روایتی از شکست «ظفر»

۱۳۹۸/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۳۷۰
روایتی از شکست «ظفر»

ظفر در مدار قرار نگرفت. سرعت این ماهواره به ۷۴۰۰ کیلومتر نرسید و روی عدد ۶۵۳۳ متوقف شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به دلایل نرسیدن ماهواره «ظفر۱» به مدار از پرتاب ماهواره «ظفر ۲» در خردادماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری‌جهرمی پس از مراسم پرتاب ماهواره ظفر با اشاره به جزییات این پرتاب گفت: «ماهواره ظفر به مدار ۵۴۰ کیلومتری رسید؛ ولی از آنجایی که برای قرار گرفتن ماهواره در مدار نیاز است که به سرعت 7400 کیلومتری برسد، ماهواره‌بر به این سرعت لازم نرسید. در پرتاب ماهواره «پیام» دلیل ناموفق بودن آن مدار الکترونیک بوده است؛ ولی در ماهواره ظفر اشکال از موتور ماهواره‌بر بوده است. این امر موجب شد که ماهواره دچار افت سرعت شود و در نتیجه در مدار قرار نگیرد و سقوط کرد.» وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه این ماهواره در دو نسخه «ظفر ۱» و «ظفر ۲» طراحی و ساخته شده است، خاطرنشان کرد: «ماهواره «ظفر ۲» خردادماه سال آینده پرتاب خواهد شد.» به گفته وی، در پرتاب ماهواره «ظفر ۱» در ثانیه ۴۰۰ ماهواره‌بر شتاب لازم را نداشت و ماهواره با افت شتاب مواجه شد و نتوانست به سرعت لازم برسد.

ساخت ماهواره ظفر حدود شش سال قبل در دانشگاه علم و صنعت آغاز شد. نتیجه تلاش چند ساله دانشمندان حوزه فضایی در نهایت به ساخت ماهواره ظفر ۱ و ۲ ختم شد. از کاربردهایی که برای ماهواره ظفر در نظر گرفته شده می‌توان به تهیه نقشه کاربری اراضی، تهیه نقشه پایه، تهیه نقشه پایش توسعه شهری، تهیه نقشه مرز پهنه‌های کشاورزی، تهیه نقشه پایش تغییرات در عرصه‌های طبیعی و جنگلی، تهیه نقشه پهنه‌بندی و پایش تغییرات دریاچه‌های دایمی و فصلی، شناسایی مناطق تخریب‌ شده بعد از بحران در نواحی شهری، به‌روز‌رسانی نقشه‌های ساختاری

(شناسایی گسل‌ها و چین‌ها) اشاره کرد. ماهواره‌‌بر سیمرغ که ظفر با آن پرتاب شد، گام نخست ایران برای انتقال ماهواره‎ها در مدار برگشت‌ناپذیر بیش از ۱۰۰۰ کیلومتری از سطح زمین است. سیمرغ قادر است ماهواره‌هایی تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد.

 

ارسال نظر