شخصی‌سازی نتایج جست‌وجو در گوگل

۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۶۱۱
شخصی‌سازی نتایج جست‌وجو در گوگل

گوگل به‌دلیل رویکرد خاصی که در نمایش نتایج جست‌وجو ارایه می‌دهد، مشهور است. در زمان‌های مختلف، گوگل سعی در معرفی ویژگی‌های مختلفی داشته که البته پس از مدتی آنها را کنار گذاشته است. با وجود این، همواره افزونه‌هایی که در گوگل وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید نتایجی که در گوگل به دنبال آن هستید را شخصی‌سازی کنید. برای این کار می‌توانید به فروشگاه آنلاین گوگل‌کروم مراجعه کرده و برخی از افزونه‌هایی که وجود دارد را دانلود کنید. وب‌سایت makeuseof به برخی از این افزونه‌ها اشاره کرده است که با استفاده از آنها می‌توانید نتایج نمایش داده شده در گوگل را متناسب با سلایق و نیازمندی‌های خود شخصی‌سازی کنید.

   فیلتر جست‌وجو

برخی افراد مجموعه‌ای از سایت‌های انتخابی دارند که ترجیح می‌دهند اگر مطلبی را در گوگل جست‌وجو می‌کنند، در این سایت‌ها برایشان نمایش داده شود؛ در مقابل هم برخی از افراد سایت‌هایی را در ذهن دارند که نمی‌خواهند هرگز نتایجی که در این سایت‌ها وجود دارد برایشان نمایش داده شود. (مانند بعضی از روزنامه‌ها یا دامنه‌هایی با محتوای بی‌کیفیت) . فیلتر جست‌وجوی گوگل (Google Search Filter) راهی برای این است که سایت‌های مورد نظر خود را در لیست نتایج‌تان قرار داده و در عین حال نتیجه‌های منتشرشده در سایت‌هایی که به آنها علاقه‌‌ای ندارید را از لیست خارج کنید. با فعال‌سازی این قابلیت می‌توانید برخی نتایج از و‌ب‌سایت‌های مدنظرتان را مخفی کنید. با استفاده از فیلتر گوگل، نتایج جست‌وجوی شما اگر از وب‌سایت‌های مورد علاقه‌تان باشد، با پس‌زمینه سبز نمایش داده خواهد شد. برای این کار کافی است پس از نصب افزونه وارد فایل تنظیمات شده و قبل از نام سایت‌های مورد علاقه خود، علامت + را اضافه کنید.

   تب گفت‌وگو  برای جست‌وجو

تا چند سال پیش، گوگل تب Discussions (گفت‌وگو و بحث) را به بالای لیست نمایش نتایج خود اضافه کرده بود (در کنار تب‌های تصاویر، ویدیو، اخبار و غیره) . با استفاده از این گزینه می‌توانستید نتایج خود را فیلتر کنید و بدین‌ترتیب تنها نتایجی که در فروم‌ها و وب‌سایت‌هایی که در آن گفت‌وگو انجام می‌شود، به نمایش گذاشته می‌شد. البته پس از گذشت مدتی، طبق معمول گوگل این تب را حذف کرد. با وجود اینکه این تب اکنون حذف شده، با استفاده از افزونه Discussions Button for Google Search می‌توانید این تب را به گوگل بازگردانید. البته این افزونه دقیقا مشابه تب اصلی Discussions کار نمی‌کند زیرا گوگل به‌طور کامل آن را از کد‌های بک‌اند خود حذف کرده است؛ اما به شما این اجازه را می‌دهد که با برخی فیلتر‌ها و عملگر‌های منطقی، نتایج را از وب‌سایت‌های خاصی که بر اساس بحث و گفت‌وگو (مثل فروم‌ها) کار می‌کنند، مشاهده کنید.

   پیش‌نمایش جست‌وجو

چندی پیش این امکان در هنگام جست‌وجوی گوگل وجود داشت که یک پیش نمایش از نتایج جست‌وجوی گوگل مشاهده کرد. برای این کار کافی بود اشاره‌گر ماوس را روی نتایج می‌بردید تا پنجره‌ای وب‌سایت نمایش داده شود. اگرچه این ویژگی در حال حاضر به‌صورت پیش‌فرص وجود ندارد، اما افزونه Google Results Previewer این ویژگی را مجددا احیا کرده است. برای اینکه این پیش‌نمایش را برای جست‌وجو‌های خود داشته باشید، کافی است اشاره‌گر ماوس را روی نتیجه ببرید و در پنجره‌ای کوچک پیش‌نمایش قابل مشاهده شود. برای بسته شدن این پنجره، حتما باید در یک فضای خالی کلیک کنید. البته شاید برای اینکه بتوانید به‌خوبی از این افزونه بهره‌مند شوید، مجبور باشید ابتدا کوکی‌های خود را حذف کنید.

