اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۵۲۴

ماجرای هک سایت وزارت ارتباطات

سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد حمله سایبری قرار گرفت و هکر که خودش را OP999 معرفی کرده بود، به بخشی از این سایت نفوذ کرد. به گزارش دیجیاتو، بخشی از سایت وزارت ارتباطات و نه صفحه اصلی آن، مورد حمله یک هکر (یا یک تیم هکری) قرار گرفته و این گروه در این بخش «دیفیس (Deface)» انجام داده‌اند. دیفیس به حالتی گفته می‌شود که هکر پس از نفوذ به سیستم، قدرت خود را به رخ می‌کشد و ظاهر سایت را به حالت دیگری در می‌آورد تا ثابت کند که توانسته به سیستم نفوذ پیدا کند. هکر سایت وزارت ارتباطات نیز توانست طی ساعاتی از روز ۲۲ دی‌ماه، یک صفحه فرم استانی در این سایت را هک کرده و متنی اعتراض‌آمیز را در آن منتشر کند. مسوولان سایت نیز به سرعت سرورهای سایت را خاموش کرده تا بتوانند پس از آسیب‌شناسی و رفع مشکل، دوباره سایت را به حالت اولیه برگردانند. خاموش کردن سرورها اقدامی احتیاط‌آمیز بوده، چرا که حدس زده می‌شود هکر با دیفیس کوچکی که انجام داده، احتمالا دسترسی بالاتری به سطوحی از سایت نداشته که بتواند اقدام مهم‌تر و بیشتری انجام دهد. جمال هادیان، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات، این حمله را تایید کرد اما همچنین گفت که این نوع حملات چندین بار در ماه برای تمامی سایت‌های دولتی از جمله سایت وزارتخانه پیش می‌آید و این‌بار به خاطر مسائل اخیر کمی بیش از پیش به چشم آمده است. او می‌گوید علت اعلام نکردن رسمی این موضوع به بی‌اهمیتی میزان هکی که روی سایت انجام شده برمی‌گردد: «در واقع سایت نه داون بود و نه صفحه اصلی یا صفحات مهم آن تغییر شکل یافته بودند. دیفیسی که صورت گرفت در یکی از صفحات فرم جانبی سایت بوده که اگر کسی لینک آن را داشت می‌توانست آن را مشاهده کند.»

این در حالی است که سامانه دژفا چندی پیش با بودجه‌ای چند ده میلیارد تومانی راه‌اندازی شد تا بتواند هم سایت وزارت ارتباطات و هم دیگر سایت‌های دولتی و حکومتی را دایما رصد کند و از گزند هکرها در امان بگذارد. هادیان درباره عملکرد دژفا در هک پیش‌آمده اظهار کرد: «دژفا وظیفه کشف این حملات را دارد و در این مورد هم به سرعت وارد عمل شد و توانست آسیب و حفره امنیتی را کشف کند. دژفا گزارش این آسیب را سریع به ما رساند و دیگر دستگاه‌ها ازجمله مرکز ماهر توانستند این آسیب را برطرف کنند. هم‌اکنون سایت به فعالیت خود ادامه می‌دهد و هیچ خطری آن را تهدید نمی‌کند.» علاوه بر سایت اصلی وزارت ارتباطات، سایت‌های استانی این وزارتخانه نیز در ۲۲ دی ماه برای ساعتی هک شدند. البته در حال‌حاضر این حفره‌امنیتی توسط مسوولان مربوطه در وزارت ارتباطات شناسایی و فعالیت سایت‌های این وزارتخانه به حالت عادی برگشته است.

فعالان فاوا خواستار تصویب آیین‌نامه صادرات نرم‌افزار شدند

فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در فدراسیون فاوا، پیگیر تصویب آیین‌نامه اجرایی حمایت از توسعه صادرات نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات کشور از سازمان توسعه تجارت شدند. به گزارش فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران (فاوا)، اعضای هیات‌مدیره این فدراسیون در نشستی با رییس سازمان توسعه تجارت، خواستار پیگیری تصویب آیین‌نامه اجرایی حمایت از توسعه صادرات نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات کشور شدند که باوجود تصویب آن در کمیته کارشناسی شورای عالی صادرات، همچنان در انتظار تصویب نهایی برای اجرایی‌سازی است. محمدرضا طلایی، رییس هیات‌مدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در این نشست گفت: «تصویب این آیین‌نامه، فعالان حوزه تولید و صادرات نرم‌افزار را تشویق می‌کند که حضور فعالانه‌تری در بازارهای داخلی و بین‌المللی داشته باشند و گسترش فعالیت به افزایش اشتغال نیز کمک خواهد کرد.» وی همچنین خواستار حمایت سازمان توسعه تجارت از برندسازی و دریافت گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان در حوزه ICT شد و پیشنهاد داد تا فدراسیون فاوا در قالب یک همکاری مشترک با سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی بتواند با رصد دایمی محیط کسب‌وکار حوزه فاوا، بازارهای هدف صادراتی محصولات ICT ایران را شناسایی و با رفع موانع تولید و مقررات‌زدایی به فعالان این حوزه در امر صادرات کمک کنند.

همچنین سعید رسول‌اف، رییس انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه نیز بر لزوم حمایت از صادرات اپلیکیشن‌های موبایلی تاکید کرد و گفت: «ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه تولید محتوا و طراحی اپلیکیشن برای بازارهای خارج از کشور وجود دارد، اما به‌دلیل مشکلات عرضه محصولات در بازارهای بین‌المللی، فروش اپلیکیشن ایرانی تلفن همراه چندان با استقبال جدی روبرو نمی‌شود.» وی مهم‌ترین رویداد این حوزه را شرکت در کنگره جهانی موبایل بارسلون (GSM) عنوان کرد که مهم‌ترین رویداد در عرصه تولید محتوای موبایلی محسوب می‌شود و گفت: «اما هنوز کار چندانی در این زمینه انجام نشده است. نکته دیگر این است که اکثر شرکت‌ها در این حوزه شرکت‌های کوچک و متوسطی هستند که به‌لحاظ ابعاد، توانایی حضور در این رویدادها و برقراری ارتباط با مشتریان خارجی برای آنها کار دشواری است؛ اما زیرساخت‌های آماده‌ای دارند که اگر هدایت شوند می‌توانند فعالیت‌های گسترده‌ای داشته باشند.»

 

ارسال نظر