ثبت داده‌ها بر جریده اینترنت با رایانش ابری

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۲۸۷
ثبت داده‌ها بر جریده اینترنت با رایانش ابری

گروه دانش و فن|

اگر تنها یک بار تجربه پاک شدن اطلاعات و فایل‌های ذخیره‌شده از حافظه موبایل و کامپیوتر را داشته باشید، بیشتر به مزایای یک فضای ابری که این اطلاعات را احتمالا تا ابد حفظ خواهد کرد، از هر نقطه‌ای امکان دسترسی به آن را می‌دهد و حتی می‌تواند اطلاعاتی را که قبلا پاک کرده‌اید، درصورت درخواست بازگرداند، پی می‌برید.

به گزارش تعادل، وب‌سایت اینوستوپدیا رایانش ابری را ارایه خدمات مختلف از طریق اینترنت می‌داند. این منابع شامل ابزارها و برنامه‌هایی مانند ذخیر‌ه‌سازی داده‌ها، سرورها، بانک اطلاعاتی، شبکه‌سازی و غیره می‌شود. ذخیره‌سازی مبتنی بر ابر به جای اینکه فایل‌ها را روی یک هارد اختصاصی یا یک دستگاه ذخیره‌سازی محلی ذخیره کنید، امکان ذخیره آنها در یک پایگاه داده از راه دور را فراهم می‌کند. تا زمانی که یک وسیله الکترونیکی به وب دسترسی داشته باشد، به داده‌ها و برنامه‌های نرم‌افزاری دسترسی دارد. رایانش ابری به دلایل مختلفی از جمله صرفه‌جویی در هزینه، افزایش بهره‌وری، سرعت و کارآیی، عملکرد و امنیت یک گزینه محبوب برای افراد و مشاغل است. از طرفی امروزه استفاده از هارد و کارت‌های حافظه پردردسری که ممکن است هر لحظه اطلاعات در آنها از بین برود، کم شده است و از سوی دیگر معضل انتقال فایل‌ بین رایانه، تلفن و تبلت آنقدر جدی شده که روز‌به‌روز به تعداد کاربران رایانش ابری افزوده می‌شود.

از مهم‌ترین دلایلی که توجه و اقبال عمومی نسبت به ابر بیشتر شده، می‌توان به‌راحتی استفاده، امنیت فضای ابر و کاهش هزینه‌های سرور اشاره کرد. حفظ و نگهداری از تجهیزات سرور پرهزینه و با مشکلات بسیاری همراه است. مهم‌تر اینکه با رشد کسب‌وکار و افزایش درخواست‌ها پاسخ‌گویی به آنها با منابع قبلی امکان‌پذیر نیست و باید زیرساخت سرور ارتقاء و افزایش یابد و تمامی این موارد هزینه‌هایی را دربردارد و برای کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها ممکن است مقدور و به‌صرفه نباشد. رایانش ابری هر دوی این مشکلات را حل کرده است. نخست اینکه کاربران دیگر نیاز ندارند زیرساخت لازم را در محل کارشان تعبیه کنند و اصولاً نیازی به داشتن زیرساخت در محل ندارند. دوم اینکه بسیار راحت می‌توانند در لحظه منابع خود را با توجه به نیازشان در زمان‌های مختلف افزایش یا کاهش دهند.

    دسترسی به اطلاعات، حتی از راه دور

محاسبات ابری به این دلیل نامگذاری شده که اطلاعات مورد نظر از راه دور در ابر یا یک فضای مجازی در دسترس هستند. شرکت‌هایی که خدمات ابری ارایه می‌دهند، به کاربران این امکان را می‌دهند که فایل‌ها و برنامه‌های کاربردی خود را روی سرورهای از راه دور ذخیره کرده و سپس از طریق اینترنت به تمام داده‌ها دسترسی پیدا کنند، این بدان معنی است که کاربران برای دستیابی به اطلاعاتشان لازم نیست در مکانی خاص باشند و دسترسی به وب برای دستیابی به اطلاعاتشان کافی است. رایانش ابری وزن سنگین پردازش تمامی داده‌ها و اطلاعاتی که شما در دستگاه الکترونیکی خود داری را حمل کرده و این اطلاعات را به‌سمت خوشه‌های عظیم رایانه‌ای در فضای مجازی منتقل می‌کند. اینترنت تبدیل به ابر می‌شود و داده‌ها، کارها و برنامه‌های شما از هر دستگاهی که با آن بتوانید به اینترنت، در هر نقطه جهان وصل شوید، در دسترس هستند.

