اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۵۹۵

انتشار فراخوان رتبه‌بندی ارایه‌دهندگان   دیتاسنتر

سازمان فناوری اطلاعات ایران فراخوان شناسایی، ساماندهی و رتبه‌بندی ارایه‌دهندگان خدمات مرکز داده (دیتاسنتر) را منتشر کرد. به گزارش مهر، به‌دنبال مبادله تفاهم‌نامه همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، فراخوان شناسایی، ساماندهی و رتبه‌بندی ارایه‌دهندگان خدمات مرکز داده منتشر شد. سازمان فناوری اطلاعات ایران با توجه به اهمیت و نقش حیاتی مراکز داده به عنوان صنعت مادر و استراتژیک در فضای مجازی و لزوم توسعه ارایه خدمات کاربردی در کشور و به‌منظور ایجاد انگیزه با رویکرد حمایت و ارزش‌گذاری در چارچوب رقابت در ارتقای فناوری، مزیت در افزایش کیفیت، انطباق با تقاضای بازار و ایجاد توازن مطلوب و نیز براساس الزامات اسناد بالادستی و اهداف و تکالیف قانونی و همچنین به استناد مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و صیانت از حقوق ارایه‌دهندگان و استفاده‌کنندگان از خدمات مراکز داده، این فراخوان را منتشر کرده است. شناسایی، ساماندهی و رتبه‌بندی مراکز داده بخش غیردولتی (خصوصی و تعاونی) توسط سازمان فناوری اطلاعات به عنوان مجری مصوبه شماره ۲۴۷ مورخ ۹۵/۰۹/۰۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات صورت می‌گیرد. تمامی کلیه ایجادکنندگان و ارایه‌کنندگان انواع خدمات مرکز داده و همچنین مراکز داده سیار برای آگاهی از نحوه صدور مجوز فعالیت در قالب گواهی رتبه‌بندی می‌توانند به درگاه سازمان فناوری اطلاعات ایران مراجعه و اسناد فراخوان را دریافت کنند. اشخاصی که نسبت به استقرار فیزیکی مرکز داده اقدام کرده‌اند مشمول دریافت گواهینامه می‌شوند و اشخاصی که با استفاده از این مراکز، نسبت به ارایه خدماتی نظیر میزبانی مبتنی بر ابر یا IaaS، ترکیب خدمات هم‌مکانی با خدمات میزبانی، مرکز داده مجازی و مانند آن می‌پردازند، نیازی به اخذ گواهینامه ندارند.

موتور جست‌وجوی اسناد علمی با  ۴  میلیون متادیتا

محققان یکی از شرکت‌های فناور اقدام به راه‌اندازی موتور جست‌وجوگر برای دسترسی به اسناد علمی و پژوهشی کردند و به گفته آنها در برهه‌ای که اینترنت قطع شده بود و دسترسی به گوگل دشوار بود، این موتور امکان دسترسی محققان به اسناد علمی را فراهم کرده بود. مهدی نیکنام، بنیانگذار این موتور جست‌وجو، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه چالشی در کشور برای دسترسی به اسناد علمی فارسی داریم، اظهار کرد: «در خارج از کشور سامانه‌هایی مانند «گوگل اسکالر» و «میکروسافت» برای دسترسی به اسناد لاتین ایجاد شده است، ولی در داخل کشور هیچ سامانه‌ای برای جست‌وجوی اسناد علمی فارسی نداریم. محصولی که ما طراحی کردیم، یک موتور جست‌وجو با کاربرد برای جست‌وجوی اسناد علمی فارسی است و در حال حاضر چهار میلیون و ۵۰۰ هزار متادیتا از طریق این موتور جست‌وجو قابل جست‌وجو است.» وی اظهار کرد: «در برهه‌ای که اینترنت دچار اختلال و قطع شد، یکی از نیازها، جست‌وجوی اسناد علمی از طریق گوگل بود و از آنجایی که دسترسی به گوگل مشکل بود، در آن زمان تعداد کاربران ما به‌شدت افزایش یافت و نشان داد که این موتور جست‌وجوگر قادربه تامین نیازهای علمی محققان است. درحال‌حاضر که اینترنت وصل شده، تعداد کاربران ما کاهش نیافته است؛ چراکه با آشنایی کاربران با سامانه ما، آنها همچنان در حال استفاده از این سامانه هستند. بر اساس آمار روزی ۱۵ هزار پژوهشگر از خدمات این موتور بهره می‌برند.»

آخرین آمار ارسال پیامک‌  در اپراتورها

تعداد پیامک‌های درون‌شبکه‌ای توسط هر یک از اپراتورهای تلفن همراه که طی سه ماهه‌ دوم سال جاری ارسال شده، بیش از ۴۳ میلیارد در همراه اول، پنج میلیارد در ایرانسل و ۱۵۸ میلیون در رایتل را شامل می‌شود. به گزارش ایسنا، با ورود شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، بخش بزرگی از مکالمات و پیام‌ها به این فضا منتقل شده است. با وجود این، هنوز هم برخی افراد در صورت دسترسی نداشتن به اینترنت یا به دلایل دیگر، برای برقراری ارتباط با دوستان خود، از روش‌هایی مانند مکالمه و ارسال پیامک استفاده می‌کنند. آمار منتشرشده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد پیامک‌های ارسال‌شده در هر یک از اپراتورهای تلفن همراه در سه‌ماهه‌ ابتدایی سال جاری را مشخص کرده است. تعداد پیامک‌های خروجی از همراه اول به سایر اپراتورها در مجموع بیش از سه میلیارد و ۶۳۲ میلیون عدد و تعداد پیامک‌های ورودی از سایر اپراتورهای سیار به اپراتور همراه اول، بیش از چهار میلیارد و ۱۱۲ میلیون عدد بوده است. همچنین تعداد پیامک‌های درون‌شبکه‌ای همراه اول، بیش از ۴۳ میلیارد و ۲۸۱ میلیون عدد بوده است. تعداد پیامک‌های خروجی از اپراتور ایرانسل به سایر اپراتورها در مجموع بیش از سه میلیارد و ۹۲۵ میلیون عدد و تعداد پیامک‌های ورودی از سایر اپراتورهای سیار به اپراتور ایرانسل، بیش از سه میلیارد و ۵۸۸ میلیون عدد بوده است. همچنین تعداد پیامک‌های درون‌شبکه‌ای ایرانسل، بیش از پنج میلیارد و ۳۱۷ میلیون عدد بوده است. تعداد پیامک‌های خروجی از اپراتور رایتل به سایر اپراتورها در مجموع بیش از ۷۱۱ میلیون و ۷۲۶ هزار عدد و تعداد پیامک‌های ورودی از سایر اپراتورهای سیار به اپراتور رایتل، بیش از ۴۲۰ میلیون و ۱۵۹هزار عدد بوده است. همچنین تعداد پیامک‌های درون‌شبکه‌ای رایتل، بیش از ۱۵۸میلیون و ۳۰۷هزار عدد بوده است.

 

ارسال نظر