تولید سالانه دومیلیون گوشی هوشمند

۱۳۹۸/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۵۱۲
تولید سالانه دومیلیون گوشی هوشمند

گروه دانش و فن|

با توجه به اظهارات وزارت ارتباطات، افزایش ضریب نفوذ پهنای باند کشور از ۱۰ درصد در سال ۹۲ به ۹۰ درصد در سال جاری از جمله ظرفیت‌هایی است که قدم گذاشتن در مسیر تولید گوشی موبایل هوشمند در داخل کشور را می‌طلبد و در همین راستا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حمایت از زیست بوم تلفن همراه هوشمند، از برنامه برای تولید سالانه دو میلیون گوشی ایرانی ظرف دو سال آینده خبر داد.

به گزارش تعادل، طرح حمایت از تولید و توسعه زیست‌بوم موبایل تولید داخل، روز گذشته با حضور محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونان وی با مهدی صادقی نیارکی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در وزارت ارتباطات در قالب تفاهم‌نامه کلید خورد. روند رو‌به‌رشد نرخ تبدیل کاربران نسل دو ارتباطات به نسل چهارم و ظرفیت‌های بازار منطقه‌ای مزیت‌های علمی و فناورانه و منابع انسانی برای کشور به همراه دارد و به همین منظور و با توجه به مطالعه تجربه‌های موفق و ناموفق گذشته در انتقال فناوری و تولید صنعتی در کشور، طرح زیست بوم تولید تلفن همراه کلید خورده است. زیست‌بوم تولید تلفن همراه هوشمند در داخل کشور در معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با هدف طراحی نقشه راه تبدیل کشور به قطب تولید تلفن هوشمند در منطقه اجرایی شده و با در نظر گرفتن شاخص‌هایی منطبق‌بر منطق بازار و تخصیص امکانات و فرصت‌ها به تولید داخل شکل اجرایی به خود پیدا کرد. مقرر است نگاه و معماری مبتنی‌بر پلتفرم و شبکه‌ای به مساله زیست‌بوم تلفن همراه با هدف تضمین رقابت و شفافیت بین تولیدکنندگان بالفعل و بالقوه ضورت گیرد که درکنار مشوق‌های تولید و سیاست‌گذاری حاکمیتی، زنجیره‌های توجیه‌پذیری اقتصادی را شکل دهد و همچنین بسته حمایتی دولت از این پروژه، الگویی برای طراحی بسته‌های حمایتی دولتی از صنایع در نظر گرفته شود. آذری جهرمی در این مراسم با اشاره به مشکلات اقتصادی جهت خرید گوشی‌ هوشمند در ماه‌های اخیر، بیان کرد: «در ما‌ه‌های اخیر قیمت ارز رشد کرده و قدرت خرید تلفن همراه پایین آمده است. از طرفی روند استفاده از گوشی‌های هوشمند نیز پایین آمده و طبق آمار، استفاده از گوشی‌های دکمه‌ای بیشتر شده است و آن حاکی از کاهش قدرت خرید مردم است. مشکل دیگری که وجود دارد، بیکاری است و با توجه به شرایط موجود، باید برای توسعه اقتصاد داخل چاره‌ای اندیشید.» وی با بیان اینکه وجود یک مشکل، یک فرصت برای ایجاد پیشرفت است، ادامه داد: «برای تبدیل چالش‌ها به فرصت، با تولید گوشی باکیفیت ایرانی که قیمت مناسب داشته باشد، به قدرت خرید مردم، تحول دیجیتال و اشتغال کمک می‌کنیم. این زنجیره بناست این مسوولیت را پیش ببرد. دولت برای تحریک تقاضای بازار و کمک به چرخه خرید مردم صندوقی را ایجاد می‌کند که توسط پست بانک ایجاد می‌شود و 100 میلیارد تومان توسط پست بانک و 100 میلیارد تومان توسط بانک مرکزی در این صندوق قرار داده می‌شود. مقرر است این سرمایه در قالب وام در اختیار اپراتورها قرار گیرد و گوشی‌هایی که قرار است از این طریق به فروش برسد مشخصاتی در لایه کیفیت تولید و خدمات پس از فروش خواهند داشت. منابع مالی این پروژه را پست بانک تامین می‌کند و مسوولیت ثبت‌نام و توان خرید متقاضیان این گوشی‌ها را اپراتورها برعهده می‌گیرند، ضمن اینکه شرایط متقاضیان برای بازگشت پول باید توسط پست‌بانک ارزیابی شود. بعد از ارایه وام، اپراتورها باید به شکل یک جا گوشی‌هایی که متقاضیان برای دریافت آن ثبت‌نام کرده‌اند را از تولید‌کننده بخرند و به فروش برسانند.»

