دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۲۱۹

اطلاعات هزاران کارمند فیس‌بوک به سرقت رفت

بلومبرگ| اطلاعات 29 هزار کارمند فیس‌بوک که به شکل ساده و بدون رمزنگاری روی چند هارد دیسک ذخیره شده بود، به سرقت رفت. به گزارش دیجیاتو، این هارد دیسک‌ها از داخل ماشین یکی از کارمندان بخش حقوق و دستمز این شرکت دزدیده شده‌اند. داخل این درایوها اطلاعات هزاران کارمند امریکایی قرار داشته که در سال 2018 به استخدام فیس‌بوک درآمده‌اند. این اطلاعات شامل شماره حساب، نام کامل و چهار رقم آخر شماره بیمه، مقدار حقوق، مزایا، پاداش و دیگر موارد مالی هستند. فیس‌بوک روز جمعه از طریق ارسال ایمیل، کارمندانش را در جریان این واقعه قرار داده است. اگرچه برخلاف همیشه، درایوهای به‌سرقت‌رفته حاوی اطلاعات کاربران نبوده، اما باز هم نقطه ضعفی برای این غول شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود؛ شرکتی که رسوایی‌های زیادی را در مورد حریم شخصی به بار آورده و حالا حتی نمی‌تواند اطلاعات کارکنان خودش را حفظ کند. شیوه اطلاع‌رسانی فیس‌بوک هم به تنهایی جای بحث دارد. سرقت حدود یک ماه قبل یعنی در تاریخ 17 نوامبر رخ داده اما کارکنان از آن بی‌اطلاع بودند. سه روز بعد فقط سرقت درایوها به اطلاع آنها رسیده و 12 روز بعد مشخص شده که اطلاعات کاربران روی آنها قرار داشته است. فیس‌بوک با همکاری پلیس به دنبال کشف درایوهاست و به کارکنانش هم دو سال اشتراک خدمات حفاظت از جعل هویت ارایه می‌دهد. سخنگوی فیس‌بوک در این رابطه به بلومبرگ گفته است: «ما هیچ نشانه‌ای از سوءاستفاده مشاهده نکردیم و به نظر می‌رسد سرقت درایوها بدون انگیزه خاص صورت گرفته، یعنی سارق برنامه‌‌ای برای کسب اطلاعات کارکنان فیس‌بوک برنامه‌ریزی نکرده است.» با این حال هنوز مشخص نیست چرا اطلاعات کارکنان فیس‌بوک به شکل رمزنگاری‌نشده و از طریق درایوهای قابل حمل به بیرون از ساختمان این شرکت منتقل شده و با وجود آمار بالای سرقت خودرو در منطقه خلیج سان فرانسیسکو، چرا این درایوها بدون ملاحظات امنیتی به حال خود رها شده بودند.

کاهش اختلاف سهم سامسونگ و هواوی از بازار موبایل

کوریا‌هرالد| براساس تحقیقی جدید تخمین زده می‌شود اختلاف میان سهم سامسونگ و هواوی از بازار موبایل در ۲۰۱۹ کمتر شود. به گزارش مهر، بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند سامسونگ به برترین تولیدکننده موبایل جهان در سال جاری تبدیل شود. اما طبق یک گزارش صنعتی به نظر می‌رسد اختلاف فروش موبایل‌های هواوی با سامسونگ کاهش یابد و به کمترین میزان برسد. طبق آمار شرکت تحقیقاتی Strategy Analytics، شرکت کره‌ای سامسونگ با بارگیری ۳۲۳ میلیون دستگاه موبایل در ۲۰۱۹ میلادی ۲۱.۳ درصد از سهم بازار جهانی این کالا را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که سامسونگ سال گذشته ۲۹۱ میلیون موبایل بارگیری کرد و ۲۰.۳ درصد از سهم بازار جهانی موبایل را در اختیار داشت. از سوی دیگر این شرکت تخمین می‌زند در سال جاری میلادی ۲۵۱ میلیون دستگاه موبایل بارگیری کند و ۱۷.۷ درصد از سهم بازار جهانی موبایل را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که سهم هواوی از بازار مذکور در سال گذشته میلادی ۱۴.۴ درصد بوده است. با توجه به افزایش خرید موبایل‌های هواوی داخل چین، عملکرد این شرکت ارتقا یافته و به این ترتیب عدم قطعیت خرید در بازارهای امریکای شمالی و اروپا (به‌دلیل تحریم‌های امریکا) جبران شود. با توجه به آنچه گفته شده اختلاف سهم دو شرکت از بازار جهانی موبایل از ۵.۹ درصد در ۲۰۱۸ به ۳.۶ درصد در ۲۰۱۹ میلادی می‌رسد. همچنین این شرکت تخمین می‌زند اپل درسال جاری میلادی نیز ۱۹۳ میلیون دستگاه آیفون بارگیری کند و ۱۳.۶ درصد از سهم بازار جهانی موبایل را به خود اختصاص دهد.

رشد ۶۵ درصدی بازار گجت پوشیدنی در سه ماهه سوم ۲۰۱۹

جی‌اس‌ام‌آرنا| شرکت IDC هفته گذشته اعلام کرد که اپل در صدر بازار گجت پوشیدنی قرار دارد. از نظر این شرکت، جایگاه نخست این کمپانی مدیون فروش بخش گجت‌های شنیدنی بود. اما شرکت دیگری به نام Canalys فصل سوم سال ۲۰۱۹ را بررسی کرده و اعلام می‌کند که این‌بار شیائومی در جایگاه نخست ایستاده است. البته این کمپانی تنها گجت پوشیدنی مثل دستبند‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند و پایشگرهای سلامتی را بررسی می‌کند. به گزارش دیجیاتو، شیائومی با فروشی ۱۲.۲ میلیون گجت پوشیدنی و رشد سالانه ۷۴.۴ درصد، در جایگاه نخست این بازار قرار گرفته و ۲۷ درصد از سهم بازار را نیز به خود اختصاص داده است. شرکت Canalys موفقیت شیائومی را در فروش قدرتمند محصولات در بازارهای بومی و همچنین رشد برند در سطح جهانی می‌داند. تعقیب‌کننده کمپانی محبوب چینی، اپل است که با ۱۵ درصد از سهم بازار، رتبه دوم عرضه گجت پوشیدنی را به خود اختصاص داده. ۶۰ درصد فروش اپل در این سه ماه، مربوط به اپل واچ سری ۵ است. هواوی به عنوان دیگر کمپانی چینی این لیست، با ۱۳ درصد سهم بازار و فروش ۵.۹ میلیون دستگاه، رتبه سوم را به خود اختصاص داده. این کمپانی، رشد ۲۴۳ درصدی سالانه را تجربه کرده که بیشتر آن را مدیون فروش محصولاتش در چین بوده است. فیت بیت با ۸ درصد، تنها سازنده گجت پوشیدنی بوده که نسبت به دیگر رقبا، رشد چندانی نداشته است. سامسونگ هم با شش درصد از سهم بازار، رتبه پنجم را کسب کرده که بیشتر آن را مدیون فروش گلکسی‌فیت ارزان‌قیمت در بازارهای آسیایی است.

 

ارسال نظر