دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۳۹۲

 

۹ میلیون دلار برای مقابله با اخبار جعلی 5G

استرالیا بودجه‌ای ۹ میلیون دلاری برای مقابله با اخبار جعلی درباره اینترنت 5G و جلب اعتماد مردم به آن هزینه می‌کند. به گزارش مهر به نقل از زد‌دی‌نت، دولت استرالیا اعلام کرده طی ۴ سال ۹ میلیون دلار (استرالیایی) برای مقابله با اخبار جعلی درباره اینترنت 5G و جلب اعتماد مردم به این فناوری صرف می‌کند. به گفته پل فلچر، دولت این کشور همچنین قصد دارد بودجه‌ای بیشتر به «سازمان حفاظت در برابر اشعه‌ها و آژانس ایمنی هسته‌ای (ARPANSA)» اختصاص دهد تا تحقیقاتی درباره انتشار انرژی الکترومغناطیسی اختصاص دهد. طی سال ۲۰۱۹ میلادی سازمان (ARPANSA) مکررا اعلام کرد فناوری اینترنت 5G ایمن است. این سازمان به تحقیقات و آزمایش‌های مختلفی در این زمینه اشاره کرده است. این درحالی است که برخی افراد ادعا می‌کنند قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیسی عوارضی مانند احساس سوختگی را در بدن آنها ایجاد کرده است. کن کاریپیدیس محقق ارشد (ARPANSA) در اوایل ماه جاری به کمیته‌ای در پارلمان استرالیا گفت: «ما روی چنین افرادی آزمایش‌هایی انجام دادیم و هیچ ارتباطی میان عوارض گفته‌شده و میدان الکترومغناطیس مشاهده نکردیم، ما طیف وسیعی از آزمایش‌ها را انجام دادیم.» همچنین این سازمان اعلام کرده استفاده از امواج فرکانس بالا در فناوری 5G سبب نمی‌شود افراد در معرض خطر بیشتری قرار گیرند. به گفته این سازمان هرچند فرکانس‌های امواج فناوری‌های4G و5G تا حدودی در بدن انسان جذب می‌شود، اما مقدار آن چنان اندک است که هیچ‌گونه سوختگی در بافت بدن ایجاد نمی‌کند. از سوی دیگر فرکانس امواج میلی متری که در فناوری 5G استفاده می‌شود، به پوست انسان نفوذ نمی‌کند.

یافتن ایستگاه‌های شارژ خودروی برقی با نقشه گوگل

گوگل خدمات تازه‌ای را به سرویس نقشه خود افزوده که به مالکان خودروهای برقی امکان می‌دهد تا ایستگاه‌های شارژ را از این طریق پیدا کنند. به گزارش مهر به نقل از انگجت، پایان شارژ باتری خودروهای برقی یک کابوس جدی برای مالکان این نوع خودروهاست، زیرا باعث می‌شود آنها برای رسیدن به مقصد با مشکلات جدی مواجه شوند. گوگل به‌تازگی اپلیکیشن نقشه خود را برای گوشی‌های اندرویدی به‌روز کرده تا رانندگان خودروهای برقی بتوانند به سرعت نزدیک‌ترین ایستگاه شارژ  خودرو را شناسایی و برای پر کردن باتری اتومبیل خود اقدام کنند. هنوز مشخص نیست این خدمات چه زمانی برای گوشی آیفون و سیستم عامل آی‌اواس در دسترس قرار می‌گیرد. همچنین می‌توان با اعمال فیلتر روی نقشه اندرویدی گوگل، ایستگاه‌های شارژی را شناسایی کرد که با خودروی برقی هر فرد سازگاری دارند تا از اتلاف وقت جلوگیری شود. برای دسترسی به این خدمات باید گزینه جدید تنظیمات خودروهای برقی یا electric vehicle settings  در اپلیکیشن نقشه گوگل فعال شود.

تبلیغات جعلی فیس‌بوک درباره داروی ایدز تبلیغاتی با اطلاعات نادرست در فیس‌بوک، درباره یک داروی پیشگیری از ایدز، کارشناسان را نگران کرده است. آنها نگران هستند چنین تبلیغاتی استفاده از داروهای پیشگیرانه را کاهش دهد. به گزارش مهر به نقل از انگجت، هرچند بسیاری از کارشناسان روی عدم تمایل فیس‌بوک به کنترل تبلیغات جعلی سیاسی تمرکز کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد در این پلتفرم اجتماعی نوع دیگری از اخبار جعلی بدون کنترل منتشر می‌شود. طبق گزارش روزنامه گاردین شرکت‌های مختلف تبلیغاتی با اطلاعات جعلی در فیس‌بوک درباره خطرات یک داروی پیشگیری از ایدز به نام Truvada مطالبی را منتشر می‌کنند. این دارو برای کاهش احتمال انتقال ویروس ایدز مصرف می‌شود. تبلیغات فیس‌بوکی ادعا می‌کنند مصرف دارو به کاهش تراکم استخوان و خسارت به کلیه‌های فرد منجر می‌شود. این در حالی است که به گفته بنیاد ایدز سن فرانسیسکو شواهد بالینی درباره چنین خطرهایی از مصرف دارو اندک است. کارشناسان با تیم سیاست‌های جمعی فیس‌بوک همچنین 5 سازمان حقیقت‌یاب تماس گرفته‌اند. این تحقیقات احتمالا با هدف تحریک شکایت علیه شرکت Gilead (تولیدکننده داروی مذکور) انجام می‌شود اما نگرانی اصلی کارشناسان آن است که چنین تبلیغاتی استفاده از داروهای پیشگیرانه گسترش ایدز را کاهش دهد.

نجات جان یک نفر با سیری

دستیار هوشمند سیری اپل جان پسر ۱۸ ساله‌ای را از مرگ حتمی نجات داد. به گزارش زومیت، گال سالسدو ۱۸ ساله‌ در حال رانندگی در مسیر کنار رودخانه وین وباگو در منطقه آیووا شمالی بود که ناگهان نتوانست خودرو را کنترل کند و در رودخانه یخ‌زده وین وباگو سقوط کرد و اگر دستیار هوشمند سیری اپل نبود، سالسدو جان سالم از این حادثه به‌در نمی‌برد. سالسدو در رودخانه یخ‌زده به‌همراه خودرو خود سقوط کرده بود و حتی نمی‌توانست در خودرو را باز کند. او حتی نمی‌توانست تلفن‌همراهش را پیدا کند و با نیروهای امدادی تماس بگیرد. اما از آنجایی که مطمئن بود گوشی نزدیکش و در خودرو قرار دارد، تصمیم گرفت از سیری اپل کمک بگیرد. به همین دلیل با صدای بلند گفت: «گوشی‌ام را گم کردم و نمی‌توانم آن را پیدا کنم. هی سیری با ۹۱۱ تماس بگیر.» نیروهای امدادی شهر میسون پس از دریافت تماس از سیری اپل، به سرعت خود را به آن منطقه رساندند و سالسدو را از آب‌های یخ‌زده نجات دادند.

 

ارسال نظر