در سطح جهانی شرکت‌هایی نظیر آمازون، مایکروسافت و گوگل از بزرگ‌ترین ارایه‌دهندگان خدمات ابری هستند. البته طرح بحث رایانش ابری در ایران سابقه چندانی ندارد، این واژه اولین‌بار بیش از نیم قرن پیش به کارگرفته شد، زمانی که گسترش تکنولوژی و افزایش کاربرد کامپیوترها باعث شد این ایده پا بگیرد که لازم است تمام کامپیوترها در سراسر دنیا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در حال حاضر اگرچه در ایران هنوز این تکنولوژی جای خود را باز نکرده و کاربران ترجیح می‌دهند اطلاعاتشان را در کارت‌های حافظه و به دور از فضای اینترنتی ذخیره کنند، اما کمپانی‌های بزرگ جهانی چنین خدماتی را در اختیار کاربران کشورهای صنعتی قرار می‌دهند و البته کاربران نیز از این دست خدمات استقبال می‌کنند.

امروزه سیستم رایانش ابری، هر چیزی را که به سیستم‌های میزبان روی اینترنت مربوط می‌شود، دربرمی‌گیرد. ابرها توسط کمپانی‌های شخصی بزرگی اداره می‌شوند که فعالیت‌های اقتصادی کوچک یا متوسطی را انجام می‌دهند. رایانش ابری دارای سه ویژگی منحصربه‌فرد است که آن را از سیستم قدیمی میزبانی کامپیوترها متمایز می‌کند. درواقع سیستم ابری براساس میزان تقاضای کاربر یک فضای اینترنتی را به وی می‌فروشد تا اطلاعاتش را روی آن ذخیره کند. این فضاها انعطاف‌پذیرند و بنا به میزان درخواست کاربر و نیاز وی در اختیار او قرار داده می‌شود. این سیستم به‌طور کامل از سوی شرکت ارایه‌دهنده ابر کنترل می‌شود و کاربر تنها باید یک کامپیوتر یا دستگاه هوشمند و البته دسترسی قابل قبول به اینترنت داشته باشد.

    هزینه‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟

گسترش آی‌تی محاسبه هزینه‌ها را آسان و شفاف کرده است. دیجیاتو اشاره می‌کند که در خصوص خدمات ابری نیز شما می‌دانید هزینه‌هایتان چگونه محاسبه شده است؛ دیگر برای خدماتی که دریافت می‌کنید، میزان ثابتی به عنوان صورت‌حساب نخواهید داشت، بلکه تنها به میزان بهره‌برداری از منابع و زیرساخت از حساب کاربریتان، شارژ کاسته می‌شود. ماشین حساب‌های محاسبه خدمات ابری برای محاسبه هزینه‌ها طراحی شده‌اند. به این ترتیب شما قبل از سفارش خدمات و منابع موردنظرتان، از میزان تقریبی هزینه‌هایتان اطلاع پیدا‌ می‌کنید. دو مدل مهم در خدمات رایانش ابری وجود دارد؛ روش Pay As You Use و روش Pay As You Go. هر دو این اصطلاحات به معنی پرداخت به میزان استفاده است. مدل PAYU در واقع نوعی PAYGO است، با وجود این، این دو مدل تفاوت جزئی با یکدیگر دارند. در مدل Pay As You Go بسته به میزان منابعی که انتخاب می‌کنید، باید بابت منابع هزینه پرداخت کنید. حسن این مدل این است که شما برخلاف روش‌های سنتی تنها هزینه‌ منابعی را که انتخاب کرده‌اید و به آنها نیاز دارید، پرداخت می‌کنید. اما این مدل یک نقطه ضعف دارد و آن این است که حتی اگر از ۵۰ درصد سی‌پی‌یو و رم انتخابی خود استفاده کنید، هزینه ۱۰۰ درصد این منابع را باید پرداخت کنید و این اتفاق در موارد بسیاری ممکن است رخ دهد.

