چالش خدمات نامطلوب اینترنتی

۱۳۹۹/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۵۹۰
چالش خدمات نامطلوب اینترنتی

گروه دانش و فن|

درصورت مشاهده عدم تطبیق سرعت فروخته‌شده و سرعت دریافتی، حجم خریداری‌شده و حجم دریافتی همچنین رعایت نکردن تعرفه‌های ترجیحی برای سایت‌های داخلی و پیام‌رسان‌های بومی از سوی اپراتورها، می‌توانید موضوع را در سامانه ثبت و پاسخگویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ثبت کنید. حضور در منازل به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کشور، به افزایش استفاده از اینترنت برای فعالیت‌های مختلف از جمله دورکاری کارمندان و برگزاری کلاس‌های آموزشی آنلاین و پرداختن به فعالیت‌های اینترنت اوقات فراغت منجر شد. از طرفی ارایه اینترنت رایگان ۱۰۰ گیگابایتی برای اینترنت ثابت هم استفاده از اینترنت را افزایش داده که در مواردی منجر به افت کیفیت و نارضایتی کاربران شد. سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ به منظور افزایش رضایت کاربران و رسیدگی به شکایت‌های مردمی در حوزه‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل تلفن ثابت، اینترنت، تلفن همراه، خدمات پستی، تشعشعات و دفاتر پیشخوان راه‌اندازی شده است. کاربران سرویس‌های ارتباطی، فناوری اطلاعات و پستی می‌توانند با مراجعه به سایت

 195.cra.ir یا تماس با تلفن گویای ۱۹۵ شکایت‌های خود را از سرویس‌های مختلف حوزه ICT ثبت و پیگیری کنند. 

همچنین با راه‌اندازی سامانه نت‌سنج پلاس هر ایرانی در هر مکانی می‌تواند ببیند که چه شرکت‌هایی خدماتشان ارایه می‌شود؟ کیفیت پوشش چیست؟ میزان سرعتی که می‌تواند دریافت کند چقدر است؟ شکایات مردم در آن منطقه چه بوده است؟ و اندازه‌گیری‌های کیفی چه می‌گوید؟ همچنین علاوه بر اطلاعات رگولاتوری، نظراتی که کاربران منعکس می‌کنند هم در این سامانه وجود دارد و هر یک از کاربران در هر نقطه از کشور می‌توانند انتخاب کنند که کدام اپراتور چه سرویسی می‌دهد و از نظرات سایر مردم هم مطلع شوند.

   فناوری ADSL  ارزان اما نه چندان پرسرعت

فناوریADSL در سال‌های اخیر بخش عمده‌ای از بار عرضه اینترنت ثابت در ایران را به دوش کشیده و همچنان هم به عنوان یکی از راه‌های ارزان و کم‌دردسر اما نسبتا کند استفاده از اینترنت در کشور به شمار می‌رود. اما به مرور تکنولوژی‌های دیگر از جمله VDSL با ADSL قدیمی جایگزین می‌شوند. وزارت ارتباطات نیز اعلام کرده که می‌خواهد VDSL را به دست کاربران بیشتری در کشور برساند تا کاربران اینترنت خانگی هم بتوانند از فناوری جدیدتری بهره‌مند شوند و شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی هم مشغول به کار شدند تا در تهران و قم این خدمت را به بخشی از مشترکان خود ارایه دهند؛ نوعی از فناوری که شاید امسال و شاید هم در سال‌های پیش رو در اختیار کاربران ایرانی بیشتری قرار بگیرد. اما اساسا تفاوت‌های VDSL با ADSL چیست و مزایا و معایب آن کدامند؟