   ‌حذف ‌پینترست از نتایج

شبکه اجتماعی پینترست در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین و پرکاربرترین شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. اما به‌خاطر محبوبیت زیادی که دارد بسیاری از نتایج بخش تصاویر گوگل را به خود اختصاص می‌دهد. در عین حال این تصاویر از آنجایی که نمی‌توان ذخیره‌شان کرد و فایل JPGشان را دید، می‌توانند تاحدی آزاردهنده باشند و از طرفی تنها در شرایطی‌که یک حساب پینترست داشته باشید، می‌توانید به این تصاویر دسترسی پیدا کنید. با استفاده از افزونه Unpinterested، همان‌طور که از نامش مشخص است، می‌توانید تمامی نتایج نمایش داده‌شده از صفحات پینترست را از نتیجه جست‌وجو‌های خود حذف کنید، هم در بخش تصاویر و هم در جست‌وجو‌های معمولی و عادی. این فیلتر می‌تواند با تیک‌دار کردن یک گزینه در افزونه و به سادگی هر چه تمام‌تر انجام شود.

   حالت شب برای جست‌وجوی گوگل

این روز‌ها تب استفاده از حالت شب یا تاریک به‌شدت داغ است و بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند برای اینکه چشمشان اذیت نشود از پس زمینه‌های تاریک استفاده کنند، زیرا این قابلیت‌ها تاحدی در کاهش فشاری که به چشم‌ها وارد می‌شود، موثر است. اگر از حالت تاریک در سیستم عامل و اپلیکیشن‌هایتان استفاده ‌کنید، احتمالا با دیدن صفحه‌ای که حالت مشابه را ندارد، اذیت می‌شوید.

جست‌وجوی گوگل یکی از این صفحات است که به‌طور پیش‌فرض دارای حالت تاریک نیست.

افزونه Night Mode for Google Search این مشکل را حل می‌کند. تنها کافی است آن را پس از نصب (و هر زمان که می‌خواهید) فعال کنید و بدین‌ترتیب امکان تغییر سریع بین یک صفحه نمایش تاریک و روشن برایتان فراهم می‌شود.

    قابلیت زمانی در جست‌وجو

گاهی اوقات بد نیست بدانید که آخرین بار چه زمانی به یک وب‌سایت سر زده‌اید. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند که سریع‌تر متوجه شوید هرکدام از نتایج گوگل، چه اندازه برای شما سودمند بوده تا بتوانید در آینده باز هم به این وب‌سایت مراجعه کنید. با نصب این افزونه برچسبی در کنار لینک هرکدام از نتایج جست‌وجو نمایش داده می‌شود که به شما اطلاع می‌دهد آخرین بار چه زمانی به آنها سر زده‌اید. البته تمامی این اطلاعات به‌صورت داخلی روی حافظه کامپیوتر خودتان ذخیره می‌شود و اطلاعات شما به‌صورت آنلاین در اختیار سازندگان WhenX قرار نمی‌گیرد.

   پیمایش نامحدود صفحات جست‌وجو

درحالت معمول، زمانی که موضوعی را در گوگل جست‌وجو کرده‌اید، چندین صفحه برای شما به نمایش درمی‌آید که شما به انتخاب خود می‌توانید با رسیدن به انتهای لیست سایت‌های هر صفحه، به صفحه بعدی مراجعه کنید. اما درصورتی که تصور می‌کنید این کار برای شما خسته‌کننده است و ترجیح می‌دهید بدون اینکه نیازی به انتخاب صفحه بعد باشد، نتایج جست‌وجو ادامه پیدا کند، می‌توانید از قابلیت Infinite Scroll for Google استفاده کنید. با اضافه کردن این افزونه، با رسیدن به پایین صفحه اول نتایج، به‌طور خودکار صفحه بعدی بارگیری می‌شود و دیگر نیازی به انتخاب صفحه بعدی از جانب شما نیست.

 ایجاد محدودیت زمانی برای جست‌وجوها

وقتی در حال تحقیق درباره یک موضوع هستید، ممکن است بخواهید نتایج جست‌وجویتان مربوط به بازه زمانی خاصی باشد. به‌طور پیش‌فرض، گوگل دارای یک فیلتر زمانی است، اما باید ابتدا روی آن کلیک کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید.

 از طرفی حالت‌های نمایش داده‌شده در این لیست به‌شدت محدود است. با استفاده از افزونه

Google Search Date Range Shortcut دو اتفاق می‌افتد: ابتدا اینکه ابزار منو همیشه به‌صورت بازشده در اختیارتان قرار می‌گیرد و دوم اینکه می‌توانید بازه‌های زمانی دلخواه خودتان را نیز به منوی نمایش داده‌شده اضافه کنید. برای مثال نتایج جست‌وجو را در یک روز گذشته، یک هفته گذشته یا یک ماه یا سال گذشته قرار دهید.

   انتخاب اندازه کلی صفحه برای تصاویر

اگر از جست‌وجوی تصاویر گوگل زیاد استفاده می‌کنید، می‌دانید که گوگل ابتدا تنها یک صفحه پیش‌نمایش از نتایج تصاویر شما نشان می‌دهد. با استفاده از افزونه Straight to Full-Size for Google Images  می‌توانید این مشکل را حل کنید. اگر روی نتیجه جست‌وجو کلیک کنید، مرورگر کروم به‌طور خودکار شما را به URL تصویر خواهد برد.

 

ارسال نظر