اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۰۰:۲۹:۱۸
کد خبر: ۱۶۱۷۰۹

طراحی ماهواره ظفر به پایان رسید

رییس سازمان فضایی ایران گفت: «طراحی ماهواره ظفر به پایان رسید و در هفته آینده رسما آن را تحویل خواهیم گرفت تا مقدمات برای پرتاب فراهم شود.» به گزارش مهر، مرتضی براری در توییتر نوشت: «طراحی ماهواره ظفر به پایان رسید و در هفته آینده رسما آن را تحویل خواهیم گرفت تا مقدمات لازم برای قرار گرفتن در مدار نهایی شود.» وی در جدولی با اشاره به ویژگی‌های ماهواره ظفر که توسط دانشگاه علم و صنعت طراحی شده است، گفت: «ماموریت این ماهواره تصویربرداری به صورت زمان واقعی و ذخیره اطلاعات، ذخیره و ارسال پیام و نیز ارتباط صوتی یک طرفه بین دو کاربر خواهد بود.» وی با بیان اینکه این ماهواره در ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری مدار زمین قرار می‌گیرد، گفت: «عملکرد این ماهواره برای حداقل یک و نیم سال در نظر گرفته شده و در مدار لئو دایروی و با وزن ۱۱۳ کیلوگرم قرار خواهد گرفت.

مدت گردش این ماهواره در شیب ۵۶ درجه مدار زمین حدود ۹۴ دقیقه خواهد بود. به‌روزرسانی نقشه‌های کاربری اراضی و پایش توسعه شهری و نیز به‌روزرسانی مرز پهنه‌های کشاورزی در مقیاس ملی از جمله کاربردهای این ماهواره است. در همین حال به‌روزرسانی و پایش تغییرات در عرصه‌های طبیعی و جنگلی و دریاچه‌ها از طریق این ماهواره انجام خواهد شد. شناسایی مناطق تخریب‌شده بعد از بحران، تعیین مرز گسترش شهری و پایش رشد مناطق شهری و تهیه نقشه‌های ساختاری گسل‌ها و چین‌ها در مقیاس ملی از دیگر کاربردهای این ماهواره است که می‌توان از آن در دسته‌بندی کاربردهای تهیه نقشه، هیدروگرافی، مدیریت بحران و زمین‌شناسی استفاده کرد.» وی افزود: «این ماهواره امکان تصویربرداری پانکروماتیک با تفکیک مکانی ۲۵ متر و ۵۰ متر را داراست و امکان ارسال پیام هر کاربر برای کاربر مقصد به تعداد ۲۵۶ کاربر از طریق محموله ذخیره و ارسال پیام این ماهواره فراهم می‌شود. در همین حال محموله تحقیقاتی تشعشعات فضایی که در جهت اندازه‌گیری میزان دوز یونیزه‌کننده پرتوهای کیهانی به کار گرفته می‌شود در این ماهواره قابل استفاده خواهد بود.»

چه تعداد دامنه فعال فارسی داریم؟

آخرین آمار منتشره از ثبت دامنه‌ در مرکز ثبت دامنه کشوری حاکی است که تاکنون بیش از یک میلیون و 155 هزار دامنه فعال فارسی به ثبت رسیده و پسوند دات‌آی‌آر (ir.) بیشترین دامنه فعال را دارد. به گزارش ایسنا، دامین یا دامنه (Domain) نامی است که وب‌سایت از طریق آن قابل دستیابی بوده و به‌طور کلی از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است. نام دامنه بخشی است که گویای نام برند یا فعالیت شما بوده و آن را به دلخواه خود انتخاب می‌کنید. پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی هستند که توسط کمیته مخصوص تأیید و تصویب پسوندها یعنی آیکن (ICANN) تأیید شده باشند. نمونه‌های پسوندهای متداول com، org و ir هستند و انتخاب نام دامنه مناسب و ساده بسیار مهم بوده و همچنین در رتبه‌بندی (Ranking) نتایج جست‌وجوی گوگل نیز تأثیرگذار است. در ایران، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از جمله مراکز اصلی برای ثبت دامنه‌های اینترنتی به شمار می‌رود و هر کاربری که تمایل به ثبت دامنه‌ای برای بازگشایی سایت خود داشته باشد، باید به سایت این مرکز یا یکی از نمایندگان فعال آن در سطح کشور مراجعه کند. این پژوهشگاه همچنین آماری دقیق از دامنه‌های ایرانی را به دست می‌دهد.

مرکز ثبت دامنه کشوری ایران زیرمجموعه پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است و وظیفه ثبت دامنه‌ها در ایران را برعهده دارد. شاید گستره دامنه‌های سطح بالایی مانند Com، Net، Org و Info که در سراسر وب وجود دارند و زمینه درخواست برای این دامنه‌ها در تمامی کشورها باز و بسیار گسترده است که برآورد آماری دقیق از آنها کمی مشکل می‌شود، اما مرکز ثبت دامنه آمار آخرین دامنه‌های ثبت‌شده را به دست می‌دهد.

  آخرین آمار دامنه‌های ثبت ‌شده

طبق آخرین آمار موجود در مرکز ثبت دامنه کشوری ایران، از ابتدای ثبت دامنه‌های فارسی در کشور تاکنون یک میلیون و 155 هزار و 607 دامنه ثبت شده است و از بین پسوندهای ثبت‌شده فارسی، پسوند ir با یک میلیون و 147 هزار و ۲۱8 دامنه فعال در صدر قرار دارد. درواقع بیشترین سهم متعلق به همین پسوند است؛ به‌طوری که از میان دیگر پسوندهای فارسی، هر کدام کمتر از ۵۰۰۰ دامنه را ثبت کرده‌اند. دامنه‌هایی که بیشتر از ۱۰۰۰ مورد ثبت‌شده دارند، co.ir با ۳۹70 مورد، دامنه ایران با ۱791 مورد و دامنه ac.ir با ۱۳09 دامنه فعال هستند. همچنین دامنه‌های دیگری وجود دارند که کمتر از ۱۰۰۰ مورد به نام آنها ثبت شده است. دامنه id.ir با ۵42 مورد، دامنه org.ir با ۲83 مورد، دامنهsch.ir با ۲۵0 مورد و دامنه gov.ir با ۲۱3 مورد نیز در رتبه‌های بعدی لیست قرار دارند. کمترین دامنه ثبت‌شده نیز متعلق به دامنه net.ir با ۳1 دامنه فعال است.

 

ارسال نظر