دنیای فناوری

۱۳۹۸/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۹۴۲

ربات هوش مصنوعی در نقش کارمند

استارت‌آپ فرانسوی پولن روبوتیکز (Pollen Robotics) یک ربات مجهز به هوش مصنوعی با نام ریچی (Reachy) را معرفی کرد؛ رباتی که البته با هم‌نسل‌های خود متفاوت است و از پلتفرمی متن باز استفاده می‌کند. به گزارش دیجیاتو، ماهیت متن باز بودن ریچی باعث می‌شود تا دامنه فعالیت‌های آن بستگی به باز بودن ذهن توسعه‌دهندگان داشته باشد. توسعه‌دهندگان با استفاده از برنامه‌نویسی می‌توانند کاربردهای مختلفی را برای این پلتفرم در نظر بگیرند و به سادگی آن را اجرایی کنند. در حال حاضر هم، آنچه این استارت‌آپ فرانسوی در قالب ریچی ارایه می‌دهد به شکل پیش‌فرض می‌تواند برخی اقدامات را انجام دهد؛ از تحویل غذا گرفته تا خوش‌آمدگویی به مشتریان و سرویس‌دهی به آنها. نکته مهم اینجاست که به شکل پیش‌فرض، این ربات از هوش مصنوعی بهره می‌برد. همین مساله به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا سراغ کاربرد اصلی که در ذهن دارند برای آن بروند، بدون اینکه نیاز باشد برای آموزش «یادگیری ماشین» وقت صرف کنند. نکته مهم بعدی درباره این ربات، ماهیت ماژولار بودن آن است. برای مثال دست‌های آن می‌توانند قالب‌های مختلفی داشته باشند. شاید خریدار آن به دستی که صرفاً یک تکه و شبیه به قلاب است نیاز داشته باشد و شاید یک خریدار دیگر بخواهد دست‌های ریچی را با پنج انگشت سفارش دهد. با این همه، نکته اصلی درباره ریچی قیمت آن است که این ربات را از دسترس بسیاری از علاقه‌مندان به استفاده تفریحی از آن دور می‌کند. نسخه ساده که صرفا یک دست دارد حدود 9000 دلار قیمت دارد در حالی که قیمت نسخه کامل با دو دست و وجود سر، به ۱۷ هزار دلار می‌رسد.

ساعت هوشمند  با دو ابزار برای پایش سلامت

شرکت ویتینگز (Withings) ساعت‌های هوشمند فیتنسSteel HR خود را به‌صورت خط جدیدی از محصولات با نام  Withings ScanWatch عرضه خواهد کرد که از دو تکنولوژی پایش همزمان استفاده می‌کنند: یک سنسور ECG برای تشخیص شرایط قلبی از جمله فیبریلاسیون دهلیزی و دیگری برای پایش سطح اکسیژن خون در هنگام خواب. به گزارش دیجیاتو، از نظر طراحی، سری جدید از همان سبک و سیاق ساعت‌های Steel HR استفاده می‌کند و در واقع تفاوت اصلی را باید در بخش‌های داخلی آن جست‌وجو کرد. سنسور ECG به کار رفته در ScanWatch به کاربر این امکان را می‌دهد تا هر لحظه شرایط قلبی خود را پایش کرده تا به این ترتیب از احتمال حملات ناگهانی قلبی کاسته شود. علاوه بر حضور ECG، خوشبختانه ویتینگز استفاده از سنسور ضربان قلب نوری را در سری جدید متوقف نکرده و به این ترتیب همچنان امکان پایش مداوم ضربان قلب هم برای کاربر فراهم خواهد بود. از آن سو حسگر SpO2  هم برای پایش اکسیژن در هنگام خواب حضور دارد تا مطمئن باشید که در طول شب اکسیژن کافی دریافت می‌کنید. ساعت هوشمند ScanWatch با اپلیکیشن Health Mate و سایر محصولات اکوسیستم سلامت شرکت ویتینگز سازگار است و باتری این ساعت‌ها با یک بار شارژ تا 30 روز دوام خواهد داشت. علاوه بر پایش خواب و ضدآب بودن، قابلیت ردگیری در زمان شنا هم برای آنها در نظر گرفته شده است. مدل 38 میلیمتری ساعت ScanWatch قیمتی برابر 249 دلار داشته و مدل 42 میلیمتری هم 299 دلار قیمت‌گذاری شده است. به نظر می‌رسد این محصول بعد از دریافت مجوزهای لازم از مراجعی همچون FDA در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به بازار بیاید.

اصرار شرکت‌ها برای ساخت مسواک‌های هوشمند

مسواک‌های هوشمند یکی از گجت‌های هوشمند رونمایی‌شده در نمایشگاه CES هستند. شرکت اورال-بی با یک مسواک هوشمند جدید به نمایشگاه امسال آمده که iO نام دارد و به گفته آنها حاصل تلاش شش ساله و تحقیق از بیش از 1800 کاربر است. مهم‌ترین نکته در طراحی یک مسواک قسمت سر آن است و iO از حرکات مواج و چرخشی در کنار لرزش‌های ریز برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده می‌کند. حرکت این مجموعه از طریق یک درایو مغناطیسی خطی جدید تامین می‌شود و در نهایت یک سنسور فشار جدید هم وظیفه بررسی فشاری که شما در هنگام مسواک زدن به دندان‌های‌تان وارد می‌کنید را به عهده دارد. این سنسور با آنالیز مکرر به شما بازخوردهای لازم را اعلام خواهد کرد تا بهینه‌ترین مقدار فشار را برای تمیز کردن دندان‌هایتان به آنها وارد کنید. این مساله برای سلامت لثه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای تکمیل شدن این مجموعه اپلیکیشن iO هم وظیفه ردگیری و راهنمایی همزمان را در زمان مسواک زدن به عهده دارد. البته تمایل کاربر برای مسواک زدن دندان‌ها و ردگیری وضعیت پروسه روی یک تصویر سه بعدی از دندان‌هایش به صورت همزمان به نظر چندان محتمل نمی‌رسد اما با این حال اورال-بی چنین امکان عجیبی را برای کاربران علاقه‌مند فراهم کرده است. با اینکه ایده مسواک‌های هوشمند سال‌هاست مطرح شده، اما به نظر می‌رسد همچنان برای شرکت‌های مختلف جذابیت خاصی دارد و گویا فعلا شامل حضور این محصولات در نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلف خواهیم بود. با این حال نباید فراموش کرد که به صورت واضح شکاف بزرگی بین تقاضای بازار و شور و شعف شرکت‌ها برای عرضه مسواک‌های هوشمند وجود دارد.

 

ارسال نظر