دنیای فناوری

۱۳۹۸/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۴۹۷

انگلیس قانون کپی‌رایت دیجیتال اتحادیه اروپا را اجرا نمی‌کند

انگجت| اگرچه انگلیس بعد از خروج از اتحادیه اروپا به برخی مصوبات آن پایبند باقی می‌ماند، اما در مورد قانون کپی رایت دیجیتال این اتحادیه به گونه‌ای متفاوت عمل خواهد کرد. به گزارش مهر، کریس اسکیدمور وزیر علوم انگلیس و بسیاری از دانشگاه‌های این کشور تصریح کرده‌اند که این کشور دستورالعمل کپی‌رایت دیجیتال اتحادیه اروپا را اجرا نخواهد کرد. با این تصمیم شرکت‌های اینترنتی و کاربران انگلیسی از اجرای برخی مفاد جنجالی این دستورالعمل مستثنی می‌شوند. یکی از چالش‌برانگیزترین بخش‌های این دستورالعمل ماده ۱۳ آن است که بعدها ماده ۱۷ نام گرفت و بر اساس آن سایت‌ها باید تمامی محتوای آپلودشده خود را کنترل کنند تا از طریق آنها کپی رایت به خطر نیفتاده باشد. استدلال مخالفان این ماده آن است که از این طریق زمینه برای محدود کردن آزادی بیان و حذف محتوای چالشی به بهانه دفاع از کپی رایت فراهم می‌شود. به دنبال اعتراض‌های شدید، اتحادیه اروپا مواضع خود را در این زمینه تعدیل کرد و انتشار نقل قول، انتقاد، بررسی، کاریکاتور، تقلید هجوآمیز و مطالب جعلی طنزآمیز را در سایت‌های مختلف مجاز شمرد. اما منتقدان باز هم این عقب‌نشینی را کافی ندانستند. شرکت‌هایی مانند گوگل با بخش دیگری از این دستورالعمل موسوم به ماده ۱۱ هم مخالف هستند که بر اساس آن سایت‌های جمع‌آوری‌کننده اخبار باید بابت هر نقل قولی از دیگران که کوتاه نباشد، هزینه پرداخت کنند. این تصمیم به گوگل و شرکت‌های مشابه که خدمات خبرخوان ارایه می‌دهند، آسیب جدی می‌زند.

باج درخواستی مجرمان سایبری بیشتر شده است

زد‌دی‌نت| طبق گزارشی جدید بازه اختلال در سرویس‌رسانی شرکت‌ها و سازمان‌ها به دلیل حملات سایبری نسبت به گذشته بیشتر شده و علاوه بر آن باج درخواستی مجرمان سایبری نیز بیشتر شده است. به گزارش مهر، طبق گزارشی جدید حملات بدافزاری اختلالات بیشتری ایجاد می‌کنند و مدت زمان اختلال در سرویس‌رسانی سازمان‌های قربانی این حملات در حال افزایش است. طبق گزارش Ransome Marketplace Report متعلق به شرکت امنیت سایبری Coveware، حمله باج‌افزاری به‌طور متوسط ۱۶.۲ روز اختلال در سرویس‌رسانی ایجاد می‌کند. این در حالی است که در سه ماهه سوم ۲۰۱۹ میلادی، این شاخص ۱۲.۱ روز بود. افزایش مدت زمان امتداد اختلال در سرویس‌رسانی به دلیل ازدیاد تعداد حملات سایبری علیه شرکت‌هاست. زیرا شرکت‌ها باید چند هفته صرف ترمیم و بازیابی سیستم‌های خود کنند. بیل سیگل مدیر ارشد اجرایی Coveware در این باره می‌گوید: «شرکت‌ها باید گستره فرآیندهای ترمیم و بازیابی سرویس‌ها هنگام حمله سایبری را درک کنند. برقراری دوباره اتصال و ذخیره حجم انبوهی از اطلاعات وقت‌گیر است. این پروژه‌ای بزرگ است و باید فراتر از بحث و گمانه‌زنی اقداماتی انجام داد.» همچنین این گزارش اشاره می‌کند تقاضای باج از سوی مجرمان سایبری نیز در حال افزایش است. این درحالی است که متوسط مبلغ باج نیز طی چندماه اخیر در فضای سایبری دو برابر شده است. طبق آمار بین جولای تا سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی متوسط باج درخواستی مجرمان سایبری ۴۱هزار و ۱۹۸ دلار بود. اما در بازه اکتبر تا دسامبر ۲۰۱۹، این رقم به ۸۴ هزار و ۱۱۶ دلار رسیده است.

