دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۵۶۷

همکاری فیس‌بوک و رویترز برای مقابله با جعل عمیق

انگجت| خبرگزاری رویترز با همکاری شرکت فیس‌بوک یک دوره آنلاین برای کمک به روزنامه‌نگاران به‌منظور شناسایی تصاویر، اصوات و ویدئوهای جعل عمیق برگزار می‌کند. به گزارش فارس، مدت برگزاری این دوره آنلاین ۴۵دقیقه است و به روزنامه‌نگاران امکان می‌دهد تا با ابزار لازم به‌منظور شناسایی محتوای جعل عمیق آشنا شوند. پیشرفت فناوری هوش مصنوعی باعث شده تا برخی افراد کلاه‌بردار و متخلف به منظور تاثیرگذاری بر افکار عمومی و فریب مردم فایل‌های ویدئویی، صوتی و تصاویر دروغینی را منتشر کنند. در این تصاویر و فایل‌ها معمولا شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی مشهور در حال اظهارنظرهایی جنجالی هستند. کارشناسان هشدار می‌دهند که گسترش این پدیده می‌تواند به بروز نا‌آرامی‌های سیاسی و اجتماعی و تنش در روابط میان کشورها منجر شود. فیس‌بوک همچنین قصد دارد شش کارشناس خود را برای کمک به رویترز در این زمینه اعزام کند تا این خبرگزاری بتواند دوره‌های آموزشی بین‌المللی با موضوع جعل عمیق برای خبرنگاران خود در دیگر کشورها برگزار کند. این محتوای آموزشی به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و عربی در دسترس قرار می‌گیرد و به زودی به زبان‌های آلمانی و ژاپنی نیز ترجمه می‌شود.

جک دورسی «زاکربرگ» را آنفالو کرد

دیلی میل| جک دورسی مدیر ارشد اجرایی توییتر در اقدامی ناگهانی مارک زاکربرگ را در این پلتفرم آنفالو کرد. به گزارش مهر، به نظر می‌رسد مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری هم مانند افراد عادی با یکدیگر قهر و آشتی می‌کنند، همان‌طور که جک دورسی به‌طور واضح و علنی مارک زاکربرگ مدیر ارشد اجرایی فیس‌بوک را آنفالو کرد. به نظر می‌رسد دورسی برای این کار نقشه ماهرانه‌ای کشیده بوده، ‌او نخست حساب کاربریBigTechAlert را فالو کرد که در بیو این حساب کاربری نوشته شده: «آنچه که مدیران ارشد اجرایی و شرکت‌های بزرگ فناوری در توییتر انجام می‌دهند.» پس از مدت کوتاهی این حساب کاربری در پیامی اعلام کرد دورسی نیز آن را فالو می‌کند. اما در فاصله چند دقیقه همین حساب کاربری اعلام کرد دورسی، زاکربرگ را در توییتر آنفالو کرده است. همین پیام توجه کاربران بسیاری را جلب کرد. دورسی این اواخر از طرح تبلیغات سیاسی زاکربرگ نیز انتقاد کرده بود.

«پوتین» هنوز از ویندوز XP استفاده می‌کند

گاردین| ولادیمیر پوتین در رایانه‌های خود در خانه و محل کارش همچنان از ویندوز XP استفاده می‌کند که سال ۲۰۱۴ منسوخ شده است به گزارش مهر، به نظر می‌رسد باوجود اخبار انبوه درباره هک‌های گسترده در سراسر جهان، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه اهمیت زیادی به امنیت سایبری نمی‌دهد. زیرا عکس‌هایی که تیم ریاست‌جمهوری روسیه منتشر کرده نشان می‌دهد پوتین ۶۷ ساله همچنان از سیستم عامل منسوخ XP در رایانه دفتر کار و شخصی خود استفاده می‌کند. جالب آنکه این موضوع در بک‌گراند دسک‌تاپ هر دو رایانه کاخ کرملین دیده می‌شود. مایکروسافت از آوریل ۲۰۱۴ پشتیبانی خود از ویندوز XPو آفیس ۲۰۰۳ را قطع کرده و آپدیت‌های امنیتی برای آنها ارایه نمی‌کند. با وجود این به نظر می‌رسد مقررات دولت روسیه مانع از آن است که پوتین رایانه خود را به ویندوز مایکروسافت ۱۰ ارتقا دهد. این در حالی است که مایکروسافت در وب‌سایت خود هشدار داده رایانه‌هایی که با ویندوزXP کار می‌کنند در برابر ریسک‌های امنیتی و ویروس‌ها قرار دارند. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین به سوال درباره اینکه چرا هنوز پوتین از سیستم عامل قدیمی مایکروسافت استفاده می‌کند، پاسخی نداد.

آسیب‌پذیری جدید واتس‌اپ

زد‌دی نت| کارشناسان امنیتی به تازگی از آسیب‌پذیری جدیدی خبر داده‌اند که به واسطه آن هکرها می‌توانند دسترسی کل اعضای گروه را مختل کنند. به گزارش ایسنا، واتس‌اپ گرفتار آسیب‌پذیری و حفره امنیتی جدیدی شده که به واسطه آن، هکرها می‌توانند دسترسی کل اعضای گروه‌های واتس‌اپی را مختل کرده و به بسیاری از اطلاعات رد‌وبدل‌شده در آنها دسترسی پیدا کنند. نحوه عملکرد این آسیب‌پذیری امنیتی بدین‌صورت است که هکرها به عنوان یک عضو جدید در گروه‌های واتس‌اپی قادر خواهند بود با ایجاد تغییر در برخی از پارامترهای مخصوص رابط کاربری در نسخه وب واتس‌اپ و همچنین یک ابزار دیگر، در دسترسی سایر افراد و اعضای گروه اختلال ایجاد کنند و در نتیجه کاربران به‌راحتی از گروه بیرون انداخته می‌شوند و دسترسی آنها به‌کلی از گروه قطع می‌شود. گفته می‌شود در این صورت تاریخچه مکالمات و سایر اطلاعات ردو‌بدل‌شده توسط کاربران نیز از بین خواهد رفت. کارشناسان امنیتی فعال در شرکت پوینت‌ریسرچ بعد از انتشار این گزارش و اخطار به کاربران، خاطرنشان کرده‌اند که تنها راه خلاص شدن از این آسیب‌پذیری، حذف اپلیکیشن واتس‌اپ و نصب مجدد آن خواهد بود. این دومین باری است که کارشناسان این موسسه از آسیب‌پذیری‌های خطرناک واتس‌اپ خبر می‌دهند. سال گذشته بود که حفره امنیتی FakesAPP با تغییر پیام کاربران و اعضای گروه، مشکلات متعددی را برای آنها کرد تا اینکه واتس‌اپ با انتشار یک به‌روزرسانی جدید این مشکل را برطرف کرد تا رضایت و اعتماد کاربرانش را جلب کند.

 

ارسال نظر