دنیای فناوری

۱۳۹۸/۱۰/۰۱ - ۰۰:۳۵:۱۲
کد خبر: ۱۵۹۷۳۹

فیس‌بوک میلیون‌ها حساب متخلف را بست

فیس‌بوک از حذف میلیون‌ها حساب کاربری متخلف خبر داد که برای گمراه کردن کاربران و انتشار اطلاعات غلط به کار می‌روند. به گزارش فارس، فیس‌بوک از تعطیلی شبکه‌ای از حساب‌های کاربری خبر داد که وابسته به بازیگران خارجی بوده و برای انتشار اطلاعات غلط برای کاربران امریکایی به کار می‌رفتند. حساب‌های کاربری یادشده اطلاعات غلطی را درباره شرایط امریکا منتشر می‌کردند تا باعث انحراف ذهن کاربران این کشور در مورد شرایط داخلی این کشور شوند. نکته جالب این است که بخش اعظم اطلاعات این حساب‌های کاربری در حمایت از دونالد ترامپ رییس‌جمهوری فعلی امریکا منتشر می‌شدند. فیس‌بوک مجموع این حساب‌ها را 55 میلیون مورد اعلام کرده است که برخی از آنها در قالب صفحاتی خاص مشغول فعالیت بودند. گروه‌های یادشده با حساب‌های کاربری متخلف زیادی در ارتباط بودند تا افراد را به سمت این صفحات دروغ‌پراکن هدایت کنند. فیس‌بوک در تلاش برای شناسایی حساب‌های کاربری دروغ‌پراکن در آستانه برگزاری رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا است. در سال 2016 هم این شرکت به بی‌توجهی به این موضوع متهم شده بود.

تلاش «اپل» برای توسعه اینترنت ماهواره‌ای

گزارش‌ها حاکیست که اپل با به‌کارگیری متخصصان فعال در حوزه ارتباطات و ماهواره در تلاش است تا گوشی‌های آیفون برای آنتن‌دهی و اتصال به اینترنت نیازمند اپراتورهای مخابراتی نباشند. به گزارش ایسنا، اپل با به‌کارگیری گروهی از بهترین متخصصان فعال در حوزه ارتباطات، مخابرات و ماهواره در تلاش است تا به کاربران گوشی‌های آیفون امکان اتصال به شبکه جهانی اینترنت را بدون نیاز به دریافت آنتن و خدمات از سوی اپراتورها و شرکت‌های مخابراتی کشورهای مختلف فراهم بیاورد. این پروژه که یکی از اولویت‌های تیم کوک، مدیرعامل اپل محسوب می‌شود. اپل در کنار توسعه نسل جدیدی از ارتباطات مبتنی بر تکنولوژی بی‌سیم، همچنین در تلاش است تا با تکامل ماهواره‌های خود، برخی دیگر از امکانات خود همچون ردیاب موقعیت جغرافیایی کاربران، نقشه و سایر سرویس‌های مربوطه را بهبود ببخشد. هنوز اپل هیچ کدام از اطلاعات فوق را به صورت رسمی تایید نکرده است.

جریمه ۱۶۶ میلیون دلاری «گوگل» در فرانسه

مرجع رقابت فرانسه شرکت گوگل را به دلیل سوء‌استفاده از موقعیت مسلط در بازار آگهی‌های آنلاین به میزان ۱۶۶ میلون دلار جریمه کرد. به گزارش ایرنا، به‌گفته مرجع رقابت فرانسه، شرکت امریکایی گوگل، با خریداران آگهی‌ها بر اساس کلیدواژه‌ها، بدرفتاری کرده است. این مقام مدعی است روش‌های مورد استفاده در پلتفرم Google Ads مبهم و درک آن دشوار بوده و شرکت، این روش‌ها را به گونه‌ای نابرابر و به دلخواه مورد استفاده قرار می‌دهد. این مقام فرانسوی گوگل را به شفاف‌سازی مقررات مربوط به Google Ads و رویه‌های مربوط به حساب‌های تعلیق‌شده ملزم کرد تا از تعلیق غیرموجه آن جلوگیری شود. این اقدام مقامات فرانسوی در ادامه مجموعه‌ای از جریمه‌هاست که کشورهای اروپایی گوگل را محکوم به پرداخت آن کرده‌اند. این شرکت رقبای معدودی در قاره اروپا دارد و با وجود این، در سال‌های اخیر توسط مقامات اتحادیه اروپا به پرداخت جریمه‌های چندین میلیارد دلاری محکوم شده است. همچنین مقامات امریکایی و اروپایی گوگل را تحت فشارهای نظارتی شدیدی قرار داده‌اند. گوگل اعلام کرد سیاست‌های تبلیغاتی خود را به‌گونه‌ای طراحی کرده که مصرف‌کنندگان را در برابر تبلیغات استثماری و نامربوط محافظت کند و نسبت به این تصمیم مقامات فرانسوی تجدیدنظرخواهی می‌کند.

«اپل» درهای برنامه «شکار باگ» را باز کرد

اپل با پیاده‌سازی تغییراتی در برنامه شکار باگ خود امکان مشارکت همه محققان امنیتی و دریافت جوایزی با ارزش یک میلیون دلار را فراهم کرده است. به گزارش دیجیاتو، برنامه شکار باگ اپل از سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد اما تاکنون تنها منحصر به سیستم عامل iOS بود و فقط از طریق دعوتنامه امکان مشارکت در آن وجود داشت. حالا اما دیگر سرویس‌های این شرکت از جمله iCloud، iPadOS، macOS، tvOS و watchOS هم به لیست اضافه شده‌اند. متخصصان امنیتی برای دریافت پاداش باید باگ‌های مهم را شناسایی کرده و با ثبت مشکل و ارایه توضیحات کافی در مورد آن امکان رفع مشکل را به اپل بدهند. بیشترین پاداش به محققانی تعلق می‌گیرد که موفق به شناسایی مشکلاتی مشترک در چند پلتفرم شده‌اند، به‌ویژه مواردی که جدیدترین نسخه‌های سیستم عامل و دستگاه‌ها را تحت تاثیر قرار داده‌اند. اغواکننده‌ترین باگ‌ها برای محققان شامل مواردی به عنوان «حمله بدون کلیک» است که به مهاجم اجازه می‌دهد بدون انجام هیچ کاری از سوی کاربر، کنترل دستگاه وی را در اختیار بگیرد. پاداش اپل در برنامه شکار باگ برای عبور از سد قفل صفحه بین ۲۵ تا ۱۰۰ هزار دلار، برای دسترسی غیرمجاز به iCloud همین مبلغ و برای استخراج داده‌های حساس از یک دستگاه قفل‌شده بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار دلار است.

 

ارسال نظر