اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۰۵۹

بررسی جزییات «توزیع متادون در داروخانه‌ها»

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور درباره مصوبه توزیع متادون در داروخانه‌ها بیان کرد: منبع تخصصی ما وزارت بهداشت و کمیته درمان است. شورای کمیته درمان و وزارت بهداشت هر طور که تصمیم‌گیری کنند این موضوع اجرا می‌شود.در جلسه ۱۳۶ ستاد مبارزه با مواد مخدر توزیع متادون از طریق داروخانه‌ها به تصویب و تصمیم بر آن شد که توزیع متادون از طریق داروخانه‌ها انجام شود، اما در این میان برخی صاحب‌نظران حوزه اعتیاد نسبت به چنین مصوبه‌ای ابراز نگرانی و مخالفت داشتند به‌طوری که رییس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور ضمن انتقاد نسبت به تصویب این طر ح، افزایش اپیدمی اعتیاد در کشور، عدم مراجعه معتادان یقه‌سفید برای تهیه داروهای ترک اعتیاد از داروخانه‌ها به‌دلیل ترس از دیده شدن و... را از عوارض این مصوبه دانست. اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، درباره وضعیت متادون در داروخانه‌ها به ایسنا گفت: انشالله وزارت بهداشت توضیحات لازم را در این زمینه داده است، منبع تخصصی ما وزارت بهداشت و کمیته درمان است که در حال بررسی اجرایی کردن جزییات آن هستند.او در پاسخ به این سوال که نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به این موضوع چیست؟ نیز بیان کرد: شورای کمیته درمان و وزارت بهداشت هر طور که تصمیم‌گیری کنند این موضوع اجرا می‌شود. به گفته او، این طرح در چند استان به صورت پایلوت در حال اجرا ست.

دادگاه نجفی قتل را عمد تشخیص داد

حمیدرضا گودرزی وکیل محمد علی نجفی از صدور حکم دادگاه برای محمدعلی نجفی خبر داد. وکیل نجفی در رابطه با جزییات حکم گفت: با توجه به کلیات برآورد این است که دادگاه قتل را عمد تشخیص داده است این در حالی است که تشخیص و ادله ما بر غیر عمدی بودن قتل است.

او افزود: در سامانه ثنا رأی را دیده‌ایم اما ابلاغ نشده است. گودرزی گفت: اگر مسائل حبس یا غیره مطرح باشد قطعا ما به حکم صادره اعتراض خواهیم کرد. وکیل نجفی در پاسخ به این سوال که تاثیر اعلام رضایت ‌خانواده مقتول تاثیری در حکم دارد؟ گفت: احتمالا دادگاه در رابطه با قصاص رای به موقوف تعقیب داده است. گودرزی اظهار کرد: دادگاه با نگاه به قتل عمد حکم داده است. نجفی پیش از این موفق به کسب رضایت اولیای دم شده بود و از جنبه عمومی جرم، محاکمه شده است.

«حرّا» در آتش بی‌مهری مدیران می‌سوزد

این‌بار آتش قاچاق در پی مدیریت نادرست عده‌ای مسوول به جان جنگل‌های«حرا» در میناب افتاد.

 این اولین‌باری نیست که خبر غرق شدن حرا در گازوییل را می‌شنویم، جنگل شناور حرا که قرار است ثبت جهانی شود و تعدادی از قایق‌داران که روزی‌شان را آب‌های اطراف این جنگل طلب می‌کنند غرق در آلودگی‌ گازوییل در سایه بی‌توجهی سازمان محیط زیست به آتش کشیده شد.

جنگل حرا از آن دسته جنگل‌های نایاب جهانی است که تصور شما را نسبت به مفهوم‌های معمولی جنگل و آب عوض می‌کند باید آنچه در داستان‌های تخیلی گفته شده در جنگل‌های جنوب کشور رویت کنیم؛ درختان حرا از دلِ «شوری اشک» آدمیان (با توجه به روایت اسطوره‌ای در مورد پیدایش جنگل‌ حرا از اشک شور آدم) جوشیده شده است، چه به واسطه جادوگری طبیعت، از آن پدیده‌های مرموز و نایاب طبیعی هستند که هنوز کسی به یقین نمی‌داند، ریشه‌ نام‌گذاری آن در چیست؛ عده‌ای حرا را نام گیاهی می‌دانند که در جنوب کشور رویش می‌کند و بی‌نیاز به آب شیرین است و تعدادی برمبنای روایت‌های تاریخی در متون قدیمی؛ نام‌گذاری این جنگل‌ها را نخستین‌بار، بوعلی سینا دانشمند کهن ایرانی بدعت گذاشته است.

درختان حرا، روی تپه‌های جزیره شکلی رشد کرده‌اند که هنگام پایین رفتن آب دریا از آب بیرون می‌مانند. عمق آب این مناطق از یک تا یک و نیم متر بیشتر نیست؛ بنابراین جنگل هنگام بالا آمدن آب دریا، در آب‌های خلیج فارس به حالت شناور است و با فروکش کردن آب دریا به مدت ۶ تا ۷ ساعت مانند جنگل‌های مناطق خشک خود را نمایان می‌کند. مساحت کل جنگل‌های حرا ۷۵۰۰ هکتار و مساحت حوزه جزیره قشم ۲۴۰۰ هکتار تخمین زده شده است.

فیلم کوتاهی که طی روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است مربوط به پاره شدن مشک‌های حامل سوخت قاچاق است، گازوییل‌هایی که به درون دریا تخلیه می‌شود، نگاه هر بیننده‌ای را متحیر می‌کند؛ ناخداهای بندزرکی در گفت‌وگویی در مورد این فیلم عنوان کردند: فیلمی که طی روزهای اخیر پخش شده مربوط به همین خورچاخا بخش بندزرک است که متاسفانه مقادیر قابل توجهی سوخت به درون دریا سرازیر شد بعد از آتش زدن مشک‌های حامل سوخت با توجه به شناور بودن روی آب به سمت جنگل‌های حرا رفته و متاسفانه حجمی وسیعی از این زیستگاه طبیعی را از بین برده است.

 

ارسال نظر