قیمت خرید اطلاعات از گوگل اعلام شد

دیجیتال ترندز| گوگل با دریافت هزینه از نیروهای پلیس به آنها اجازه دسترسی به اطلاعات کاربران را می‌دهد. این شرکت به ازای هر احضاریه ۴۵ دلار و استراق سمع از کاربران ۶۰ دلار هزینه دریافت می‌کند. به گزارش مهر، گوگل از این پس با دریافت هزینه از نیروی پلیس اجازه دسترسی به اطلاعات کاربران را به آنها می‌دهد. این شرکت به‌ازای هر احضاریه ۴۵ دلار، استراق سمع ۶۰ دلار و اجازه جست‌وجو ۲۴۵ دلار هزینه از پلیس دریافت می‌کند. در حال حاضر تعداد زیادی از سازمان‌های مجری قانون از گوگل درخواست دارند تا به اطلاعات کاربران دسترسی یابند و به همین دلیل این شرکت تصمیم گرفته تا با دریافت مبلغی هزینه‌های جمع‌آوری اطلاعات را جبران کند. طبق گزارش نیویورک‌تایمز گوگل از لحاظ قانونی اجازه دارد در ازای این خدمات هزینه دریافت کند، اما به‌طور معمول شرکت‌های بزرگ فناوری برای انتقال اطلاعات هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند. از سوی دیگر برخی کارشناسان ادعا می‌کنند عملکرد گوگل برای درآمدزایی از جست‌وجوهای پلیس چندان جالب نیست. با این وجود برخی دیگر از کارشناسان معتقدند دریافت هزینه سبب می‌شود سازمان‌های مجری قانون جست‌وجوهای وسیع درباره کاربران را محدود کنند. گوگل در گزارش شفافیت خود به درخواست دسترسی به اطلاعات کاربران اشاره کرده بود. این شرکت طی دهه گذشته شاهد افزایش درخواست‌ها بوده، به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۹ میلادی درخواست دسترسی به اطلاعات بیش از ۱۶۰ هزار کاربر را دریافت کرده است.

شناسایی خطرناک‌ترین بدافزار سیستم عامل مک

آسین ایج| شرکت کاسپراسکای از شناسایی خطرناک‌ترین بدافزار طراحی‌شده برای حمله به سیستم عامل مک اپل خبر داده که فعالیت خود را از سال ۲۰۱۹ آغاز کرده است. به گزارش مهر کاسپراسکای اعلام کرده که بدافزار Shlayer خطرناک‌ترین بدافزاری است که در یک سال اخیر برای حمله به رایانه‌های مک طراحی شده و از هر 10 رایانه مک بررسی شده توسط کاسپراسکای یکی آلوده به این بدافزار بوده است. بدافزار یادشده که یک تروجان است، پس از انتشار وب‌سایت‌های مختلف را هم آلوده می‌کند و در یک بازه زمانی حتی سایت ویکی‌پدیا را نیز آلوده کرده بود. از همین رو کاربرانی که به ویکی‌پدیا و دیگر سایت‌های آلوده‌شده مراجعه می‌کردند، شاهد آلودگی رایانه‌های مک خود بودند. بدافزارShlayer به‌طور مخفیانه روی رایانه‌های مک نصب شده و بعد از نمایش انبوهی از آگهی‌ها و جمع‌آوری و سرقت اطلاعات خصوصی کاربران به‌خصوص تاریخچه استفاده افراد از مرورگرهای اینترنتی تلاش می‌کرد به دیگر رایانه‌های مک نیز نفوذ کند. بر اساس برآوردهای کاسپراسکای میزان آلودگی رایانه‌های مک به تروجان Shlayer از 10 درصد در ابتدای سال ۲۰۱۹ به ۲۹.۲۸ درصد در نوامبر سال ۲۰۱۹ افزایش یافت. این تروجان بدافزارهای نمایش آگهی‌های تبلیغاتی ثالثی را نیز روی رایانه‌های مک نصب می‌کند که از جمله آنها می‌توان به Bnodlero، Geonei، Pirrit و Cimpli اشاره کرد.

نمایشگر گوشی تاشوی موتورولا باد می‌کند

انگجت| شرکت موتورولا ویدیویی در معرفی و توضیح نمایشگر تاشوی خود که به زودی به بازار می‌آید منتشر کرده است که نشان می‌دهد موتورولا ریزر نیز همان نقص‌های نمایشگرهای گلکسی فولد و میت ایکس را دارد و باید با احتیاط از آن استفاده کرد. به گزارش ایرنا، موتورولا در این ویدیو که «مراقبت از ریزر» نام دارد، به کاربران هشدار می‌دهد که این نمایشگر را خشک نگه دارند، از محافظ صفحه نمایش استفاده نکنند، مراقب اشیای تیز و برنده باشند و قبل از قرار دادن این نمایشگر در جیب یا کیف خود، حتما آن را ببندند. به‌علاوه موتورولا به صراحت به کاربرانی که قصد خریدن موتورولا ریزر را دارند، اعلام کرد که ایجاد «برآمدگی و بادکردگی» روی این صفحه نمایش که از جنس پلاستیک است، طبیعی بوده بنابراین نباید از آن غافلگیر شد. این هشدارها و بایدها و نبایدها بار دیگر این نکته را یادآور می‌شود که صنعت تولید گوشی‌های هوشمند مجهز به نمایشگر تاشو هنوز در مراحل ابتدایی خود بوده و دستیابی به کیفیت مطلوب فرآیندی زمان‌بر است. حدود یک ماه پیش بود که موتورولا اعلام کرد عرضه گوشی موتورولا ریزر جدید خود را به علت تقاضای بی‌سابقه برای آن به تعویق می‌اندازد تا بتواند دستگاه‌های بیشتری را آماده کند. پیش‌سفارش این مدل از گوشی‌های هوشمند تاشو که قرار است از ۶ فوریه (۱۷ بهمن‌ماه) به بازار عرضه شود، در نهایت از یکشنبه همین هفته آغاز شد.

 

ارسال نظر