در حالی که پرداخت هزینه کامل برای فضای ذخیره‌سازی منطقی است، اما زمانی که از ظرفیت سی‌پی‌یو و رم مجازی‌سازی‌شده خود به‌طور کامل استفاده نکنید، پرداخت هزینه کامل آنها به صورت ساعتی نه برای کاربر به صرفه است و نه منصفانه. این مشکل در مدل هزینه‌ای Pay As You Use حل شده است. در این مدل به میزان استفاده از منابع هزینه پرداخت می‌کنید. برای مثال اگر شما ۱۰ هسته سی‌پی‌یو و ۲۰ گیگابایت رم انتخاب ‌کنید و ماشین مجازی خودتان را بسازید ولی در پروژه تنها از ۵۰ درصد ظرفیت سی‌پی‌یو و رم استفاده کنید، دیگر لازم نیست هزینه منابع انتخابی را پرداخت کنید، بلکه تنها هزینه ۵۰ درصد منابع را پرداخت می‌کنید و این امکانی است که برخی از شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات ابری می‌توانند به کاربران بدهند.

اما چه چیز باعث می‌شود کاربران برای خرید یک حجم روی فضای اینترنت جهت ذخیره فایل‌های خود پول خرج کنند؟ اولین دلیل آن این است که این کار درنهایت هزینه کمتری نسبت به خرید هارد و ذخیره اطلاعات در یک حافظه فیزیکی دارد. ایجاد امکان دسترسی جهانی از دیگر ویژگی‌های باارزش استفاده از رایانش ابری است. فناوری ابر این امکان را به کاربر می‌دهد که با ورود به فضای ابری خود در هر جای دنیا و با هر دستگاهی به اطلاعات ذخیره‌شده خود دسترسی داشته باشد و بنابراین دیگر لازم نیست هاردها و فلش‌های پر دردسر را با خود حمل کند. به‌روزرسانی برنامه‌ها از دیگر امکاناتی است که یک کمپانی ارایه‌دهنده فضای ابری آن را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، به این صورت که شرکت به‌صورت خودکار برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های ذخیره‌شده کاربرانش را در هر زمان به‌روزرسانی می‌کند. سیستم پرداخت به‌صرفه و امکان انتخاب بهترین اپلیکیشن از سوی کاربران فضای ابری یکی دیگر از ویژگی‌های شیوه نوین استفاده از رایانه و اینترنت است. درواقع فضای ابری این امکان را به کاربر می‌دهد که بهترین برنامه را برای انجام کار مورد نظرش انتخاب کند و سپس با یک سیستم پرداخت مناسب برای اپلیکیشن‌های پولی به همان اندازه که از برنامه استفاده کرده برای آن پول پرداخت کند. درنهایت اینکه رایانش ابری این امکان را به کاربران می‌دهد که به راحتی و بدون هیچ دردسری کاری را که مثلا در رایانه شخصی خود شروع به انجامش کرده بودند در تلفن یا لپ‌تاپ خود به پایان ببرند. اما اینکه این سیستم کاربردی، هنوز در ایران چندان نفوذی پیدا نکرده است هم به کمبود آگاهی عمومی و عدم اعتماد نسبت به آن بازمی‌گردد و هم به دسترسی محدود و نامناسب به پهنای باند اینترنتی.

درنهایت با گسترش روزافزون استفاده و استقبال از فضای ابری و طرح ایده دسترسی جهانی و بدون مرز به فضای اینترنت از طریق همین ابرها، شرکت‌های بزرگ ساخت دستگاه‌های هوشمند این موضوع را مطرح می‌کنند که به سوی حذف سیستم‌های ذخیره‌سازی قدیمی بروند و درصورت اجرای این طرح، کشورهایی که از قافله ابری‌سازی عقب مانده‌اند، دچار مشکل بزرگی خواهند شد.

 

ارسال نظر