خطوط تلفن سنتی تنها بر یک زوج سیم مسی مبتنی هستند. سیم‌های مسی ظرفیت بالایی برای انتقال دارند و می‌توانند حامل داده‌هایی بسیار فراتر از صوت باشند. فناوری DSL از ظرفیت اضافه خطوط تلفن برای انتقال داده‌های دیجیتال (همزمان با امکان انتقال صوت) بهره می‌برد. با این حال محدود شدن فرکانس‌ها در سیم‌های تلفن یک مزیت مهم دارد. کابل‌های تلفن که از کنار هم رد می‌شوند به دلیل فرکانس پایین هیچ‌گونه نویزی برای هم ایجاد نمی‌کنند. اما تجهیزات مدرنی که به جای ارسال داده‌های آنالوگ، اطلاعات را به شکل دیجیتالی ارسال می‌کنند می‌توانند به‌خوبی از ظرفیت خطوط تلفن استفاده کنند و DSL یکی از روش‌ها برای ارسال داده‌های دیجیتال روی خطوط سنتی تلفن است. سرعت انتقال داده‌ها با استفاده از پروتکل DSL بسته به استانداردهای مختلف می‌تواند از چند کیلوبیت تا چند صد مگابیت متفاوت باشد و البته شرایط مختلفی از جمله کیفیت کابل، کیفیت اینترنت ارایه شده از سوی ISP و مهم‌تر از همه فاصله مشترک تا تجهیزات مخابراتی می‌تواند در کیفیت اینترنت و سرعت تأثیر داشته بگذارد. فناوری‌های مبتنی بر DSL به افزایش فاصله حساس هستند و هر چه فاصله بین کاربر و مرکز خدمات اینترنت بیشتر شود، نرخ ارسال و دریافت اطلاعات دیجیتال کند‌تر می‌شود. به همین دلیل است که تکنولوژی‌های مبتنی بر DSL به فاصله کاربر از مرکز مخابراتی حساس هستند و به‌طور معمول نمی‌توان از آنها در فواصل دور استفاده کرد. مزایای ADSL نسبت به روش قدیمی‌تر Dial Up شامل اشغال نشدن خط تلفن در زمان استفاده از اینترنت، اتصال دایمی به اینترنت و نصب و برقراری ارتباط ساده است. با این حال ADSL نسبت به افزایش طول کابل از مرکز مخابرات تا سمت کاربر حساس است و با افزایش فاصله، کیفیت خدمات افت می‌کند. 

   امکان افزایش سرعت اینترنت با ارتقا به VDSL 

در نهایت سوالی که مطرح می‌شود این است که ارتقا ADSL به VDSL تا چه اندازه سرعت اینترنت کاربران را افزایش می‌دهد؟ در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های مخابراتی در حال جایگزین کردن کابل‌های مسی با فیبر نوری هستند و همین موضوع می‌تواند به ارایه سرویس‌های VDSL  کمک کند؛ چرا که شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت، خطوط پرسرعت را از طریق فیبر نوری به کابینت انشعاب خط مشترکان در هر محله شهر می‌رسانند و پس از آن در فاصله کوتاهی از مشترک، اینترنت VDSL از طریق کابل مسی تلفن، به کاربر تحویل داده می‌شود. احتمال دارد سرعت برخی از کاربران به میزان وعده‌داده‌شده افزایش پیدا کند و از سوی دیگر برخی ناامید شوند. اگر کندی اینترنت به تعرفه‌های کم‌سرعت اینترنت ADSL از سوی ISP(شرکت ارایه‌دهنده سرویس اینترنت) مرتبط باشد، با ارتقا به VDSL احتمالاً می‌توان به سرعت بالاتری دست یافت؛ اما به شرطی که زیر‌ساختی که در پشت آن قرار دارد هم به پهنای باند کافی برای سرویس دادن به کاربران VDSL پرسرعت‌‌تر را داشته باشد. علاوه بر این مشکلات دیگری نظیر کابل‌های معیوب داخل ساختمان‌های قدیمی یا نزدیک بودن کابل‌های تلفن به برق و مواردی از این قبیل می‌تواند کیفیت اینترنت را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد و در این صورت حتی با ارتقا به VDSL هم سرعت بیشتری نصیبتان نشود. اما پیمان قره‌داغی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری روز گذشته با اشاره به تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی‌بر حفظ حقوق مشترکان به عنوان مهم‌ترین اولویت رگولاتوری اظهار کرد: «با توجه به شکایت‌های دریافتی، یک تیم ویژه برای بررسی موضوع در رگولاتوری تشکیل شده است. شکایت‌های اخیر مربوط به تخلف اپراتورها درباره ارایه نشدن کامل خدمات خریداری‌شده که در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ درج شده‌‌اند با دقت بررسی و در کمترین زمان پاسخ داده می‌شود.» وی همچنین خاطرنشان کرد: «از مشترکین درخواست می‌کنیم درصورت مشاهده عدم تطبیق سرعت فروخته‌شده و سرعت دریافتی، حجم خریداری‌شده و حجم دریافتی همچنین رعایت نکردن تعرفه‌های ترجیحی برای سایت‌های داخلی و پیام‌رسان‌های بومی از سوی اپراتورها، موضوع را به‌طور سریع در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات با آدرس 195.cra.ir ثبت کنند. همچنین مشترکان علاوه‌بر مراجعه به این سامانه می‌توانند برای اعلام شکایت خود با شماره ۱۹۵ تماس بگیرند.»

 

ارسال نظر