوجود افزایش سفارشات دریافتی

اگرچه به علت شیوع ویروس کرونا خرید از آمازون افزایش یافته، اما افزایش هزینه‌های عملیاتی و حمل و نقل کالا سود این شرکت را کمتر کرده است. به گزارش مهر به نقل از آسین‌ایج، در شرایطی که بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند سود شرکت آمازون به‌علت افزایش شدید خرید آنلاین پس از خانه‌نشینی مردم بر اثر کرونا سر به فلک بکشد، اما واقعیت این است که درآمد خالص آمازون در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ برابر با ۲.۵۴ میلیارد دلار بوده است. این رقم نسبت به درآمد سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ که ۳.۵۶ میلیارد دلار بوده کاهشی قابل توجه نشان می‌دهد. آمازون اعلام کرده هزینه‌های حمل‌ونقل به‌علت شیوع کرونا رشد چشمگیری داشته و همین مساله سود خالص آمازون را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد کاهش داده است. اعلام این خبر باعث کاهش ۵ درصدی ارزش سهام آمازون نیز شده است. جف بزوس مدیرعامل آمازون چندی قبل گفته بود هزینه‌های عملیاتی و لجستیکی این شرکت بعد از شیوع ویروس کرونا حدود ۴ میلیارد دلار افزایش یافته است. افزایش حقوق پرداختی به کارمندان به‌علت اضافه‌کاری، بیشتر شدن هزینه‌های داخلی به‌علت خرید ماسک، مواد ضدعفونی و تمهیدات امنیتی و ضرورت ضدعفونی کردن مکرر انبارهای آمازون از جمله دیگر دلایل بیشتر شدن هزینه‌های آمازون اعلام شده است. آمازون همچنین برای تحویل به‌موقع سفارش‌های دریافتی قصد دارد ۱۷۵ هزار کارگر جدید استخدام کند و به آنها به ازای هر ساعت کار اضافی دو دلار بیشتر بپردازد که این هم هزینه‌های بیشتری به آمازون تحمیل می‌کند.

 

ارسال نظر