دنیای فناوری

۱۳۹۸/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۳۷۱

تکذیب اتهام دخالت چین

در حمله سایبری به اکوئیفاکس چین اتهامات وارده بر دخالت افسران نظامی خود در حمله سایبری اکوئیفاکس امریکا در سال ۲۰۱۷ را رد کرد. به گزارش ایسنا، سال ۲۰۱۷ میلادی بود که شرکت اکوئیفاکس، به عنوان یکی از سه آژانس برتر که در رابطه با اعتبار مصرف‌کنندگان در امریکا گزارش می‌دهد، اعلام کرد که هکرها به اطلاعات مالی و خصوصی ۱۴۳ میلیون از مشتریان امریکایی دسترسی پیدا کرده‌اند. با انتشار این خبر مشتریان و کاربران این شرکت از سوءاستفاده از اطلاعات آنها اظهار نگرانی کردند و خواستار پیگیری مقامات مربوطه و مدیران مسوول شدند. حالا با گذشت بیش از دو سال، ایالات متحده امریکا چهار نفر از افسران نظامی چین را به جرم دخالت و همدستی با هکرهای حمله سایبری اکوئیفاکس متهم کرده است. این حمله سایبری در سال ۲۰۱۷ که بدون شک یکی از بزرگ‌ترین حملات سایبری در جهان شناخته می‌شود، منجربه افشای اطلاعات خصوصی، مالی و محرمان بالغ بر ۱۴۷ میلیون کاربر امریکایی شد و سهام این شرکت مالی بزرگ را به‌شدت تحت تاثیر قرار داد. علاوه بر شهروندان امریکایی، خیل عظیمی از کاربران انگلیسی و کانادایی نیز در این شرکت بزرگ عضویت داشتند که تحت تاثیر این افشای اطلاعاتی قرار گرفتند. بر اساس گزارش BBC، چین دست داشتن این چهار نفر از افسران نظامی در حمله سایبری به شرکت اکوئیفاکس امریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی را به کلی رد و تکذیب کرده است. هنوز اطلاعات و جزییات بیشتری از این چهار نفر از افسران نظامی چین منتشر نشده است ولی به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، بعید به نظر می‌رسد که این اتهام بدون اسناد و مدارک دقیق دال بر همدستی با مجرمان سایبری حمله به اکوئیفاکس، آنها را به دادگاه محاکمه در امریکا بکشاند. شرکت اکوئیفاکس که در ایالت آتلانتا مستقر است، از نظر بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، یک هدف بالقوه برای هکرها و مجرمان سایبری به شمار می‌‌رود چراکه اطلاعات بسیاری از افراد نظیر اقساط پرداخت‌شده، اطلاعات مربوط به وام‌ها، کارت‌های اعتباری بانکی، قبوض پرداخت‌شده و به‌طور کلی تمامی سوابق مالی افراد را شامل می‌شود. بدین‌ترتیب هکرها با نفوذ و دسترسی به این شرکت‌ها و آژانس‌ها می‌توانند به اطلاعات ارزشمند بسیاری از مردم دست یابند. هکرها همچنین به اسامی افراد، آدرس و تاریخ تولد این افراد دسترسی داشتند.

کاهش ۵۰ درصدی فروش گوشی در چین به خاطر کرونا

تحقیقات نشان می‌دهد تعطیلی فروشگاه‌ها و تأخیر در عرضه محصولات در پی شیوع ویروس کرونا، فروش گوشی‌ها در چین را در سه ماه نخست سال جاری میلادی تا 50 درصد کاهش خواهد داد. به گزارش دیجیاتو، شرکت تحقیقاتی Canalys در مصاحبه‌ای با رویترز گفت که تعطیلی کارخانه‌ها و خرده‌فروشی‌های شرکت‌های مختلف از جمله اپل، فروش تلفن‌های هوشمند را کاهش داده و عرضه محصولات در سه ماهه نخست سال جاری میلادی را با تأخیر مواجه خواهد کرد. در بخشی از این گزارش آماده است: «از آنجا که برگزاری رویدادهای عمومی بزرگ در چین ممنوع است، عرضه محصولات لغو شده یا با تأخیر مواجه خواهد شد. تغییر تاریخ عرضه محصولات در چین توسط فروشندگان زمانبر بوده و احتمالاً به کاهش فروش گوشی‌های 5G منجر می‌شود.» اپل آیفون 12 را اواخر سال جاری میلادی رونمایی خواهد کرد ولی شرکت‌هایی مثل هواوی امیدوار بودند با تکیه بر راه‌اندازی اینترنت 5G در چین، فروش محصولات خود را در سه ماهه اول سال 2020 افزایش دهند. تمام دفاتر و فروشگاه‌های اپل در چین از حدوداً یک هفته قبل تاکنون به خاطر شیوع ویروس کرونا تعطیل شده‌اند. شیوع ویروس کرونا خطوط تولید کارخانه شهر ژنگژو شرکت فاکسکان (مهم‌ترین کارخانه تولید آیفون 11 و آیفون 9) را نیز به تعطیلی کشانده است. قرار بود خطوط تولید این کارخانه یک هفته قبل مجدداً فعالیت خود را آغاز کنند ولی بحران کرونا تعطیلی کارخانه را حداقل یک هفته دیگر تمدید کرد. گزارشات متعدد حاکی از آن است که تعطیلی‌ها بر روند تولید محصولات اپل تأثیر منفی گذاشته و به کاهش محصولات و افزایش مدت زمان ارسال آنها در آینده نزدیک منجر خواهد شد. شیوع ویروس کرونا عرضه محصولاتی همچون ایرپاد و ایرپاد پرو را با مشکل مواجه کرده و پیش‌بینی می‌شود تاریخ عرضه آیفون 9 را نیز تا ماه آینده میلادی عقب بیندازد.

افشای اطلاعات 6.5 میلیون صهیونیست در وب

حزب لیکود رژیم صهیونیستی به دلیل یک اشتباه فنی موجب افشای اطلاعات خصوصی تمامی افراد ثبت‌نام‌کرده برای انتخابات و واجد صلاحیت رای دادن شده است. به گزارش فارس، حزب لیکود که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی عضو آن است، کل اطلاعات افراد ثبت‌نام‌کرده برای رای دادن را به یک اپلیکیشن مدیریت رای دهی به نام الکترو ارسال کرده است. اما نقص امنیتی این برنامه باعث شده داده‌های یادشده چندین روز بدون حفاظت خاصی از طریق اینترنت در دسترس باشند. کاربران تنها با استفاده از مرورگر اینترنتی و بدون نیاز به هیچ گونه ابزار یا تخصصی می‌توانستند به این اطلاعات دسترسی پیداکنند. مجموعه اطلاعات شخصی یادشده مانند اسامی، آدرس کاربران و شماره‌های تامین اجتماعی از جمله داده‌های افشاشده کاربران است. این اطلاعات مربوط به 6.5 میلیون اسراییلی است و حتی شامل اطلاعات خصوصی نتانیاهو و سیاستمداران برجسته صهیونیست نیز می‌شود.

 

ارسال نظر