اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۲۹۴

حمله هکری ادامه‌دار شد

هکرهای اجاره‌ای، روز گذشته گسترده‌ترین حمله تجربه شده در تاریخ ایران را علیه زیرساخت‌های کشور اجرا کردند که به گفته مسوولان شرکت ارتباطات زیرساخت ایران، پیش از این نظیر نداشته است. به گزارش ایسنا، از قبل از ساعت ۱۲ روز شنبه، اینترنت در کشور دچار اختلال شد، به خصوص اینترنت بین‌الملل و بیشترین اختلال مربوط به اپراتورهای ثابت بود. در این باره حمید فتاحی، ‌‌معاون وزیر ارتباطات و رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، در پستی در توییتر اعلام کرد که «هکرهای اجاره‌ای، (شنبه) گسترده‌ترین حمله تجربه‌شده در تاریخ ایران را علیه زیرساخت‌های کشور اجرا کردند. میلیون‌ها مبدا، میلیون‌ها مقصد را هدف گرفته‌اند و با حمله SYN flood با نرخ ۱۸۰ میلیون PPS به دنبال اختلال سراسری در شبکه اینترنت ایران هستند. حمله دفع‌شده و دارند به دیوار می‌خورند.» فتاحی همچنین خاطرنشان کرد: «شاهد یک حمله سازمان یافته با حجم گسترده به زیرساخت ارتباطی کشور بودیم که این حمله مشتمل بر میلیون‌ها مبدا بود که به سمت شبکه کشور در حال اجرا بودند. از همان ابتدا، حمله شناسایی و توسط سامانه دفاعی زیرساخت کشور دفع شد. براساس آمار و اطلاعات این حمله قبلا نظیر نداشته و این سطح از گستردگی برای اولین‌بار در زیرساخت کشور اتفاق افتاده است.» البته سجاد بنابی، نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت نیز روز شنبه در واکنش به این حملات اعلام کرد که «به‌دلیل حمله منع سرویس توزیع‌شده، اینترنت برخی اپراتورهای همراه و ثابت برای مدت یک ساعت با اختلال مواجه شد.» حمله منع سرویس توزیع‌شده (DDoS) به حملاتی گفته می‌شود که نفوذگر با ارسال درخواست‌های بسیار به یک سرور یا کامپیوتر، باعث استفاده بیش از حد از منابع آن مانند پردازنده سرور، بانک اطلاعاتی و پهنای باند می‌شود، به‌صورتی‌که سرور مجازی یا اختصاصی میزبان سایت دچار کندی شده که به دلیل حجم بالای پردازش سیستم دچار وقفه و اختلال یا حتی قطعی کامل و از دسترس خارج شود. همچنین دژفا مجموعه‌ای از سامانه‌ها است که برای رصد وضعیت تهدیدات و افزایش توان مقابله با آسیب‌ها در فضای سایبری کشور توسط مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای کشور که نقش cert ملی ایران را بر عهده دارد راه‌اندازی شده و در دست توسعه است و بخشی از امکانات دژفا به مقابله با حملات منع سرویس توزیع‌شده اختصاص یافته است.

ارایه طرح پایش خسارات سیل با استفاده از فناوری فضایی

رییس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: «طرح پایش و ارزیابی خسارات ناشی از سیل با داده‌های فضایی به عنوان طرح منتخب در اتحادیه جهانی فضا ارایه می‌شود.» به گزارش مهر، حسین صمیمی در توئیتر با اشاره به تاثیر دانش فضایی در زندگی مردم نوشت: «طرح ایران برای پایش و ارزیابی خسارات ناشی از سیل از طریق داده‌های فضایی، به عنوان طرح منتخب در اتحادیه جهانی فضا (کوپوس) ارایه می‌شود. سال پیش این سامانه باعث ۲۳ هزار میلیارد صرفه‌جویی در پرداخت خسارات نابه‌حق شد. در همین حال پژوهشگاه فضایی ایران نیز اعلام کرد خدمات فضاپایه «پایش سیل و تخمین خسارات آن در کشاورزی با استفاده از سنجش از دور» مبتنی بر مطالعه مورد سیل ۹۸ ایران، توسط نماینده پژوهشگاه فضایی در پنجاه و هفتمین نشست زیرکمیته علمی و فنی کوپوس سازمان ملل ارایه خواهد شد.» وی اضافه کرد: «این ارایه قرار است در ۲۴ بهمن ماه جاری صورت گیرد و معرفی فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران در حوزه فضایی از جمله استفاده از داده‌های سنجش از دور در مدیریت بحران در زمان وقایع طبیعی از جمله سیل، زلزله و توفان انجام می‌شود.» در همین حال دکتر محمد ابراهیمی عضو هیات علمی پژوهشگاه فضایی که هم‌اکنون عضو تیم مدیریت سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) است نیز مطلبی را با موضوع فعالیت‌های تحصیلی و آموزشی برمبنای پروژه ماهواره مکعبی دانشجویی اپسکو در این اجلاس ارایه می‌کند. طراحی و ساخت بخش‌های مهمی از این ماهواره به پژوهشگاه فضایی ایران واگذار شده است. کمیته علمی فنی کوپوس به عنوان کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل هر سال در وین برگزار می‌شود و کشورهای عضو این سازمان طرح‌های پیشنهادی، نظرات و ایده‌های خود را در حوزه علوم و فناوری فضایی با سایر کشورها به اشتراک می‌گذارند.

ماهواره «ناهید ۱» با ماهواره‌بر «ذوالجناح» پرتاب می‌شود

ماهواره مخابراتی «ناهید ۱» با ماهواره‌بر «ذوالجناح» به فضا ارسال خواهد شد. به گزارش مهر، ماهواره مخابراتی «ناهید ۱» که قرار است در ارتفاع ۲۵۰ کیلومتری زمین قرار گیرد، با ماهواره‌بر «ذوالجناح» و با سوخت جامد به فضا ارسال می‌شود. هم‌اکنون کار ساخت این ماهواره و طراحی ماهواره‌بر «ذوالجناح» به اتمام رسیده و پیش‌بینی شده که در خرداد ماه ۹۹ مراحل پرتاب آن طی شود. در این راستا، سازمان فضایی ایران پرتاب ماهواره‌های «پارس ۱ و ۲»، «ظفر ۲» و «ناهید ۲» را نیز برای استقرار در مدار بالای ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین در برنامه دارد که قرار است در سال ۹۹ عملیاتی شود.

 

ارسال نظر