اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۱۳۱

سورپرایز جهرمی: انتقال بسته‌های پستی با پهپاد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با سرویس پست پلاس از سورپرایز خود رونمایی کرد و گفت: «انتقال بسته‌های پستی با پهپاد را فراهم کردیم.» محمدجواد آذری‌جهرمی در اینستاگرام در مورد سورپرایزی که قول داده بود نوشت: ما به جای صحبت و جلسه، چند اقدام عملیاتی انجام دادیم که هزینه‌ها کمتر شود و از آلودگی شهرها جلوگیری کنیم. برای همین در طرح پست پلاس، انتقال بسته‌های پستی با پهپاد را فراهم کردیم که دیگر در هیچ جای ایران نقطه‌ای باقی نماند که غیرقابل دسترس باشد. انتقال سریع دارو به بیمارستان‌ها، جزیره‌ها، سورپرایز کردن یکدیگر و... از جمله کارهایی است که از این به بعد در اختیار شما خواهد بود. در حال حاضر کشورهای کمی در دنیا هستند که این کار را کرده‌اند.» وی اعلام کرد: «تجهیز کردن شرکت ملی پست به ماشین برقی، موتور برقی و دوچرخه برقی کاملا ایرانی همچنین به مناسب آغاز پست پلاس ارسال نامه در سراسر کشور از طریق پست در شنبه ۲۳ آذر رایگان خواهد بود.» جهرمی گفت: «خیلی از این سورپرایزها مثل ارسال ماهواره جدید، ارزان کردن اینترنت و پایان وس را در تقویم گذاشتم و در دو هفته آینده از این دستاوردها و خدمات زیاد خواهیم دید. امیدوارم تلاش‌هایم برای رفع فیلترها هم به نتیجه برسد.»

قطع اینترنت باعث بی‌اعتمادی «برندها» شد

سخنگوی فراکسیون زیست بوم نوآوری و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت که با قطع شدن اینترنت اتفاقاتی همچون بی‌اعتمادی برندها برای کار در ایران رخ داد. سیده حمیده زرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه «قطعی اینترنت خسارات غیرقابل محاسبه و غیرقابل جبرانی به دنبال داشت»، توضیح داد: «با قطع شدن اینترنت یکسری نتوانستند تعهدات خود را به دلیل عدم برقراری ارتباط انجام دهند که این باعث خسارات جبران‌ناپذیری شد. نمونه این خسارات مهاجرت در حوزه ICT و بی‌اعتمادی و از دست دادن برندها است. در این حوزه امنیتی وجود داشت که به دلیل آن نخبگان و جوانان با سرمایه اندک کسب‌وکاری ایجاد کرده بودند و از این محل درآمد به دست می‌آوردند، اما با قطع شدن اینترنت آن امنیت و اعتماد از دست رفت.» وی افزود: «قطع شدن اینترنت مشکلاتی برای اساتید و دانشجویان به وجود آورد. آنها مجبور بودند در مهلت زمانی مقالات و کارهای پژوهشی خود را به برخی دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارجی ارسال کنند که به دلیل قطعی اینترنت از عهده این کار بر نیامدند، اینها به وجهه کشور آسیب زد. با توجه به این اتفاقات طرح دوفوریتی تهیه شد تا هرگونه قطعی اینترنت بدون مجوز مجلس شورای اسلامی ممنوع باشد.»

کلاهبرداری با ایجاد حساب در شبکه‌های اجتماعی

پس از سوءاستفاده از اطلاعات هویتی سیم‌کارت، نوبت به ایجاد حساب در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از شماره‌های کاربران رسیده که می‌تواند تبعات زیادی برای صاحب اصلی شماره داشته باشد و به همین دلیل به کاربران توصیه می‌شود از سپردن گوشی خود به افراد ناشناس و نامطمئن خودداری کنند. به گزارش ایسنا، سوءاستفاده از اطلاعات هویتی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود؛ در برهه‌هایی از زمان، با مسدود کردن سرشماره‌های پیامکی تبلیغات، استفاده از شماره‌های شخصی برای ارسال پیامک تبلیغاتی زیاد شد و سودجویان با در دست داشتن اطلاعات هویتی افراد، به ثبت سیم‌کارت‌هایی به نام آنها و بدون اطلاعشان اقدام می‌کردند تا از این سیم‌کارت‌ها جهت تبلیغات استفاده کنند. درصورت هرگونه ایجاد مزاحمت از طریق سیم‌کارت یا ارتکاب اعمال مجرمانه، این مالک سیم‌کارت است که در وهله اول باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد،  هرچند بعد از بررسی‌های فنی می‌توان مشخص کرد که این تماس از سوی وی صورت نگرفته است، اما قانون در ابتدا مالک سیم‌کارت را می‌خواهد و وی باید پاسخگوی محاکم قضایی و شاکی باشد تا بعد که مجرم اصلی شناسایی شود.  از طرفی طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر هک شبکه‌های اجتماعی کاربرانی توسط افراد ناشناس یا ساخت شبکه اجتماعی با شماره آنان، منتشر شده است. کلاهبرداران در این شیوه با سوءاستفاده از سهل‌انگاری افراد، به خصوص افراد مسن، اقدام به فعال کردن شبکه‌های اجتماعی با شماره تلفن آنان می‌کنند. افرادی که از گوشی‌های ساده استفاده می‌کنند با تصور اینکه نمی‌توان از شماره سیم‌کارت آنها سوءاستفاده کرد، این موضوع را بی‌اهمیت به حساب می‌آورند، در صورتی که این‌گونه نیست و مجرمان به راحتی می‌توانند از بی‌احتیاطی آنها سوءاستفاده کرده و حساب کاربری آنها را در شبکه‌های اجتماعی هک کرده یا با شماره تلفنشان یک حساب کاربری ایجاد کنند. با این ترفند مجرمان، کد تاییدی به صورت پیامک برای فرد قربانی ارسال می‌شود. در مرحله بعد کلاهبرداران با شیوه و شگردهای مختلفی، کد تایید را از خود فرد قربانی به دست می‌آورند و با این کار یک حساب کاربری در شبکه اجتماعی با شماره او ایجاد می‌کنند. پس از اینکه مجرمان شبکه اجتماعی را با شماره سیم‌کارت شهروندان فعال کردند، انواع جرایم و کلاهبرداری‌ها را با این شماره انجام می‌دهند و در صورت عدم پیگیری موضوع توسط صاحب اصلی شماره، تبعات زیادی برای او به‌دنبال دارد. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کند شهروندان از سپردن گوشی خود به دیگران، به‌خصوص افراد ناشناس و نامطمئن خودداری کنند. همچنین پیامکی را که برای آنها ارسال شده به هیچ‌وجه برای فرد دیگری نفرستند، به‌خصوص اگر این پیامک حاوی کد یا رمز باشد.

 

ارسال نظر