   کاهش تعرفه واردات قطعات گوشی همراه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با اشاره به تفاهم‌نامه با وزارت صنعت اظهار کرد: در حال حاضر نرخ واردات گوشی پنج درصد و نرخ واردات قطعات گوشی، 15 درصد است. ما به جای اینکه برای حمایت از تولید داخل بخواهیم نرخ واردات را افزایش دهیم و به مردم فشار بیاوریم،  در این تفاهم‌نامه تصمیم گرفتیم نرخ واردات قطعات مورد نیاز تلفن همراه را کاهش دهیم تا بدین‌ترتبی هزینه تولید گوشی تلفن همراه در کشور کاهش یابد. نتیجه مورد انتظار ما این است که ظرف مدت دو سال آینده بنا‌بر ارزیابی‌ها به تولید دو میلیون گوشی در سال برسیم. متوسط قیمت این گوشی‌ها نیز حدود 2500 میلیون تومان است و این بدان معناست که 5000 میلیارد تومان بازار ایجاد می‌شود و با رشد استفاده از تلفن‌های هوشمند، رشد و بلوغ کشور در عرصه تولید صورت می‌گیرد و اقتصاد دیجیتال به روند خود ادامه خواهد داد.» آذری جهرمی با بیان اینکه وظیفه دولت ایجاد سکوست‌، ‌ادامه داد: به همین دلیل پس از امضای تفاهم‌نامه‌ها فراخوانی داده می‌شود برای اینکه اگر مجموعه‌ای توان تولید داشت بتواند به این پروژه بپیوندد. در حال حاضر چهار تولید‌کننده وجوددارند که هر کدام در یک مرحله‌ای هستند البته استانداردهای سخت‌گیرانه را برای تولید خواهیم گذاشت و به‌دلیل رعایت حقوق مردم این شرکت‌ها باید استانداردهای خوبی در حوزه شبکه توزیع و فروش مناسب، کیفیت خدمات و خدمات پس از فروش داشته باشند که این موارد در فرآیند بررسی با کمیته کار گروهی به سرانجام می‌رسد. البته نباید انتظار داشته باشیم گوشی‌های تولید داخلی با این قیمت با گوشی آخرین سیستم جهانی رقابت کند، هرچند امیدوار به تولید گوشی با ظرفیت جهانی هستیم. امیدواریم با ایجاد این زیست‌بوم شرکت‌ها نمونه گوشی‌های تولید‌شده خود را در دهه فجر امسال رونمایی کنند و تا قبل از پایان سال، اولین عرضه این گوشی‌ها به بازار تلفن همراه را برنامه‌ریزی خواهیم کرد.»

همچنین ستار هاشمی، با بیان اینکه بحث حمایت از زیست‌بوم تلفن همراه هوشمند ماموریتی است که به معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات واگذار شده، گفت: در معماری این بسته از مشارکت حداکثری همه ذی‌نفعان این زیست‌بوم استفاده کنیم. جلسات متعدد کارشناسی را اپراتورها و پست بانک برگزار کردیم. نظر  آنها را اخذ کردیم و در طراحی مد نظر قرار دادیم. چیزی که به شکل ویژه به آن توجه شد، نگاه علمی و منطق اقتصادی و نگاه به تسهیل‌گری به عنوان تصدی‌گری است و ما سعی کردیم بستری را طراحی کنیم که تولیدکنندگان بازار خود را پیدا کنند و اپراتورهای ما معطوف به همراه اول و ایرانسل نباشند. نگاه دیگری که در طراحی این بسته مورد نظر قرار گرفت این است که این طرح را با نگاه مبتنی با شفافیت و رقابت به مرحله اجرا در بیاوریم.» معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات افزود: توجه به حقوق مصرف‌کننده و ایجاد کارآفرینی پایدار جزو شاخص‌هایی است که به آن توجه ویژه کردیم تا با توجه به اهمیت زیست‌بوم، بتوانیم با نگاه ارزش‌آفرینی برای همه ذی‌نفعان معماری این بسته حمایتی را به سرانجام برسانیم. مساله‌ای که به عنوان ظرفیت وزارت ارتباطات در نظر گرفتیم این است که با استفاده از شبکه فروش اپراتور تلفن همراه و تامین فروش اقساطی که پست‌بانک متولی آن است، به توسعه بازار تولید داخلی کشور کمک کنیم. در بحث تولید هم از ظرفیت وزارت صمت استفاده کردیم تا با امضای تفاهم‌نامه‌ای با قانون حمایت حداکثری از تولید داخل، این معماری را به مرحله اجرا در آوریم.»

   برنامه برای کاهش 10 میلیارد دلاری واردات

همچنین مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت، در این مراسم، بیان اینکه ۳۴ پروژه در راستای تولید داخل در وزارت صمت در حال پیگیری است، گفت: «مهم‌ترین پروژه طراحی‌شده ساخت داخل است که براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده تا پایان سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار از واردات کشور کاسته و تبدیل به تولید داخل می‌شود. در حوزه برق و الکترونیک و مخابرات، عدد احصاءشده حدود ۵۰۰ میلیون یورو است. تاکنون ۱۱۸ میلیون یورو از این مبلغ تبدیل به تفاهم‌نامه و قرارداد تولید داخل شده است و در صورتی که اپراتورهای ارتباطی و شرکت زیرساخت با ما همراه باشند، به این هدف دست می‌یابیم.» وی افزود: «یکی از اقلامی که قابلیت تبدیل شدن به تولید داخل را دارد، گوشی موبایل است که ما پیش‌بینی می‌کنیم با به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها یک میلیارد دلار از مبلغ ۱۰ میلیارد دلار از طریق ساخت گوشی ایرانی در نهضت ساخت داخل محقق شود. تولید گوشی علاوه بر ایجاد فضای رقابت و کمک به تولید می‌تواند ابزاری برای تحریک تقاضا و مصرف داخلی باشد و در آینده نیز می‌توان به عنوان محصولی برای تحقق صادرات غیرنفتی به آن اتکا کرد.» صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: «در حوزه صنعت مخابرات تاکنون دو میز توسعه ساخت داخل برگزار شده است که با توجه به ارزش ۱۱۸ میلیون یورویی صنعت مخابرات، تولید داخلی این صنعت می‌تواند در توسعه اقتصادی کمک قابل توجهی کند. همچنین تفاهم‌نامه تولید گوشی تلفن همراه میان وزارت ارتباطات و وزارت صمت در راستای اجرای قانون استفاده حداکثری از توان داخل صورت می‌گیرد و مسیر وزارت صمت برای سازندگان و اپراتورها در این راستا هموار شده است.»

 

ارسال نظر